/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Atmosfærens masse - 1.g..HJÆLP
Fra : weld
Vist : 910 gange
165 point
Dato : 02-06-09 01:42

Hej.
Jeg udførte i tidernes morgen (1.g) et forsøg, hvor jeg skulle finde massen af Jordens atmosfære. Det gjorde jeg ved hjælp af en øvelse. Denne øvelse havde også nogle spørgsmål med sig, og dem kan jeg ikke pt. idag svare på. Nogle af dem kan jeg godt, men de andre giver ikke mening.

Dokumentet er uploaded her: http://peecee.dk/upload/view/173257

En der kan hjælpe mig. Det er meget vigtigt, idet jeg skal op til eksamen om to uger og kan risikere at komme op i det forsøg.

Vil være ovenud taknemlig for lidt hjælp til de "fede" spørgsmål i dokumentet. :)

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 82 point
Dato : 02-06-09 08:13

Du drømmer forhåbentlig hverken om at blive fysiker eller ingeniør.

Dine tal er ikke gode . Ethvert barn af den gamle skole ved at lufttrykket er 1kg*/cm2 eller omsat til praktiske SI enheder ca 10 N/cm2 . du har ca 7 cm2 stempel og måler kun 40N.
Den er også gal med decimalerne. Efter at have afrundet stempelarealet regner du videre med mange decimaler. selv om lommeregneren viser dem er fysisk betydningsløse og fejlagtige.

Ideen er ellers at luftens tryk på stemplet skylles tyngden på en luftsøle af samme areal i hele atmosfærens højde.

Ved så at gange op med hele jordens overfladeareal i forhold tilstemlets areal finder man massen af hele jordens atmosfære.
Slå selv overfladen af jorden op eller regn den som en kugle, med radius svarende til den i en cirkel med omkreds 10000 km.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-06-09 08:21

glemte at skrive at m*g er tyngdekraften på et legeme med massen m . g er i Danmark 9,82m/s2.

når du så har målt kraften er det jo let at bestemme m , som er masen af luftsøjen over stemplet.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-06-09 10:04

Den jord, jeg bor på, har en omkreds på cirka 40 000 kilometer eller 40 millioner meter (afrundet)
med venlig hilsen til weld og transor
men regn med rundt regnet 1 kg luft over hver kvadratcentimeter
pbp

Kommentar
Fra : weld

Dato : 02-06-09 10:21

Hej transor.

Bare se bort fra mit data, det ikke mine data jeg vil have rettet, men min forståelse af opgaven.

Jeg har et enkelt spørgsmål, hvordan kan man vide at luftsøjlens masse på stemplet. Svarer til atmosfærens masse på et lige så stort område?
Luftsøjlen i dette tilfælde afhænger jo af hvilken sprøjte man bruger, altså hvor lang luftsøjlen er?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-06-09 10:30

Nix. Luftsøjlen går fra stempeloverside til ud over stratosfæren - men blir en del tyndere undervejs. Om du gør det med en 2 mm lang sprøjte eller én på 47 meter gør ikke en disse forskel

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-06-09 12:21

Det var flovt
Det er selvfølgelig jordkvadrantet, som er 10000 km . omkredsen er 4 gange så stor.

Til Weld:

Det med at du bare har accepteret forkerte måltal uden at bemærke det viser, at du ikke forstår fysikkens principper.
Når man måler, hører det til at vurdere resultatet og kilder til eventuelle fejl.
Mest kædrer jeg til at i har målt stempeldiameteren forkert. Måske har i målt udenpå sprøjten i stedet for på det nøjne stempel.

Det er heller ikke logisk at det lige er hele atmossfærens masse man måler når der i velokalet kun er 2,5 m til loftet.

Forklaringen er mere indviklet. Det hænger sammen med at luften er et flydende materiale.
et sådannt kan tillægges et statisk tryk, som betyder at detvil trykke med samme værdi på ethvert
reelt (eller fiktivt) fladestykke. når det flydende er i hvile og termisk ligevægt vil trykket kun variere med højden. Det sidste på grund af tyngdekraften. Hvis det ikke var sådan ville det ikke være i hvile. Du får derfor samme resultat om sprøjen var ude eller inde og uanset, vilken retning du holder den.

En tænkt vandret flade (uden luft under) skal trykkes op med en kraft, som modsvarer tyngden af luften over. Ellers vil den ikke være i hvile. om det så er den flade eller sprøjen du måler på er ligegyldigt i følge det der står ovenfor.

I virkeligheden varierer lufttrykket med sedet på jorden og med vejrsystemerne. Det er fordi ovenstående forudsætning om hvile og termisk ligevægt ikke holder i praksis på jorden.

Variationerne er dog meget mindre end din målefejl.

Godkendelse af svar
Fra : weld

Dato : 03-06-09 21:43

Tak for svaret transor.