/ Forside/ Karriere / Offentlige / Klageinstanser / Spørgsmål
10  rotw 300
Anlægge sag mod en kommune..
Fra : LundgrenHjorth
Vist : 1100 gange
40 point
Dato : 24-05-09 00:13

Kan man anlægge sag an mod en kommune for omsorgssvigt eller noget lign.?
for 10 år siden bad jeg en kommune om at fjerne min lillebror fra vores fælles misbrugsmor, de valgte at sige at det var en familie i udvikling...
nu her den 1 april finder jeg ud af at han sidder i fængsel, og jeg og andre hjælper ham med at komme igang med sit nye liv..efter han er løsladt, han kom ud her i den her måned og vi har en snak, det viser sig at han har prøvet alle stoffer, ca. 4 år efter jeg forsøgte at få ham fjernet var han på stoffer og fik en form for overdosis, hvor det endte med at han rystede i et halvt år det eneste han kunne var at sove spise og gå på toilet og fik angst neuroser..disse har han stadig men er dog clean på urinprøver...
Jeg er simpelthen rasende på kommunen...

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 24-05-09 04:50

Tjaa, hvad sagde din mor til kommunen? Bad hun selv om at han skulle fjernes eller sagde hun at alt var i orden?

Rent personlig mener jeg selv at man er ansvarlig for sit egen liv, i stedet for at være sur på kommunen skulle du måske ligge aben hvor den høre hjemme, ved din mor og din egen bror. En dårlig barndom er ikke en undskyldning for kriminalitet. Jeg begiver dog at det tit er en meget dtor del af forklaringen, derfor må din mor også havde den største del af skylden.

Kommentar
Fra : LundgrenHjorth

Dato : 24-05-09 05:04

Hør lige her fætter, en misbruger kan ikke tage ansvar for noget som helst....
man kan ikke som 10 årig være ansvarlig for sit eget liv, og når ens mor ikke kan tage ansvar må det være kommunen der er ansvarlig..
og nej hun ville jo selvfølgelig beholde ham, og jeg vil sige at miljø spiller en mega rolle i ens liv.

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 24-05-09 07:38

Du kan sagtens klage over din kommune.
Jeg skrev engang til socialdirektøren, fordi jeg havde en meget uforstående, direkte fræk og uforstående sagsbehandler, der ikke ville hjælpe mig.

Hun blev fyret og fik besked på at hjælpe mig inden hendes fratrædelse.
Det handler bare om at gå til toppen med det samme.

Pøj-pøj med det!

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 24-05-09 09:40

Det lyder jo ikke som om du selv har været den mest tilstedeværende, men du mener altså at kommunens ansvar er større end den nærmeste familie?

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 24-05-09 10:52

Jeg forstår godt at du er ulykkelig over den udvikling din brors liv har taget. Jeg kan også godt se at det ligger mere i kortene for en fyr som ham, at han bliver misbruger.

At du sidder med en afmagtsfølelse som på en eller anden måde skal placeres er også fuldt ud naturligt.

Men!
Det er dig der er den voksne i forhold til din familie. Du må hæve dig op over situationen og prøve at forstå at en misbruger frygter fra ansvar. Hvis du støtter denne flugt ved at begynde at tale om hvis skyld fortiden er, så kommer i ingen vejne. Du kan måske få ret - men hvad nytte skal det gøre?
Din bror vil tvært i mod blive fasthold i en offerrolle - hans liv er hans ansvar nu han er voksen!

Din bror har brug for proffesionel hjælp. Støt ham i det hvis du har overskuddet til at hjælpe og få evt selv hjælp i en støttegruppe for pårørende. Misbrugere er mestre i at manipulere med deres nærmeste og det kræver nerver af stål samt evne for at gå ud over sine følelser, at blande sig i deres liv. Hvis du ikke kan dette, så koncentrer dig om dit eget liv - det er faktisk også det bedste du kan gøre for ham. (Hvis han får lov at udnytte at dine grænser ikke er klare, at du har medlidenhed osv så er du med til at fastholde hans misbrug).

http://www.nakbh.dk/

Jeg har tidligere hørt en misbruger omtale anonyme narkomaner meget positivt og sætter derfor link hertil.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-05-09 11:56

Kortoververden skriver noget rigtigt vedrørende den nærmeste familie, men der kan spille andre forhold ind, som f.eks at de har "droppet" den del af familien.

Dertil formoder man at beder man kommunen om hjælp vil der ligge lov bagved, hvad der ikke er hvis en onkel afhenter børn for at få dem væk.

Lægger Du sag an mod kommunen kan der i bedste fald vel kun opnås en undskyldning da kommuner er storforbrugere af håndvask, nu gælder det blot om at se fremad. En tidligere narkoman kræver støtte resten af livet. Jeg har set fhv. hårde narkomaner i TV der efter at have været clean i mange år stadig efter egne udtalelser har trangen som for en stor del er fysisk, lidt værre end vi rygere der prøver på at tage en kold tyrker.

Ser vi på kommunernes opførsel er det sommetider uhyggeligt hvad man hører. I sidste uge var der en avis der lavede et fiktivt råb om hjælp fra et barn med store problemer i hjemmet. En ud af fem kommuner ville ikke have noget med det at gøre.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 24-05-09 19:33

Det du kan gøre er at få et møde med borgmesteren i kommunen. Du skal ringe og få en tid, og oplys gerne hvad det drejer om, så kan borgmesteren sætte sig ind i sagen. Medbring alle relevante sagsakter til det møde.
Du vil se at en borgmester kan lave et mindre jordskælv i forvaltningen. Det er prøvet før og det virker.

Kommentar
Fra : LundgrenHjorth

Dato : 24-05-09 19:47

Måske jeg ikke har udtrykt mig rigtigt, knægten var 10 da jeg prøvede at få ham tvangsfjernet, som jeg selv blev. nu er han 20 og jeg og 3 andre har gang i ham, for at få ham til at tage ansvar for sit eget liv og det ser ud til at lykkes.
Han starter på sin uddannelse langt væk fra sit nærmiljø, her den 3 august så den del er på plads.

Ham og jeg har ikke set hindanden siden jeg prøvede at få ham fjernet, dengang havde jeg ham i aflastning..
Han er ikke narkoman det er 6 år siden han havde den afgiftning.

det jeg er rasende over er at jeg som 28 årig bad kommunen om at fjerne ham så han ville have den chance her i livet, som jeg selv fik.
og at de slet slet ikke hører efter en som mig, der er kommet i hjemmet hele mit liv (weekend besøg) og ved hvordan livet er i det hjem. jeg vidste at det gik galt, og det møde vi havde dengang fik jeg ført til protokol at det ville gå galt inden for kort tid, hvilket det jo også gjorde.
Jeg vil gerne hvis man kunne sagsøge dem, det er det spørgsmålet går ud på, ikke om det er min mor eller jeg selv der har svigtet, jeg har lagt ansvaret over på kommunen dengang da jeg ellers selv ville gå til i bekymring og tvivl og og......
men de har i mine øjne ikke taget det rigtige ansvar..

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 20 point
Dato : 24-05-09 20:02

Kommunen er ikke en person man kan sagsøge, derfor mødet med borgmesteren. Det kan blive en bekostelig affære med en retssag, kommunen har sin egen juridske afdeling.

Hvis du dropper den retssag, så bekæmp dem politisk, det giver genlyd, gå til pressen, det er gratis. I sidste ende kan en retssag koste dig en hulens masse penge.

Kommentar
Fra : LundgrenHjorth

Dato : 24-05-09 20:05

Men hvis jeg går til medierne kan jeg jo trække min Lillebror ind i det, hvilket jeg ikke har lyst til han har jo nok i at "overleve" men borgmesteren er vel et bud, ellers er det vel på borgen jeg skal

Godkendelse af svar
Fra : LundgrenHjorth

Dato : 27-05-09 06:23

Tak for svaret granner01.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-05-09 17:03

Selv tak og held og lykke med det.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 07-09-10 15:53

Selvføleligt har kommunen ansvaret når drengen er 10 år og moderen er misbruger, det der er sket er at kommunen har sparet en masse penge her og nu, men regningen kommer trefold tilbage med den fejl at din broder har nu taget så meget skade at det er ikke sikkert at han nogensinde kommer til at leve et normalt liv efter de svigt han har været udsat for.
Hvem der skal betale denne tåblighed ved jeg ikke, men jeg vil gå til socialindspektøren med dine oplysninger om kommunen er erstatningsansvarligt ved jeg ikke, men det burde de for på den måde de har forvaltet denne sag på vil det komme til at koste skatteyderne tre til fire gange mere end hvis de havde grebet ind med samme.
Men de har nok lavet en lov så de ikke kan drages til ansvar for sådan nogle handlinger, men jeg ville prøve for det kunne godt lyde som om din broder kunne komme til at nogle penge når eller hvis han får sit liv op at stå.
Held og lykke med det.