/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Fra Mac til PC
Fra : ingelein
Vist : 456 gange
20 point
Dato : 22-05-09 11:21

Hej
Mit barnebarn er ved at installere et trådløst netværk på sin PC. Indgangen til nettet er en MAC.

Hvad skal han købe - og installere hvordan, ifølge Windows XP kontrolpanelets to netværksguider, hvor den ene er til trådløst netværk.

Jeg kan kun være i telefonisk kontakt med ham - så det er lidt svært.

Mange håb om hjælp
Ingelein

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 22-05-09 11:25

synes spørgesmålet er lidt uklart, har han en MAC pc eller en windows pc, eller snakker vi mac filter, hvis han selv har sat routeren op så har han jo alle oplysningerne til at koble sig på det trådløse netværk.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 22-05-09 12:05

Hej webnoob

Helt klart at jeg har formuleret mig dumt. Jeg vidste ikke andet end at husets hovedcomputer er en Mac og at det sikkert var den, der skulle dele netadgangen.

Nu har hjeg fået at vide at der er indkøbt en Airport EXpress trådløs router og at denne er sat til ved MAC'en, som står et andet sted i huset.

Mit barnebarn har svært ved at forklare sig, og der er ingen voksne som kan hjælpe lader det til.

Jeg har googlet mig frem til installationsvejledningen for Airport EXpress og skal læse (og forstå) det inden jeg kan formidle videre.

Men........ lige nu skal jeg følge med i FYN RUNDT, hvor starten for "vores båd" er gået kl. 11.30.

Med mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-05-09 12:11

Citat
Indgangen til nettet er en MAC
det kræver en nærmere forklaring, som webnoon skriver
enten har barnebarnet en MAC computer fra Apple
eller en PC computer med Windwos

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 22-05-09 14:32

er routeren blevet konfigureret?

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 22-05-09 16:35

Der skulle ikke være problemer med at køre med Mac og PC på den samme router på nettet.
Jeg har en Linksys hvor der både kører en PC og 1 Mac.

hawaii7

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 22-05-09 16:40

Hej
Jeg starter lige forfra.
Huset har en Mac som hidtil er den eneste Pc i huset som har haft netadgang. Den står i en mellemgang.

Barnebarnet har en pc med netkort og den står på hans værelse.

Nu skal han så have netadgang. Dertil er der indkøbt en en Airport Express trådløs router. På Google har jeg fundet frem til sådan en og kan se at den fungerer lidt anderledes.

Med de få oplysninger jeg kan give her, tror jeg ikke at nogen kan hjælpe mig videre. Det lader til at barnebarnet (ikke just PC-nørd) ikke kan få det til at virke, når han går frem efter vejledning med assistance fra en ikke-nørd.

Måske skal jeg bare lukke spørgsmålet.

Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 22-05-09 16:44

Hej Hawaii7
Jeg har også kunnet installere en linksys (usb) på en fjerntliggende pc her i huset. Men det er svært for mig at se, hvad de gør i Vejle, så jeg skulle bare grundlæggende vide om det kunne lade sig gøre at lade en MAC og en PC køre på samme router.

Mange hilsner
Ingelein

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 20 point
Dato : 22-05-09 16:57

Vi kunne da forsøge inden du annulerer spørgsmålet, der er som allerede skrevet, igen problemer med at en MAC og en PC kan være på samme net.
Først skal i sætte den nye router til modemet, i stedet for MACen, altså tage kabel ud af MAC computeren og sætte det ind i routerens indgang, tænde for strømmen til routeren, og så sætte en af computerne til med kabel, i skal så ind og konfigurere routeren, der er sikkert en cd med som har en manual, læg den i cd skuffen og åben manualen (en pdf fil), åben internet browseren og skriv routerens adresse i adresse feltet, adressen og eventuelle password står i manualen, når routeren er færdig konfigueret, så luk browseren og nu kan begge computere komme på nettet med kabel (jeg gætter på at der kabel tilslutning på routeren også)
skal det være trådløst, så skal computeren have et trådløst netkort, hvis det er en nyere computer så er der sikkert allerede en indbygget.
Se efter om der er trådløs på computerne allerede, ellers må i ud at købe

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-05-09 16:59

Hvis du vil have mere hjælp fra mig, så vent til i aften, jeg holder internet pause nogle timer, men her er mange som ved mere om netværk end jeg, måske er i allerede på nettet med begge computere, inden jeg er her igen

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 22-05-09 17:41

der er allerede kommet en del forslag til løsninger, men det er også svært og hjælpe folk som intet ved om den hardware de ønsker hjælp til, jeg køre gerne forbi og sætter det hele op.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 22-05-09 18:14

Hej og tak for hjælpen til alle
og især til Webnoob, som åbenbart bor i nærheden af Vejle.

Det er nu lykkedes "dem" at få barnebarnets pc på nettet.
Der manglede et eller andet for at det kunne køre trådløst
både på MAC'en og på PC'en. Gætter at det var et trådløst netkort,
som åbenbart ikke er det samme som et almindeligt netkort.

Tak for hjælpen
Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 22-05-09 18:16

Citat
Se efter om der er trådløs på computerne allerede, ellers må i ud at købe
Tak for svaret o.v.n..

Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-05-09 19:54

Selv tak
Citat
Gætter at det var et trådløst netkort,
som åbenbart ikke er det samme som et almindeligt netkort.
det har du ganske ret i, heldigvis er trådløse netkort ret billige