/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Skilsmisser / Spørgsmål
10  pifo 320
Hvad er rimligt?
Fra : pandak
Vist : 918 gange
20 point
Dato : 19-05-09 22:35

Hej alle
Jeg står og skal skilles efter et ægteskab på 5 år. Jeg flyttede i sin tid i hans andelslejlighed og da han havde voksen lærlingeløn og jeg fik SU, aftalte vi at han betalte husleje+el og varme og jeg betalte for mad+gaver+diverse ting til lejligheden+tøj til os begge to og andre små ting. Nu siger han, at andelen er hans fars ( det var min svigerfar da lånte ham penge til at købe andelen ) og da det var ham der betalte huslejen vil det være ligesom at stjæle mine svigerforældres pensionspenge hvis jeg kræver halvdelen af friværdien.
Det er kun en uge siden jeg er gået fra ham og har virkelig ikke overskud til, at gå i krig eller tigge om penge hvis sagen er tabt på forehånd. Jeg har 9 mdr tilbage på mit medicinstudie og er i gang med et forskningprojekt der forhindrer mig i at arbejde ekstra. Kort sagt ingen penge og derfor skal jeg bo hos familie og venner til jeg er færdigudannet. Er det urimligt at kræve noget? betyder det noget at huslejen er betalt fra hans kontor?
Har virkelig brug for hjælp

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-05-09 22:49

Citat
Nu siger han, at andelen er hans fars ( det var min svigerfar da lånte ham penge til at købe andelen

Det er kun hans fars, hvis det er ham der står som ejer af lejligheden og andelen.

Når I er gift har I fælleseje medmindre der er lavet specielle aftaler om særeje.

Men du skal da ha' fat i en advokat og skifteretten.
De skal hjælpe med sådan noget

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-05-09 23:50

Det er fælles bolig når i er gift, med mindre andre end jer to står som ejer af den andel.
Og derfor skal alt deles.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-05-09 00:56

Det lyder som om andelen er hans. Svigerfaren del kan kun være af moralk art. derudover kan han skylde svigerfaderen penge.

Men du har halvdelen af alt og derfor også halvdelen af lejlighedens værdi minus det der skyldes.

Jeg går ikke ud fra at i ejer så meget andet af større værdi.

Desværre er de opskruede formelle værdier af andelslejligheder i dag ikke udtryk for deres sande værdi ved salg, så du skal ikke være så sikker på, at der overhovedet er nogen reel friværdi.
Det afhænger af hvor længe din mand har haft lejligheden og hvor meget den er belånt.

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 20-05-09 00:59

Smid det til en advokat, og hver gang han ringer siger du "snak med advokaten, og hav en go dag"

Hvis han siger det er ikke fair siger du det ved du ikke noget om advokaten har styr på det snak med ham om det.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 20-05-09 06:04

du blver nok nødt til at deltage i krigen hvis du vil have dine penge. det lyder ikke sm om han er særlig samarbejdsvilleg. snak med din advokat. det er nok din eneste chance.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 20-05-09 07:16

Dit spørgsmål går på, om det er rimeligt? Hvis I som sådan har "betalt halvt hver i kr og ører", skal du vil have dine kost og tøjpenge tilbage og han skal have dine huslejepenge tilbage.

Juridisk er der ikke noget at komme efter - når I ikke har papir på fordeling/køb mv. Du har boet der og din fhv. er blevet bespist af dig, og han "scorer kassen" eller din fhv. svigerfar!

Du kan ærge dig - og kom så vedere i dit liv.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 20-05-09 07:33

Det I hver i sig bragte ind i ægteskabet, tager I også med jer igen, du flyttede ind i en lejlighed der var hans, hvorfor skulle du nu lige pludselig have halvdelen af den??

Rimeligt eller ej, sålænge du ikke har papir på, at du har købt halvdelen af lejligheden (hvilket du jo ikke har) så har du heller ikke noget krav at komme med

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 20-05-09 07:53

Det lyder som om du synes det er synd for dig at du vil skilles?
Du spørger direkte om det er rimeligt at kræve ind.
Jeg vil være direkte og sige at i den situation du står i, er det ikke fornuften der plejer at råde.
Hvis du selv læser dit spørgsmål igen, så tror jeg du vil kunne se en forkælet pige der både vil blæse og have mel i munden. Med det arbejde der venter dig går jeg ud fra du normalt har stor vane med at tænke både etisk og være båret af fornuft.
Der er måder at optrappe en konflikt og så er der måder at løse konflikter på.
Hvis penge kommer først i en situation som den du står i, vil konflikten optrappes. Lige nu handler det om at få hverdagen til at fungere og komme videre på den mest værdige måde.

Man kan ikke ønske skilsmisse og så ikke tage de konsekvenser det har praktisk, økonomisk og følelsesmæssigt.

Uanset om du ved hjælp af en advokat kan hive gysser ud af din mand, så vil det være dybt usmageligt. Du medbragte intet til jeres forhold. Han har stort set forsørget dig og selv haft en lav levestanddard pga en uddannelse som han aldrig selv får lov at bære frugten af.

Jeg håber du læser mit indlæg i den ånd det er skrevet - jeg ønsker dig ikke noget dårligt, blot vil jeg gerne hive dig op til overfladen af følelserne, så du kan se realiteterne.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-05-09 08:38

Alka, kortoververden, jomfruane......nu må I da lige styre jer lidt.

Parret er gift, skal nu skilles, og så har begge parter jo altså, i følge loven, ret til og krav på, at boet gøres op og deles.
Så er det rystende ligegyldigt, hvem der i ægteskabet har betalt leverpostejen og hvem der står som ejer af lejligheden. I det øjeblik ægteskabet er indgået, er der fælleseje...også til lejligheden, medmindre er lavet særeje i forbindelse med indgåelse af ægteskabet.

Accepteret svar
Fra : Thomas.Haugaard

Modtaget 20 point
Dato : 20-05-09 08:40

Han har vel ikke modtaget voksenlærlinge løn i 5 år !

Det er ikke et spørgsmål om hvad en gruppe tilfældige mennesker synes er rimeligt men om hvad du synes er rimeligt, det er jo dig der skal leve med det.

Find ud af hvad du synes er rimeligt og se bort fra hvem der står på hvilke papirer præsenter din ex for kravet og hvis han ikke ønsker at medvirke så henvend dig til advokat.

Du kan undersøge om du kan få retshjælp via din indbo forsikring eller med baggrund i din lave indkomst. Advokaten kan hjælpe dig med dette.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 20-05-09 08:45

Det handler ikke om at styre sig, men om at lytte til sin samvittighed.

Kandu er helt klart stedet for dem der svælger i at optrappe konflikter.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 20-05-09 08:47

Det du bringer ind i et ægteskab bliver IKKE fælleseje pr. automatik, og længere er den ikke

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 20-05-09 10:23

Du skal ikke tage dig af de lidt nedladende personlige kommentarer der kommer til dig. De siger mere om afsenderen end om dig.

Er det din fhv mand der ejer lejligheden, indgår den incl gæld i hans bodel og i opgørelsen af denne. Ved opgørelsen af bodelen har du krav på at få 50 % af din fhv mands bodel. Og det krav skal du naturligvis benytte dig af.

Derfor kan du godt glemme det alka og kortoververden skriver. Det er lodret forkert. De aner ikke hvad de skriver om overhovedet.

Søg advokat med speciale i skilsmisser. Så er du på den sikre side.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-05-09 15:39

Kortoververden:

Du har IKKE ret, sådan som du siger er det ved papirløst samliv

Citat
Hvis I ikke foretager jer noget, men blot gifter jer, får I automatisk formuefællesskab - også kaldet fælleseje - i ægteskabet

Formuefællesskabet omfatter ikke blot alt, hvad I hver for sig ejer ved ægteskabets indgåelse, men også alt, hvad I hver for sig erhverver i fremtiden, uanset om der er tale om opsparing, tipsgevinster, arv eller gaver.

http://www.familieadvokaterne.dk/Emner/514.html

Og ved opløsning af ægteskabet er det sådam, at hver parts formue skal gøres op og deles, altså hustra krav på det halve af mandens formue/aktiver, manden krav på det halve ditto af hustruens.

Hvis den ene part kun har gæld, og den anden formu, overtager den ene IKKE ½delen af gælden, hvorimod vedkommende skal punge ud med ½delen af sin formue

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 20-05-09 22:07

Deri har Dova ret, og det bekræfter jo kun hvad jeg skrev.

Beskæmmende at se hvordan alka, gammeljomfruane og kortoververden optræder i denne debat.

Kommentar
Fra : pandak

Dato : 23-05-09 18:36

Hej allesammen
og tusind tak for alle jers kommentarer inklusiv de nedladende og personlige. Jeg er hverken forkællet eller konfliktsøgende. Jeg ved bare fra mine tidl. forhold at jeg ligesom mange andre piger har tendens til at tænke med hjertet og ikke med hjernen. Selvfølgelig er der konsekvenser når man siger farvel til en man har elsket og været sammen med i så mange år, men hvorfor skal jeg påtage mig både de følelsesmæssige og de økonomiske konsekvenser? Netop fordi han ved jeg har en samvittighed prøver han at bilde mig ind, at jeg moralsk set ikke har ret noget. Det er så synd at alt det man har været igennem sammen skal gå op i penge nu. Og ja det er synd for mig at skulle blive skilt...

Godkendelse af svar
Fra : pandak

Dato : 23-05-09 18:52

Der er rimlig meget man skal tænke igennem og får styre på i sådan en situation, ret forvirrende faktisk.Tak for svaret.