|
| Spørgsmål til købeloven Fra : Steen2000 | Vist : 577 gange 50 point Dato : 06-05-09 18:42 |
|
Hej
Har lige et spørgsmål om hvad man er berettiget til i følgende situation.
Min kone har købt er relativt dyr jakke (2.000 kr).
Hun opdager ret hurtigt at der er hul i den under begge ærmer. Hun går til butikken med den, som sender den til reparation. Hun får den tilbage. Den er blevet repareret, men det er ikke særligt pænt lavet, hvilket butiksejeren også erkender. Den er ligeledes blevet så beskidt at den er nødt til at blive sendt til rens. Den er nu sendt til reparation igen og fabrikken vil også rense den. Det er nu 3 uger siden og vi ved ikke hvornår den kommer.
Idag gik min kone til butikken og sagde at det ikke kan være rigtigt, og derfor vil have en ny jakke eller pengene tilbage. Det afviste butikken.
Mine spørgsmål er:
1) Er hun berettiget til at ophæve købet, som hun anmodede om?
2) Hvis den nu kommer tilbage og stadig ikke er lavet ordentligt eller ikke er renset etc., vil hun så være berettiget til at ophæve købet?
Faktum er at hun bare synes det er så dårligt at hun nu slet ikke vil have den, men måske mere relevant så er det en jakke der var købt til det forår som vi jo allerede nu er langt inde i !?
Takker
| |
|
Efter den nye købelov er det som udgangspunkt forbrugeren, der kan vælge, om man vil have en defekt vare repareret eller ombyttet til en ny. Sælgeren kan kun undgå forbrugerens valg (typisk ombytning), hvis det enten er umuligt eller vil påføre ham uforholdsmæssigt store omkostninger. Ved vurderingen af, om forbrugerens krav er urimeligt, må man lægge vægt på varens pris, manglens omfang, og om sælger kan stille en låne-vare til rådighed under reparationen. Der er tale om en konkret vurdering, men udgangspunktet er dog, at forbrugeren har valgfrihed, og det er en forbedring i forhold til den tidligere lov.
sakset her fra http://www.forbrugerraadet.dk/raad-alle/alle/kobelov/
Jeg ved ikke, om din kone har mulighed for at ophæve købet, når hun i første omgang accepterede, at sende jakken til reparation Men reklamationsretten kommer hende måske til gode
læs her http://www.forbrugerraadet.dk/raad-alle/alle/raad077/?ref=2024
Ring evt til Forbrugerrådet Telefon 77 41 77 41 hverdage kl. 9-15
Pøj, pøj
| |
| Kommentar Fra : hawaii7 |
Dato : 07-05-09 06:33 |
|
De korte svar på begge dine spørgsmå¨l er: NEJ.
hawaii7
| |
| Kommentar Fra : alka |
Dato : 07-05-09 07:51 |
|
Efter købeloven kan kunden vælge om en vare skal byttes eller have pengene igen. Ved evt. rep. skal/må det ikke tage forholdsmæssig lang tid. Afhængig af hvad det er for en vare, kan det tage kortere/længere tid. En var der er kommet tilbage fra rep, afhængig af hvilken vare der er tale om, kan forhnalderen få to cahncer, herefter står det kunden frit for at vælge en rep. igen, eller ophæve handlen.
I den konkrete situation vil handlen kunne ophæves, hvis varen ikke er uden fejl og mangler.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
| |
|
|