/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
"visne" roser
Fra : frieda
Vist : 731 gange
200 point
Dato : 01-06-09 16:49

Mine smukke røde "gamle" roser blomstrer som bare pokker, men de er ligesom visne i spidserne af prydbladene. Mine engelske duftroser fejler intet.

Jeg bor i Tyskland, nede ved Mosel og vi har haft det temmelig varmt, men de er blevet vandet og jeg har ikke før været ude for det, selvom vi har somre med en ca. 40 grader.

Hvad mon der er galt, og hvad kan jeg gøre.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-06-09 17:28

Jeg synes roser kommer til at se sådan ud hvis de har fået en snert af nattefrost, men det er vel udelukket dernede.

Men også for meget vand, altså regn.

Jeg synes ikke lige der er sygdomme eller skadedyr, der får roserne til at se sådan ud

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 01-06-09 19:29

Lyder som nattefrost eller solskoldning men svært at sige uden billeder.

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 23-06-09 18:32

Der er også nogle af mine roser der ser sådan ud, og de har ikke fået frost.

Jeg har dog ingen ide om årsagen. Men er det alle rosene der ser sådan ud? Her er det kun nogle stykker. Mangel på vand i foråret, ses senere ved at rosen får meldug.

Rosalil

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 04-07-09 06:31

De er stadig usle. Gode råd?

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 04-07-09 09:30

Først og fremmest ville jeg nippe alle disse halvdårlige roser af.
Dernæst ville jeg prøve at klippe noget at stænglen af for at se om den er brun indvendig. Så kan det være en svampesygdom? Det kan det selvfølgelig være alligevel.
Hvis der er brunt i alle stænglerne skal du klippe ned til veddet er hvidt. Hvis der ikke er mere af det hvide ved tilbage, så er rosen kaput. Men det er nok ikke så galt.

Har du givet rigeligt med gødning? Både i forår og sommer?

Har der været meget regn? Nogle rose begynder at rådne når der er for meget vand, men det lyder nu ikke som om det er problemet.

Har du forhørt dig om problemet i debatten på Rosenselskabets hjemmeside? Der er mange "eksperter".