/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
Mange spørgsmål om gedder???????????????~
Fra : ChiDan
Vist : 915 gange
40 point
Dato : 07-04-03 14:33

Er det rigtigt, at store gedder på ca. 1 meter er sværere at fange end små gedder?

Hvor svært er det egentligt at fange store gedder på ca. 1 meter??

Findes der et godt sted at fange store gedder på ca. 1 meter???

Kræver det ikke en del held for at fange store gedder på ca. 1 meter????

Kommentar
Fra : majbritt05

Dato : 07-04-03 14:41

Hmmmmmm...... ved det desværre ikke, men her er en laaaaaang række bøger om geddefiskeri (som du evt. kan låne på biblioteket), måske du kan få svar i en af dem

http://bibliotek.dk/vis.php?base=dfa&field1=Emne&term1=geddefiskeri

Kommentar
Fra : majbritt05

Dato : 07-04-03 14:46
Kommentar
Fra : majbritt05

Dato : 07-04-03 14:46
Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 07-04-03 19:42

Emnet gedder har lige været vendt her på Kandu, prøv at gennemse http://www.kandu.dk/dk/spg/13297

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 07-04-03 19:46

men siden majbritt05 var den som har brugt en masse tid på at finde links osv. så syntes jeg du skal gi' points til majbritt05

Søren

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 07-04-03 21:57

Jeg har været ivrig lystfisker i mang år, dit spm. lyder lidt "mærkeligt" idet man generelt starter som lystfisker med at vil fange MANGE fisk, så kommer perioden hvor man vil fange STORE fisk, op der efter nyder man bare at fiske!
du lyder som en pensionist der lige har fundet en "hobby" og nu skal den bare have hele armen. Sådan er lystfiskeri slet ikke, glem det rekord fis, så vil du nyde det meget mere intens.
Bortset fra det, så kan du garanteret ikke fange store geder, når du stiller dette spørgsmål vil det vare mindst 6-10 år inden det lykkes!
Knæk og bræk

Kommentar
Fra : bangco

Dato : 08-04-03 21:18

Et godt trick er at fiske med agn fisk og tommelfingerreglen er
, jo større agnfisk jo større gedder kommer der ud af det.
Prøv at tage flere fiskestænger med til vandet og agn dem, du kan godt styre en 4-5 stænger på
een gang. Det skal nok lykkedes.
Held og lykke

Accepteret svar
Fra : lillemig

Modtaget 40 point
Dato : 09-04-03 13:29

For nu at være seriøs, så er det naturligvis fra start af svært, at fange de store fisk alene af den grund der er færrest af dem. Jeg kan give eks. på flere meget aktive (og absolut dygtige erfarne lystfiskere) som gennem et langt liv har rekorder på 6-8 kg, men - også eksempler på "Kjøbenhavneren" som efter 2-3 forsøg snupper en på 12kg, selv om han ikke har begreb om fiskeri...
Når du ser billeder af "kæmper" så tænk lige på at de naturligvis ALTID bliver omtalt og fotograferet, men hvad enten man taler om gedder eller ørred/laks, så kan du regne med at der ofte har gået mange hundrede lige så dygtige lystfiskere dag efter dag de samme steder, sådan er lystfiskeri heldigvis.
Uanset hvor erfaren og energisk du er, så gælder det om at være det rigtige sted -- på det rigtige tidspunkt!

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 13-04-03 12:52

Hej
Sidder lige og rydder op i alle mine åbne / udestående svar. Kan se din stadig er åben, derfor disse spørgsmål:
- Var vores/mit svar ikke fyldestgørende?
- Har du bare glemt at acceptere svar/kommentar (til højre for kommentar)?
- Ønsker du stadig dit spørgsmål stående som åben?

God påske...
Søren

Godkendelse af svar
Fra : ChiDan

Dato : 28-04-03 14:43

Tak for svaret lillemig. Jeg er enig med dig, og kan godt lide det du siger, citat fra lillemig "Uanset hvor erfaren og energisk du er, så gælder det om at være det rigtige sted -- på det rigtige tidspunkt!"
Jeg vil også gerne sig tak til Majbritt og CLAN. Jeg vil meget gerne give mine points til Majbritt, men problemet er at jeg ikke aner hvordan man gør det. Jeg er nemlig kun lige startet med at bruge denne her gode hjemmeside.
Hvordan kan man give sine points til en anden person???
Hvad bruger man points til???
Hvordan får man scoret flere points???

Kommentar
Fra : ChiDan

Dato : 28-04-03 14:46

I må undskylde, at jeg tager så lang tid om at acceptere et så godt svar fra lillemig, men det skyldes, at jeg ikke har været her inde i meget lang tid.

Kommentar
Fra : grevelasse2

Dato : 12-06-03 14:38

nejjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj

Kommentar
Fra : majajaco

Dato : 24-06-03 05:40

Hejsa..
Jeg kan sagtens tilslutte mig en del af disse svar.. Fiskeriet er helt afhængigt af dit temperament. Personligt skifter jeg lidt mellem at bruge levende eller død agn, eller at fiske med flod eller bundtackel.. Mine erfaringer er, at fisker du med flod er den døde agn bedst hvis du er i en å hvor der er lidt strøm, mens den ikke er så effektiv ved bunden, hvor du er nødt til at fylde den op med et eller andet der får den til at flyde. De største jeg har fanget har været med levende agn hvor fisken har været på bunden.. D.V.S et kraftigt bundtackel og en bidmelder, så får du også tid til frokosten.
Men igen... Gør som du bedst kan lide.. Hvis gedderne er i bidehumør skal de nok hugge..
Et sidste forslag er at bruge flod og som agn bruge døde sild.. dette lyder lidt underligt, men det virker fortrinneligt..
Knæk & Bræk
Jacob

Kommentar
Fra : majajaco

Dato : 24-06-03 05:40

Hejsa..
Jeg kan sagtens tilslutte mig en del af disse svar.. Fiskeriet er helt afhængigt af dit temperament. Personligt skifter jeg lidt mellem at bruge levende eller død agn, eller at fiske med flod eller bundtackel.. Mine erfaringer er, at fisker du med flod er den døde agn bedst hvis du er i en å hvor der er lidt strøm, mens den ikke er så effektiv ved bunden, hvor du er nødt til at fylde den op med et eller andet der får den til at flyde. De største jeg har fanget har været med levende agn hvor fisken har været på bunden.. D.V.S et kraftigt bundtackel og en bidmelder, så får du også tid til frokosten.
Men igen... Gør som du bedst kan lide.. Hvis gedderne er i bidehumør skal de nok hugge..
Et sidste forslag er at bruge flod og som agn bruge døde sild.. dette lyder lidt underligt, men det virker fortrinneligt..
Knæk & Bræk
Jacob

Kommentar
Fra : majajaco

Dato : 24-06-03 05:49

Glemte lige noget.. Hvis du har bestemt dig for, at tage afsted, så tag afsted fra morgenstunden og fisk hele dagen. Gedden er en glubsk fisk, og den hugger når den hugger. det er ikke som med f.eks. havørreder hvor tidspunktet er tidlig morgen og sen aften samt nat. Samtidig kan siges til dit spørgsmål om dem over en meter: Gedder bliver dovne når de bliver så store, og der skal mere til at lokke dem. jo længere tid du brger på fiskeriet, jo bedre.
Sæt dig ned ved vandet, og mens du gør stangen klar sidder du og kigger ud over vandet. tit og ofte vil du kunne se små fisk der springer i overfladen, og det er tegn på at rovfiskene jager. Tag dig god tid om fiskeriet og klargøringen, og sidst men ikke mindst så nyd at være ude i den friske luft. det er det lystfiskeri handler om. Jeg har i mine 22 år som aktiv lystfisker fanget mange fisk, men mange er også genudsat, specielt gedderne, da de regulerer mængden af andre fisk i vandet, og derfor er en nyttefisk..
Så kom afsted og nyd det, og hvis du ikke får den store idag, ja så får du den nok næste gang..
Knæk & Bræk
Jacob