/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
Urbanisering i forhold temaet.
Fra : HenrikOlsenStor
Vist : 1137 gange
100 point
Dato : 14-05-09 10:41

Hej alle,

Håber I kan være behjælpelig med at svare mig på dette spørgsmål:

Hvordan passer emnet "Urbanisering" ind til et overordent tema: "Rejser - opdagelser, forandringer og ny viden"?

-Rejsen er let nok, det er bare den fysisk rejse fra land til by), men kan viden ha' noget at gøre med den ny viden indefor teknologi.. her tænker jeg på industraliseing, som som var hovedoversagen til at folk vandrede fra landsbyerne til storebyerne..?
Men hvad med forandringer (den demografiske forandring, måske?) og opdagelse- hvad har det med Urbanisering at gøre??

Accepteret svar
Fra : jomfruane

Modtaget 110 point
Dato : 14-05-09 10:58

Urbanisering betyder bydannelse.

det er et lidt svævende spørgsmål du stiller - hvilket niveau er det på og hvad skal det bruges til?
Det lyder somom der spørges til et spicifikt stof som du burde have læst

lidt umiddelbare stikord:
Urbanisering er i sig selv en forandringsproces. Der bliver mere og mere by, og dermed mindre landbrug/landsby.
Ny viden gør det muligt ikke at skulle producere alt selv, hvilket gør at man kan bo uden land.
Opdagelser og ny viden er vel i bund og grund det samme.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 14-05-09 11:13

Og her kan du se hvorfor det hedder urbanisering. Det er opkaldt efter en tidlige borgmester i København som hed Urban Hansen. Han fik bygget en del boliger i København, bl.a. Urbanplanen.

http://da.wikipedia.org/wiki/Urbanplanen

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 14-05-09 11:47

Nej Granner - urbanisering er ikke opkaldt efter Urban Hansen

Urban kommer fra latin urbanus - det som tilhører byen...

Urbanplanen derimod kan du påstå er opkaldt efter borgmesteren...

Kommentar
Fra : HenrikOlsenStor

Dato : 14-05-09 15:16

Hej igen,

Glem endeligt mít spørgsmål.. Har besluttet mig for ikke at arbejde med det emne alligevel, men ellers mange tak svarene. : )