/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
klippe fra hjemmesider
Fra : jon3rup
Vist : 340 gange
200 point
Dato : 06-04-03 18:05

Nu har der været såmeget tale om jubiis funktion vedr. udklip af hjemmesider, som så samles på ens personlige side; skide smart. Men det må man da kunne gøre selv. Findes er mon et måde at gøre det på, eller finders der mon et program kan?

Kommentar
Fra : hansandersen22

Dato : 06-04-03 18:11

Hvis man sætter siden sammen ved bare at linke en side sammen og andre betaler for ens trafik, kan det godt være det er smart, men også egoistisk... Undskyld hvis det ikke forholder sig sådan.

Kommentar
Fra : benkvist

Dato : 06-04-03 18:56

Hej

Jeg ved ikke om jeg har forstået dit spørgsmål rigtigt. Men hvis det du vil, er at lave din egen hjemmeside, ved at "placere en kopi" af deres hjemmeside på din egen side, så er det faktisk ulovligt.

Hjemmesider er beskyttet af loven om ophavsret, og med mindre du har fået lov af dem/den der har lavet originalsiden risikerer du at få snuden i klemme. Og det kan faktisk blive en ret dyr affære.

Man ser også som tid at folk - når de laver hjemmesider med rammer - indlæser en andens hjemmeside i deres egne hjemmeside, så den kommer til at stå som del af ens egne sider - det er nøjagtig den samme "forbrydelse" der er tale om her.

Jeg har faktisk lige selv kørt og vundet en sag på dette. Jeg gider ikke sidde og bruge måske 3-4 dage på at lave en artikel på en hjemmeside, blot for at andre stjæler den, når den lægges online. Det mindste man kan gøre, er i hvert fald at bede om lov først.

Lovgivningen på området er faktisk så stram, at selv om du lavede en PERSONLIG hjemmeside - kun til dit eget brug, hvor du skulle logge ind og alt muligt - så ville det være ulovligt. Der tages nemlig ikke hensyn til om siden offentliggøres til almen brug, eller noget.

Det er nøjagtig den samme problemstilling du har med artikler i netaviserne (eks. bt-online). Linker du direkte til en af deres artikler, eller kopierer du den, eller inkludere deres side på din, så overtræder du deres copyright.

Bøder i str. ordnen 10.000,- eller mere er ikke ualmindelige.

I min egen sag indgik vi forlig - et beløb der nu kan betale mit webhotel i mange år frem

Men lad være med at gøre noget sådan, hvis det er det, det drejer sig om - det er for dumt og for dyrt.

Der er også det problem i det, hvis vi kigger på det "hansandersen22" skriver, at nogle betaler for de MB trafik der genereres fra deres side. Det vil rent faktisk sige at du også stjæler "penge" fra dem.

BenKvist

ps. Hvis det ikke er ovennævnte du tænker på, så er det nok en god idé lige at uddybe emnet lidt mere....

Kommentar
Fra : jon3rup

Dato : 06-04-03 19:55

Fordi noget KAN bruges til noget ulovligt (benkvist) eller umoralsk (hansandersen22), betyder det jo ikke nødvendigvis, at det er meningen eller at det bliver gjort. Det er da underligt, at man forsøger at besvare dette spg. ud fra en etisk betragtning, og det er da underligt, at man opfordrer til, at forklare sig bedre, såfremt der IKKE er tale om noget ulovligt; så vidt jeg ved, er det man kan hos Jubii IKKE ulovligt!

Kommentar
Fra : benkvist

Dato : 06-04-03 19:57

Så forklar hvad man kan ved jubii.. og hvad det er du vil... det er ikke alle der kan læse dine tanker !!

Kommentar
Fra : jon3rup

Dato : 06-04-03 20:11

Jeg vil, som man kan på min.jubii.dk, kunne klippe et element ud af en hjemmeside, fx den lokale bordtennisklubs seneste nyheder eller resultater, og indplacere den på min personlige side, således at jeg kan samle bordtennisklubbens og badmintonklubbens resultater mm. på min personlige opstartsside (med tilladelse fra klubberne, naturligvis).
(tænk hvis politiet gik ud fra, at det man lavede var ulovligt, blot de ikke forstod det man gjorde)