/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
-1 * -1 = 1, men hvorfor ?
Fra : kondivand
Vist : 4868 gange
50 point
Dato : 08-05-09 12:07

Er der nogen, der har en intuitiv forklaring (gerne fra hverdagen) på hvorfor minus gange minus giver plus.

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 08-05-09 12:10

fordi -*-=+ og 1*1=1

Kommentar
Fra : kondivand

Dato : 08-05-09 12:22

Jeg ved godt, at -*-=+, men jeg savner en forklaring på, hvorfor

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 08-05-09 12:32

Ja den var straks værre, det kan jeg ikke forklare. Rent faktik tror jeg blot det er en regl man har lavet og vedtaget. At gange 2 negative tal vil jo ikke være noget man vil komme udfor andet end rent teoretisk.

Prøv at se her: http://www.themathpage.com/alg/multiply-divide-signed-numbers.htm#below

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-05-09 13:13

Jo da! Elektriske strømme og spændinger har både en størrelse og et fortegn, og hvis du har en 10 Ohms modstand, der løber + 1 Ampere igennem, giver den et spændingsfald på +10 Volt, og den effekt, der afsættes i modstanden, er (1 * 10 =) 10 Watt. Hvis strømmen har den modsatte retning og altså er -1 Ampere, vil den give et spændingsfald på -10 Volt. Den afsatte effekt er (-1 * (-10) =) 10 Watt og varmer præcis lige så meget i modstanden. Hvis effekten var negativ, ville modstanden suge energi fra omgivelserne og blive kold.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-05-09 13:16

Hjemme i stikkontakten har du vekselspænding, der skifter fortegn 100 gange i sekundet, og begge fortegn af spændingen afgiver positiv effekt i strygejern, lamper og elradiatorer. Ellers ville du suge lige så meget effekt tilbage 50 gange/sekund, som du leverer de andre 50 gange.

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 08-05-09 14:01

Forklaringen er æbler!

Du bor i landet Æblemania. Det er sådan her i landet at et æble enten koster 5 kroner stykket eller man får 5 kroner, hvis man tager et æble nede hos købmanden!
Desuden har man i landet vedtaget, at man kan sælge æbler til købmanden til samme pris som man køber dem. Dvs at man kan risikere at betale for at komme af med sine æbler!

Der er nu groft sagt fire senarier du kan komme ud for, hvis du bevæger dig ned til købmanden med æbler i tankerne.

Du ønker at købe 5 æbler og købmanden forlanger 5 kroner stykket. Du betaler: 5 x 5 = 25 kr.
Du ønker at købe 5 æbler og købmanden forlanger -5 kroner stykket. Du betaler: 5 x -5 = -25 kr.
Du aflevere 5 æbler og købmanden forlanger 5 kroner stykket. Du betaler: -5 x 5 = -25 kr.
Du aflevere 5 æbler og købmanden forlanger -5 kroner stykket. Du betaler: -5 x -5 = 25 kr.

PS. Man kan også bruge baner istedet for æbler - det virker lige så godt

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 08-05-09 14:05

Rettelse: baner -> bananer

De æbler som man får penge for i Æblemania er dem med orm i.

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : David2000

Dato : 08-05-09 15:28

Hej Kondivand,

Her er forklaringen : "-" = Fjende og "+" = ven

- * - = + , altså din fjendes fjende er din ven
- * + = - , altså din fjendes ven er din fjende
+ * + = +, din vens ven er din ven

mvh, David

Kommentar
Fra : kondivand

Dato : 08-05-09 16:31

Til php_et og SimonGjer

Tak for jeres forslag. Jeg er ikke fysisk interesseret, selvom jeg har valgt mappen "fyskik" - der var ikke et der hed matematik.

Det med Købmanden forstår jeg desværre ikke. Hvofor skulle man få 5 kr. for at stjæle et æble, og hvorfor forlanger købmanden penge for ting man afleverer?

Jeg synes desværre ikke jeg er blevet overbevidst endnu.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-05-09 00:12

BLIVER DIT STRYGEJERN VARMT AF VEKSELSTRØM? ELLER DINE GLØDELAMPER?

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 09-05-09 09:06

Hej,
det modsatte af det modsatte må jo være det oprindelige

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-05-09 14:04

Du har den samme virkning i sprog: To negationer ophæver hinanden:
F.eks. :
".... det betyder IKKE, at det IKKE er rigtigt, at minus gange minus er plus.."
---har samme mening som:
"..det betyder, at det ER rigtigt, at minus gange minus er plus..."

Kommentar
Fra : vipsenOne

Dato : 09-05-09 19:20

Hvis du betragter negative tal som regninger og positive tal som penge betyder eksempelvis

3 * -1 at du får 3 regninger på 1 kr. Det er det samme som en regning på 3: altså 3 * -1 = -3

og

-3 * -1 at du slipper af med 3 regninger på 1 kr. HURRA. Du bliver 3 kr. rigere: altså -3 * -1 = +3

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-05-09 17:51

Øhø, vips.....

Hvis jeg nu har en femmer i lommen. Og jeg skylder 3 mennesker hver 1 kr, altså 3x-1 siger du..
Hvis jeg så slipper for de tre regninger, så har jeg da stadigvæk kun fem kroner i lommen... jeg bliver altså ikke rigere, synes jeg...

Men hvis jeg kunne få dem til at LÅNE mig lidt flere penge... SÅ ville jeg føle mig rigere, når de 8 kroner klirrede i lommen..
---Men så siger DU at de 6 kr er negative... øu.. Så er jeg endnu fattigere..

Kommentar
Fra : vipsenOne

Dato : 10-05-09 18:37

Jo, du er blever rigere.

Da du havde en femmer og 3 regninger på 1 kr. i lommen, var dit overskud (saldo) kun på 2. Du skyldte jo tre kroner væk.
Da du slap af med regningerne, blev dit overskud (saldo) 5. Du er altså blevet 3 kr. rigere.

Eller på matematiksprog:

Du havde før: 5 + 3*-1 = 2 (5kr. plus 3 regninger på 1 kr.)

Da du slap af med regningerne, blev dit overskud til 5
Regnestykket hedder 2 - 3 *-1 = 2+3 = 5

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-05-09 21:18

Mjah... men man får sjældent noget uden at man forventes at give noget til gengæld.................

Kommentar
Fra : kondivand

Dato : 11-05-09 09:09

VipsenOne og Birgitta

I har begge nogle gode intuitive eksempler, men er der nogen af jer der ved, om der findes det decideret matematisk bevis på reglen ?

Kommentar
Fra : kondivand

Dato : 11-05-09 09:44

HER ER SVARET !

Jeg har fundet beviset i en bog for matematiklærere på side 88 jf. linket:

http://www.semmat.gyldendal.dk/pdf/04.pdf

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 50 point
Dato : 11-05-09 11:24

Puuh... DET var godtnok en lang og grundig matematisk forklaring på, at minus gange minus giver plus.......
Men det var jo ikke det, du efterlyste?

Du efterlyste:
"en intuitiv forklaring (gerne fra hverdagen) på hvorfor minus gange minus giver plus."

--Matematisk bevis? Det kunne du da bare have sagt med det samme..

--Nu kom du selv først.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-05-09 11:55

hvad skal du med matematisk bevis, når du har observerbare fysiske hændelser som varme strygejern og elkomfurer???? på strøm, der skiftevis er positiv og negativ

Godkendelse af svar
Fra : kondivand

Dato : 12-05-09 19:28

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-05-09 21:18

Tak for accepten af mit svar.