/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Har vi for mange fisk??
Fra : CleoSøs
Vist : 661 gange
20 point
Dato : 14-05-09 15:22

Hej Fiske-fans.
Vi har anskaffet os et akvarium på 30 liter, og havde i starten 2 slørhaler deri.
Vi spurgte i butikken om der var plads til flere fisk, hvilket de mente var ok. Så vi købte 10 neonfisk, 8 guppyer og 2 små sugemaller.
Vi har tre rimeligt store planter deri, pumpe og varmelegeme der varmer vandet til 22 grader.
MEN, efter få dage døde den første neon fisk. Herefter fulgte en guppy og nu har vi indenfor 14 dage mistet i alt 4 neonfisk og tre guppyer. Hvad gør vi forkert?? Er vandet for koldt/varmt?
Vi skifter 1/3 del af vandet hver uge og renser filteret. Men der går kun 4 dage, inden vandet begynder at blive lidt uklart.
Håber der sidder nogle akvarie-eksperter der vil hjælpe.
Vh CleoSøs.

Kommentar
Fra : svinninge

Dato : 14-05-09 15:49

tror du vandet i søen er 22 grader?

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 20 point
Dato : 14-05-09 17:19

2 slørhaler til et 30 liters akvarie er mere end rigeligt efter min mening....og så endda kun til de når en vis størrelse. Slørhaler kræver meget plads, da de ret hurtigt bliver store

Og slørhaler og andre fisk skal slet ikke ha' samme temperatur...22 grader er i overkanten til slørhalerne, men passende til de andre fisk du nævner

Det er også forkert at skifte vand så ofte...mit 110 liters akvarie, er der eks, ikke skiftet noget vand i det sidste 1½ år....og der er f.eks. heller ikke tilkoblet varmelegeme, og fiskene stortrives.

Sådan et akvarie skal nå at opbygge en bioligisk balance så det faktisk skal klare sig selv, kun med hjælp med at filteret renses jævnligt, og det gør det ikke ved så jævnlig skift af vandet

Vandet bliver uklart p.g.a. for mange fisk der skider i det og så evt. overfodring.

Derudover kan det selvfølgelig være dårlige/syge fisk I har købt, så de ville være døde selv om de havde haft nok plads og et velfungerende akvarie.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 14-05-09 20:04

Du kan have 19 fisk i det akvarie.

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 14-05-09 22:23

Gad vide om du overfodrer. For bliver vandet uklart så hurtigt - så er der noget galt. Når jeg har renset filter - så har jeg krystalklart vand de næste 3 uger. Hellere give dem for lidt end for meget. Du skal ikke skifte vandet så tit. Tag 2-3 ltr ud een gang hver måned og tilsæt nyt. Og trives fiskene - altså ser sunde, raske og livlige ud - så lad være med at udskifte noget af vandet. Så har du fundet den rigtige balance fisk/planter/størrelse osv.
De fisk du nævner er alle hårdføre - så noget er galt. Men jeg hælder til overfodring. Prøv at fodre dem kun hver anden dag. Der sker der intet ved. Giv dem ikke mere end de kan spise på 2 min.

Godkendelse af svar
Fra : CleoSøs

Dato : 15-05-09 09:17

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : jakob100Super

Dato : 01-10-09 17:21

der er for mange fisk deri der en tommelfinger regel der siger en liter vand en cm fisk