/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Out Of Range
Fra : o.v.n.
Vist : 735 gange
200 point
Dato : 23-05-09 18:00

Ja den besked får jeg fra diverse Ubuntu CDer, uanset om jeg vil prøve live cd eller vælger ar installere Ubuntu, jeg har prøvet med XUbuntu 9.04 og Ubuntu 9.04, de kører begge fint på andre comptere men ikke på den gamle af min, jeg vil lægge en helt frisk Ubuntu ind i stedet for den 8.04 LST der er der, den installered Ubuntu kan godt vise skrivebordet.
Indlæsning kører fint indtil bjælken er fyldt ud og den skal vise skrivebordet, så blinker den lidt og viser sort skærm med Out Of Range.
Hvad kan jeg gøre, hvis der noget at gøre ?
Kom med forslag, jeg læser forslagene cirka midt på aftenen, da vil jeg igen forsøge en ny installation, vil lige tilføje at cd med 8.04 LST godt kan vise skrivebord

Accepteret svar
Fra : dk

Modtaget 200 point
Dato : 23-05-09 19:08

Hej
Når du kører install så vælg andre instillinger og sæt skærm opløsning ned
til f. eks 800 x 600 eller lavere

"Out Of Range" betyder at skærmopløsning er for høj i forhold til hvad skærmkort -drivere
kan klare på den pågældende skærm.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-05-09 19:51

Tak jeg vil forsøge at ændre opløsning når skiven indlæses, det bliver ikke lige nu

Kommentar
Fra : peque

Dato : 23-05-09 20:41

Prøv i bootkommandoen at tilføje vga=771 Dermed tvinger du en 800x600 oplæsning på.

Det er garanteret pga et ældre grafikkort - hvor du skal force/tveake nogle ændringer ind for at kunne se skrivebordet!

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-05-09 21:40

Tak for svaret dk. jeg støvede den gamle kasseskærm af og fik billede på.
Peque jeg kune ikke finde nogen boot kommando der er ikke ret mange valg under starten, Safe Graphisk Mode var en af dem, det virkede heller ikke på min 19" Fujitsu-Siemens fladskærm, nu får jeg en hel frisk XUbuntu på, den almindelige var lidt sløv at arbejde med på den 10 år gamle maskine CPU 700Mhz og 524 MB RAM

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-05-09 21:42

Håber virkelig at jeg kan bruge fladskærmen når alt er opdateret, dengang jeg skiftede, koblede jeg bare den gamle skærm fra og satte den nye til Ubuntu brokkede sig ikke dengang, men live cd er der problemer med jeg har meget at lære endnu

Kommentar
Fra : dk

Dato : 24-05-09 11:14

Selvtak
det er som regel nvidia skærmkort eller nvidia chippen på bundkort som driller på bl.a. linux

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-05-09 12:10

Det er en Nvidia FX5200 ikke verdens nyeste grafik kort, men Nvidia driveren skal installeres før jeg kan bruge min fladskærm godt jeg ikke smed den gamle skærm ud da jeg købte nyt