/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
tilpasning af fliser i køkken
Fra : thorkil1
Vist : 855 gange
100 point
Dato : 01-06-09 22:09

Er ved at sætte fliser op i køkkenet over bordet. Der er overskabe på et lille stykke, så det passer med 5½ flise (10*10)...

Hvad mon vil se bedst ud?

den ½ flise foroven?

den ½ flise forneden ved bordet??

hmmmm

Er lidt i tvivl

mvh
Thorkil Hansen

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 01-06-09 22:14

Hej Thorkil.
Du har sådan set også en tredie mulighed, nemlig at fordele det, så du får 3/4 flise både for neden og for oven.
Det er udelukkende et spørgsmål om hvad man synes ser pænest ud.
Normalt vil man sige, at man starter med hele fliser nedefra og ender med at skære for oven.
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-06-09 22:23

Hmm, Du skulle vel ikke have været så forudseende at købe de halve med mønster så der bliver en brudt stribe ?

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 01-06-09 22:24

Den halve flise vil sansynligis ikke ses så nemt under skabet som nede ved bordet hvor der jo nok kommer en liste på, som jo vil dække yderligere af flisen.

Kommentar
Fra : thorkil1

Dato : 01-06-09 22:24

de er alle totalt ensfarvede - hvide....

Kommentar
Fra : thorkil1

Dato : 01-06-09 22:29

der er ikke skabe hele vejen hen - ellers var det logisk at have den halve der... kan selvfølgelig overveje den med 3/4 både for oven og fornede - måske ikke så dumt selvom det giver lidt ekstra savearbejde...

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 01-06-09 22:34

Hej og godaften.
Vi satte vores "halve" forneden.
Det så jo bare ud som om de gik ned bag ved bordet.
Ingen lagde mærke til det

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 01-06-09 22:37

Okay, hvis der ikke er skabe hele vejen ville jeg da bestemt sætte de halve forneden, for at undgå den kant der bliver når flisen skæres/knækkes bliver synlig.

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 01-06-09 23:13

du kunne jo også sætte en bort i , i en anden farve for at give det lidt spræl

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 02-06-09 00:18

Tror det vil være bedst at stoppe fem cm før overskabet og helt undgå halve.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 02-06-09 17:23

@jomfruane
Det er ihvertfald det nemmeste

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 02-06-09 19:13

Det vil bestemt være smukkest også

Personligt undværer jeg hellere fliser, end sparer på den professionelle opsætning. Hvis det havde været mine fliser, havde jeg bedt om at få den halve øverst og så et par rækker længere op end køkkenskabene. Jeg ville bestemt ikke bryde mig om 5cm forneden, fordi det skaber et uroligt mønster. Og bestemt ikke en halv der hvor der ikke er køkkenskabe

Men nu er jeg også særligt svær at gøre tilfreds med den slags...

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 02-06-09 20:28

Jeg er også krævende med mit køkken..
Køleskab, komfur, lys & vand SKAL virke
Nå ja, der må helst også være en vask og et bord

Mine fliser slutter med en halv øverst, det ser faktisk træls ud med den kant der er skåret.. Det havde jeg ikke lagt mærke til før denne tråd dukkede op