/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Undervisning / Spørgsmål
10  Balcanard 580
Tysk - Niveau B - forberedelse
Fra : weld
Vist : 711 gange
50 point
Dato : 08-05-09 19:31

Hvordan forbereder jeg mig bedst til tysk nivo B eksamen.
Jeg skal op om 1 månede.

Eksamen forløber sådan her:

Jeg får udleveret en tysk tekst på ca. 1 side, skal ind .. læse den og forstå. Bagefter skal jeg ind og refere den på dansk.

Derefter skal jeg fortælle om en tekst jeg har forberedt i 24 timer. Dispositionen er således:

* referat

* Analyse/fortolkning

* Perspektivering til en anden tekst vi har arbejdet med under samme temaer.

Nogle ideer til, hvordan jeg forbereder mig bedst muligt?
Jeg har tænkt mig, at skrive et referat af alle mine tekster vi har arbejdet med - så jeg hurtigt kan lave en perspektivering. Men ellers nogle ideer?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 08-05-09 20:41

Som jeg ser det handler det om forståelse....

Hvis du tage et stykke papir med, for at læse op.... dur det ikke.

Læst teksten som det handler om, med tanke på hvordan den skal fremlægges.

Fremlæg den for en, du kender, så får du feedback inden du skal til prøven

Accepteret svar
Fra : Oldboston

Modtaget 50 point
Dato : 08-05-09 23:40

Det lyder som om du har godt fat i det. Din tanke om at skrive et referat af alle tekster er rigtig. Og så prøve at se, om du ikke kan få tid til at gennemarbejde referaterne og fremlægge analyser af så mange som muligt indtil eksamen. Tanken om at gennemgå det med en, du kender, er ikke kun rigtig, men nødvendig. Er I ikke to, der kan læse sammen og skiftes til at høre hinanden nogle timer hver dag i den kommende tid, også aften og weekend. Glem alt om fester og kammerater; det er vigtigere at klare dig godt.
Fornuftigt at du læser tysk, det er det største sprogområde, der ligger klods op af DK med næsten 100 mio tysktalende personer i Tyskland, Schweiz, Østrig, og også nogle i Tjekkiet, Polen, Belgien og Italien (Sydtirol). Mærkeligt nok har mange unge de sidste 20 år fravalgt dette interesante sprog,men det forbedrer jo karrieremulighederne for sådan nogle som dig. I min familie er der flere unge, der har tilbragt en eller to måneder i Tyskland på noget, der hedder Göethe Instituttets sprogskoler. Der møder de andre unge og lærer utrolig meget. Desuden er det altid en god ide at købe et par tyske aviser eller ugeblade, f. eks. Die Stern, som er et meget interessant og lødigt nyhedsmagasin, der kommer hver uge, - fås i DK overalt, hvor tyske turister kommer.
Jeg ønsker dig et godt eksamensresultat!

Godkendelse af svar
Fra : weld

Dato : 11-05-09 11:01

Tak for svaret Oldboston.