/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
notebook
Fra : Pytten1510
Vist : 648 gange
50 point
Dato : 22-05-09 07:54

Hej
Jeg har en lille notebook, med Linux styresystem på....nu er mit problem at den er gået i blå skærm....har ikke noget skrivebord, jeg kan komme ind på....er der nogen som ved hvordan man nul-stiller sådan en lille bandit, så jeg kan bruge den igen....

Pytten

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-05-09 11:27

Du burde kunne fange Recovery mode under opstarten, normal er Grub loaderen vist i 3 sekunder, prøv at tryk på Enter og se om ikke den kommer på skærmen, brug pil taster til at komme ned på linjen Recovery mode og tryk Enter.
Fejlen er måske så alvorlig at du skal gen installere, har du en usb stik med styre system på?

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 22-05-09 19:08

Har forsøgt at trykke enter under opstart, dog uden held.....og har desværre heller ikke en usb med styresystemet på....har jeg andre nuligheder for at få banditten til at virke....det er en asus Eee PC 701 SD

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-05-09 19:47

Det var mit bedste forslag, at starte i recovery mode, hvad ser du på skærmen når den starter? Det er i de første sekunder du har nogle muligheder, desværre kender jeg ikke Asus EEPC, er det en Linpus Linux?

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 23-05-09 11:25

Jeg kan trykke F2, men så kommer jeg ind i bios.....syntes ikke rigtig den fortæller noget om recovery mode. Jeg har nu forsøgt at trykke esc under opstart....og får en meddelelse hvor der står: Please select boot device.....HDD: SM-ASUS-PHISON SSD....men det blev jeg nu ikke klogere af .....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-05-09 12:06

Du har forhåbentlig ike noget værdifuld på den computer? Jeg er lidt bekymret om du får den i gang igen, du har ramt boot menuen og kan vælge hvilken drev som skal starte, godt nok vil du have en ny Linux Ubuntu på, den er så nem? Du skal hente og overføre til bootapple usb memory skik, forklaring følger hvis du vil det: http://www.ubuntu.com/getubuntu/download-netbook jeg aner faktisk ikke om du kan køre live med Ubuntu på en usb stik hvis den starter lige som fra cd, så kan du redde ting og sager ud

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-05-09 12:15

Citat
You can test your netbook's compatibility by running UNR as a 'live' image on the flash drive before installation
det ser ud som om den kan køre live når du skal køre den, så skal du klikke på F12 igen og vælge at starte fra usb eller hvad det hedder hos dig, jeg prøver at finde en opskrift, det havde været nemmere hvis du allerede havde Ubuntu på en computer

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 23-05-09 12:24

Hmm, hvad er ubuntu ?? Jeg har ikke noget på computeren som skal gemmes eller noget andet af værdi....banditten skal bare køre....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-05-09 12:31

Ubuntu er det mest populære Linux styresystem, vi er en del på Kandu som bruger det og kan hjælpe, du henter fra det link jeg viste før, vælg et sted at hente fra ok klik på Begin download.
Og så fandt jeg noget du kan bruge fra en Windwos computer, til at lave en start bar usb stik, klik på Download for Windows: http://unetbootin.sourceforge.net/
og læs her hvordan: http://www.eeextra.com/eee/how-to-create-a-live-linux-usb-pendrive.html
vælg Ubuntu i det første billede som vises.
Du har forhåbentlig en usb memory som er stor nok 947MB = 1GB

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-05-09 12:40

Lidt læsestof til at overveje om du skal skifte Linpus ud med Ubnutu:
http://kimludvigsen.dk/linux/linux_ubuntu.php der er mange link til undersider med god forklaring

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-05-09 12:41

Ubuntu tasturet ville ikke det samme som jeg

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 23-05-09 13:09

Nu har jeg lige været i byen og købe endnu en usb-nøgle, så jeg har nu 4 GB at lege på.....Jeg sidder med en lånt computer, som værktøj, indtil jeg får min notebook til at køre igen....jeg skal bare downloade ubuntu og gemme det på skrivebordet...? og derfra lægge det ind på nøglen, ik' ?
Jeg skal jo nødigt lave rav i den på den lånte com, ved at downloade noget som kan give problemer....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-05-09 13:37

Nu har jeg jo ingen erfaring selv med Ubuntu på usb prøv først at hente og installere programmet Unetbooting: http://unetbootin.sourceforge.net/ åben programmet, måske vil den selv hente Ubuntu, ellers kan du jo bare lukke igen, og hente Ubuntu: http://www.ubuntu.com/getubuntu/download-netbook og så prøve med programmet igen.
Du kan også hente Linpus som du har nu: http://www.linpus.com/products_1.php?gid=1
jeg tror at det er den viste Light som kører på de små computer

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 23-05-09 13:42

Jeg er ikke så skarp i det her....men nu har jeg lige fedtet lidt rundt i den lille notebook igen...prøvede at taste F9, under opstart og har nu mulighederne.....normal boot, perform disc scan og restore factory settings.....kan jeg bruge nogle af de muligheder.....
Undskylder min manglende viden....

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 50 point
Dato : 23-05-09 13:57

Absolut et forsøg værd, jeg kender som skrevet ikke din computer, og du har ikke fortalt om F9 før selv om jeg har spurgt om hvad du kunne under starten, prøv først Normal boot, bagefter kan du hvis ikke første forsøg lykkes, genskabe den oprindelige opsætning Restore Factory Settings.
Hvis alle forsøg mislykkes, så har du jo mit forslag om Ubuntu i baghånden

Godkendelse af svar
Fra : Pytten1510

Dato : 23-05-09 16:35

Tak for svaret o.v.n..
"Dyret" kører igen.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-05-09 16:49

Selv tak, godt dyret vågnede af dvalen

Kommentar
Fra : unforgiven2

Dato : 27-06-09 23:32

blue screen of death xD