/ Forside/ Karriere / Offentlige / Klageinstanser / Spørgsmål
10  rotw 300
Køb af Briller
Fra : Nul7
Vist : 844 gange
200 point
Dato : 16-05-09 11:43

Hej, - er der nogen der ved hvordan man forholder sig i forbindelse med køb af briller?
Jeg har købt to par briller til ca. 6000 kr. hos en optikker, jeg skulle betale ved bestillingen.
Det viser sig at styrken i begge par ikke er optimale.
De har forsøgt at ændre styrken ved at f.eks. at hæve brillen på næsen, - det var ikke til at leve med, herefter ville de vride stellet, - glasset gik itu.
Efter 5-6 besøg 100 km. hvergang har jeg ikke nogen briller.
Hvilken rettigher har jeg hvis det igen ikke lykkes, eller det forholdvise dyre stel er molestreret?
Et ellers pragtfuld stel.
Kan jeg ophæve handelen og få mine penge tilbage?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-05-09 12:24

Citat
Det viser sig at styrken i begge par ikke er optimale

Bestiller du uden at prøve styrken ?

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 16-05-09 12:27

Jeg har været til synsprøve i samme virksomhed.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-05-09 12:34

Gå til en øjenlæge og lav en synsprøve der.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-05-09 12:38

Jeg tror ikke på optikeren, han skal sælge varen.
Derfor har jeg altid kontrolleret med min øjenlæge.
I flere tilfælde har min optiker målt forkert.
Han har for travlt og sjusker med arbejdet.

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 16-05-09 15:42

Jeg har også været ved øjenlægen før synsprøven, de var samstemmende, fejlen ligger i at mellemsynsfeltet var meget smalt, jeg skulle stikke næsen i vejret for at kunne se dig på normalt taleafstand.

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 200 point
Dato : 16-05-09 16:01

Hvis brillerne ikke er i orden, så kan forretningen reparere dem eller give dem en ordentlig opshining. Hvis de stadig ikke er i orden, så kan du få pengene igen.

Du kan se reglerne her:

http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobelovsguide/

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 16-05-09 18:41

Hej Nul7 -

Jeg vil råde dig til at kontakte Optikerforeningen. Jeg ved af erfaring, at de er meget hjælpsomme, sådan en behandling, skal man ikke finde sig i - held og lykke med det.

Citat
Hvis du har spørgsmål til Danmarks Optikerforening, er du velkommen til at kontakte sekretaritat på telefon 4586 1533 eller sende en e-mail på do@optikerforeningen.dk.

http://www.optikerforeningen.dk/Default.aspx?ID=21

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-05-09 19:42

Citat
fejlen ligger i at mellemsynsfeltet var meget smalt,

Hvem skal så have skylden for det ikke er i orden?

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 16-05-09 20:15

Lyder som Louis Poulsen.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 17-05-09 15:38

Købeloven tæller og hvis der ikke er gået 6mdr. så er det pengene tilbage, klag evt til optikkerforeningen.
hvis en sådan findes?

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 17-05-09 16:06

Citat
klag evt til optikkerforeningen.
hvis en sådan findes?

Jo modersvilje, det gør den da. Se mit indlæg 16-05-09 18:41

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 17-05-09 17:09

Thomas du har næsten gættet rigtigt.
Helle, de er åbenbart ikke medlem af optikkerforeningen.
Jeg har lige læst deres motto bag på regningen, og den lyder perfekt, så den vil jeg henholde mig til i første omgang.
Jeg betalte dem den 27/1-09, udleveret den 24/2- 09, og jeg har et halvt år at løbe på, men alt tager sin tid, i øjeblikket skriver jeg blindskrift.
Det der vil ærge mig mest er, hvis de laver klamhuggeri med stellet, for så går glansen af også selv om det er en mærkevare.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 17-05-09 17:14

HelleBirgitte der kan man bare se, nogle gange går det lidt stærkt, men vi er enige og så er det nok ikke helt forkert.
MV2

Godkendelse af svar
Fra : Nul7

Dato : 21-05-09 09:19

Tak for svaret granner01.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-05-09 12:00

Selv tak du og held og lykke med det.