/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Grise og religion
Fra : Luke2000
Vist : 1196 gange
200 point
Dato : 06-05-09 12:39

Hvorfor er det at nogen religioner siger man ikke må spise svin?
Hvor langt tilbage skal man for at finde det først forbud mod det?

Hvis jeg nogensinde har vist det har jeg glemt det. Min logik siger mig at det er fordi det lever i ret meget svineri (-: og derfor måske var noget sygdomsforebyggende i det.

Vi selvføldig ser bort fra den åbenlyse forkerte grund at fordi gud/hans profeter har sagt det.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 06-05-09 12:44

Grise er faktisk ikke så svindede.
De sviner (læs skider) fx ikke hvor de spiser, men går et andet sted hen.

Der er også religioner hvor koen er hellig.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 06-05-09 12:45

Men tænk lige på, at gelatine kan være lavet af svinehud.

Sikke mange muslimer, der egentlig spiser svin uden at vide det.

Burgere, kan også være lavet af halv svin og halv okse. Hmmm... hvor mange er mon sikre på, at de ikke spiser svin.

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 06-05-09 12:46

Du ved det ikke?

Accepteret svar
Fra : JørnRudolph

Modtaget 110 point
Dato : 06-05-09 12:47
Kommentar
Fra : JørnRudolph

Dato : 06-05-09 12:51

Jøderne må, som bekendt, heller ikke spise svinekød.
Prøver at finde noget om det.

Her er et link om muslimer:

http://pictureperfect.urbanblog.dk/2009/03/05/muslimer-ma-ikke-spise-svin-men-mange-g%C3%B8r-det-uden-de-ved-det/comment-page-1/

Kommentar
Fra : JørnRudolph

Dato : 06-05-09 12:53

Og et om Kristne, som GT skriver ikke må spise svinekød

(Hvad end GT så er)

http://forum.giraffen.dk/viewtopic.php?start=0&t=18602&topic_view=flat&sid=63dcbe2fc196697717a33f34b8003703

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 06-05-09 12:55

Spørgsmålet er om man kan stole på ham han skriver.

Han siger Jesus var jødernes konge hvilken jøderne vel ikke ser ham som. Han er nævnt som jødernes konge i Det Ny Testamente hvilken jøderne ikke anerkender.

Hvis jeg så let og med min meget begrænset viden om religion kan finde fejl i hans udsagn ved jeg ikke helt om jeg tror på det andet han siger.

Kommentar
Fra : JørnRudolph

Dato : 06-05-09 12:57

Grisen blev betragtet som urent dyr :

Spørgsmål:
Står der i bibelen at man ikke må spise svinekød?

Svar:
Både ja og nej. I Gammel Testamentes tid var det forbudt for jøderne at spise svinekød. Se fx 3. Mosebog 11,7. Grisen blev betragtet som et urent dyr, hvilket der også dengang var gode hygiejniske grunde til. Reglerne omkring rene og urene dyr var ikke religiøst begrundede, men var en del af de samfundslove som regulerede det jødiske samfund. Derfor ophæves de også i Ny Testamente, hvor apostlen Peter får meget direkte at vide, at ingen dyr er vanhellige eller urene. Se Apostlenes Gerninger 10,10-16.

http://jesusnet.dk/index.php?special_id=21&svar_id=348

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-05-09 12:58

jøder må ikke spise svinekød fordi det er et dyr med spaltede klove , som ikke tygger drøv

reglerne/lovene er sat fra engang visse dyr netop fik bla mider o.lign og derfor betragtedes som urene/ ikke sunde - det gælder vel egentlig for de andre religioner med samme forbud - typisk opstået i lande hvor varmen dengang kunne skabe problemer.

underbygget:
http://users.cybercity.dk/~dsl568320/kosher.htm

Kommentar
Fra : JørnRudolph

Dato : 06-05-09 13:05

Her er noget fra fødevarestyrelsen:

http://www.uk.foedevarestyrelsen.dk/FDir/Publications/2002007/kap3.asp

Fortæller om andre dyr, som man ikke må spise, f.eks Kameler.

(Dem må man sikkert kun sluge)

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 06-05-09 13:05

Men er vi ikke tilbage ved sådan er det fordi Gud siger det.. Hvilken alle med lidt forstand kan sige at det er noget sluder.

Men det tætteste på jeg har kunne se indtil nu er sygdomsforebyggende?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-05-09 13:12

Citat
Men det tætteste på jeg har kunne se indtil nu er sygdomsforebyggende?
... ja og det er før det gamle testamente blev skrevet - det er regler for jødernes tilfælde - der er sat af rabbinal retten - skrevet i torah´en .... rimeligvis det samme for muslimer og kristne såvidt jeg har lært - så vi skal langt længere tilbage end ca 6 - 7000 år

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-05-09 13:13

hold da helt kæft hvor får jeg lyst til en møgbeskidt flæskesteg

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 06-05-09 13:21

Miritdk - så pas på svineinfluenzaen :)

Jeg skal have en stor møgbeskidt flæskesteg i aften. Med sukkrbrunede kartofler til :)

Kommentar
Fra : JørnRudolph

Dato : 06-05-09 13:22
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-05-09 13:33

Er der noget at sige til at man kan komme i tvivl

http://www.biblen.info/Bibelen-urent-dyr.htm

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-05-09 13:38

Her er et udpluk fra mit link

Det er i Moseloven, vi finder de komplicerede regler. Det var dem, Herren henviste til, da han bad Noa fylde arken op med rene og urene dyr. Eventyret om Noa foregår ganske vist før Moses fik skrevet sine regler ned, men Gud er jo alvidende og vidste, hvad der ville stå i Moseloven mange århundreder senere.

3 Mosebog 11,1 Herren talte til Moses og Aron og sagde til dem:
3 Mosebog 11,2 Sig til israelitterne: Af alle dyr på jorden må I spise følgende:
3 Mosebog 11,3 Alle, som har spaltede hove og kløft i hovene, og som tygger drøv, må I spise.

Med "spaltede hove" mener Gud klovdyr. Det er altså i orden med får, geder og køer.

Kamelklov set fra neden Kamelklov set fra oven
3 Mosebog 11,4 Men af dem, som kun tygger drøv, eller som kun har spaltede hove, må I ikke spise følgende: kamelen, for den tygger ganske vist drøv, men har ikke spaltede hove; den skal I regne for uren;

Jeg ved ikke, hvilken vinkel forfatteren plejer at se kameler fra, men kameler er altså klovdyr.
Nogle prøver at bortforklare det med, at kameler har et elastisk væv på fodsålen for ikke at synke ned i sandet, men det ændrer ikke ved, at kameler er klovdyr.
Hvor skulle kameler i øvrigt blive urene, bare fordi de har et elastisk væv på fodsålen for ikke at synke ned i sandet?

3 Mosebog 11,5 klippegrævlingen, for den tygger ganske vist drøv, men har ikke spaltede hove; den skal I regne for uren;

Klippegrævlinger tygger drøv??!!
I betragtning af at Gud har skabt dyrene, kender han bemærkelsesværdigt lidt til deres anatomi.

3 Mosebog 11,6 haren, for den tygger ganske vist drøv, men har ikke spaltede hove; den skal I regne for uren;

Harer tygger lige så lidt drøv, som klippegrævlinger gør det.
Nogle prøver at bortforklare det med, at harer spiser deres afføring, men hvis det er det, Gud mener, hvorfor skriver han det så ikke?

3 Mosebog 11,7 svinet, for det har ganske vist spaltede hove og kløft i hovene, men tygger ikke drøv; det skal I regne for urent.
3 Mosebog 11,8 I må ikke spise deres kød og ikke røre ved ådslet.

Bingo! Svin er klovdyr og tygger ikke drøv.

3 Mosebog 11,9 Af alt det, som lever i vandet, må I spise følgende: Alt i have og floder, der har finner og skæl, må I spise.
3 Mosebog 11,10 Af alt, som vrimler i vandet, af alle levende væsener i vandet, skal I regne alt i have og floder, der ikke har finner og skæl, for afskyelige.
3 Mosebog 11,11 De skal være afskyelige for jer, I må ikke spise deres kød, og I skal betragte deres ådsler som afskyelige.
3 Mosebog 11,12 Alt i vandet, der ikke har finner og skæl, skal I regne for afskyeligt.

Dagens fugl, flagermusen (114 KB)
Finner og skæl. Det vil sige, at muslinger, østers, blæksprutter, hummere, krabber, rejer, rokker, frøer, ål, hajer, pighvarrer, havkatte, sværdfisk, støre, sæler, søkøer, havskildpadder, alligatorer, krokodiller, hvaler og delfiner er udelukkede.
Det kan også undre, hvad Moses ved om havets frugter, eftersom han tilbragte sine sidste 40 år i ørkenen!

3 Mosebog 11,13 Følgende fugle skal I betragte som afskyelige; de må ikke spises, de er afskyelige: ørnen, munkegribben og lammegribben,
3 Mosebog 11,14 glenten, de forskellige falkearter
3 Mosebog 11,15 og alle de forskellige ravnearter,
3 Mosebog 11,16 strudsen, natuglen, mågen og de forskellige høgearter,
3 Mosebog 11,17 hornuglen, fiskepelikanen, skovhornuglen,
3 Mosebog 11,18 sløruglen, pelikanen, ådselgribben,
3 Mosebog 11,19 storken, de forskellige hejrearter, hærfuglen og flagermusen.

Nu er flagermusen en fugl! Det er jo det rene pip.
Nogle kristne forsøger at bortforklare det med, at fugl ikke betyder fugl, men "flyvende dyr". Men hvad laver strudsen så på listen over "flyvende dyr"?

3 Mosebog 11,20 Alt kryb, som har vinger og går på fire ben, skal I regne for afskyeligt.
3 Mosebog 11,21 Af det kryb, som har vinger og går på fire ben, må I dog spise følgende: De, som har springben over fødderne, så de kan springe hen over jorden,
3 Mosebog 11,22 af dem må I spise følgende: de forskellige arter vandregræshopper, sol'am-græshopper, hargol-græshopper og hagab-græshopper.
3 Mosebog 11,23 Alt andet kryb, som har vinger og går på fire ben, skal I regne for afskyeligt.

Gud, Moses og en masse seks-benede græshopper
Græshopper har som alle andre insekter seks (6) ben. Det burde Gud da have set - både da han skabte dem, og da han sendte dem over Egypten.
Nogle kristne forsøger at bortforklare det med, at græshopper har 2 springben og 4 gå-ben, men som det fremgår af sammenhængen, mener Bibelen, at alle insekter har 4 ben.

Afsnittet fortsætter med endeløse rækker af forbud: Firben, mus, insekter, slanger og døde dyr. Forbudene gentages i 5. Mosebog kapitel 14, hvor det stort set er de samme dyr, der erklæres urene, men hér er der en særlig bemærkning om selvdøde dyr:

5 Mosebog 14,21 I må ikke spise noget selvdødt dyr. Du kan give det til den fremmede i dine byer og lade ham spise det; eller du kan sælge det til udlændingen. For du er et folk, der er helliget Herren din Gud. Du må ikke koge et kid i dets mors mælk.

Det er i orden at sælge selvdøde dyr til udlændinge, men man må endelig ikke spise det selv, fordi man »er et folk, der er helliget Herren«.

Desuden er der dødsstraf(!) for at spise blod (farvel, blodpølse) og fedt (farvel, McDonald's):

3 Mosebog 17,13 Hvem som helst af israelitterne og af de fremmede, der bor som gæst blandt dem, som fanger noget vildt eller en fugl, der må spises, skal lade blodet løbe fra og dække det til med jord.
3 Mosebog 17,14 For blodet er livet i alt kød; det er dets liv. Og jeg siger til israelitterne: I må ikke spise blodet fra noget som helst kød, for blodet er livet i alt kød. Enhver, der spiser det, skal udryddes.

3 Mosebog 7,23 Sig til israelitterne: I må ikke spise noget som helst fedt fra okser, får eller geder.
3 Mosebog 7,24 Fedt fra selvdøde eller sønderrevne dyr må I gøre brug af til hvad som helst, men I må under ingen omstændigheder spise det.
3 Mosebog 7,25 Enhver, der spiser fedt fra dyr, hvoraf man bringer offer til Herren, det menneske skal udryddes fra sit folk.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 06-05-09 14:08

Elsker flæskesteg, frikadeller, Hotdog, Blodpølse mmmmm....

Godt man selv har et valg :)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-05-09 14:15

IIh jeg får da også helt lyst til flæskesteg, men nu det var vedtaget at det skulle være krebinetter

Ej prøv lige at læse dette---- i det hele taget er det en ret god side, altså linket

Hvad siger Koranen om ren og uren mad?
Muslimer betragter Koranen som Guds sidste ord, hvor han korrigerer nogle af de fejl, der pga. mennesker er opstået i de "tidligere ord" dvs. Det Gamle og Det Nye Testamente.

Her fortæller Gud en ret overraskende ting:

al-An'am, 145 Sig: »I det, der er blevet mig åbenbaret, finder jeg intet, der er forbudt for nogen at spise, bortset fra selvdøde dyr, blod, der er flydt ud og svinekød; for det er urent - samt noget gudløst, hvorover et andet navn end Guds er udtalt.« Bliver nogen imidlertid tvunget, uden at begære det og uden at ville begå en overtrædelse; - din Herre er tilgivende og barmhjertig.
al-An'am, 146 Vi har forbudt dem, der er jøder, at spise alt med kløer samt fedtet på stort kvæg og småt kvæg, bortset fra det fedt, der sidder på ryggen, omkring indvoldene og mellem knoglerne. Dette gav Vi dem til gengæld for deres oprørskhed. Vi siger sandheden.
(Koranen)

Med andre ord: Forbudet mod harer, kameler og oksefedt gælder kun for jøder. Det var en straf for jødernes oprørskhed, og Gud er i virkeligheden ligeglad med alle de komplicerede forbud. Jøderne levede 40 år i ørkenen, hvor fødevarerne var begrænsede, og det har naturligvis været ekstra hårdt, når de ikke måtte spise kameler og harer.

Kommentar
Fra : pk2dk99

Dato : 08-05-09 16:32

Allah har furbudt svinkød i Quran.... derfor muslimer spiser ikke svinekød.
Fordi man kan få mange sydom pga svinkød.

Kommentar
Fra : JørnRudolph

Dato : 10-05-09 05:45

ØF ØF

Godkendelse af svar
Fra : Luke2000

Dato : 21-05-09 17:40

Tak for svaret JørnRudolph.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-05-09 17:47

Og så var der den lille dreng der spurgte sin far

Hvorfor spiser vi ikke aber..... fordi vi nedstammer fra aber

Hvorfor spiser Tyrkere ikke grise ????