/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Diesel kan ikke gå i tomgang
Fra : Sunwind27
Vist : 534 gange
100 point
Dato : 05-05-09 22:07

Efter en spændende vinter med motoren ude af båden ( VP MD5C)
var det spændende at se om vinterens anstrengelser havde båret frugt
motoren har været helt adskilt dels pga af defekt motorstop, tappen var knækket af akslen der stopper brændstoftilførelsen o dels for at rense kølekanalerne også omkring cylinderforing, der var fyldt godt op med snask omkring foringen...
vandpumpen er renoveret og der er monteret ferskvands køling
Motoren er prøvekørt. men jeg har et stort problem, den kan ikke køre i tomgang !!!
Der er allerede forsøgt :
udluftning, efter alle instruktions bøger inkl. Md5 for dummies...
brændstof systemet er tæt....
højtrykspumpe og dyse efterset på autoriseret Bosch værksted...

er der nogen der har en god ide eller kan anbefale en god mekaniker i nærheden af hundige havn ?

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 05-05-09 23:41

Du skal bare sørge for at give den noget gas - så er der ingen problemer med den motor!

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 06-05-09 06:33

Det kræver flere oplysninger.
Kan ikke køre i tomgang???
Går den i stå eller pendler den og ved hvilke omdr.?
Er det med skruen slået til eller fra?

Kommentar
Fra : Sunwind27

Dato : 06-05-09 15:00

Kære Flash
Der er sgu ikke meget ved at prøve en stille havne manøvre med 2000 o/min
og ligge og banke rund mellem pæle og sagesløse nabo både, der sætter jeg et godt naboskab højere

Dajb
Den dør( (går helt i stå) når den kommer under 1000 -1200 o/min ( anslået jeg har ingen omdrejningstæller)
Det er ligegyldigt om skruen er slået til eller fra ....
har forøvrigt også prøvet at stille på tomgangsskruen på "gasarmen" og justere i "Hullet" for at få pumpen til at give mere brændstof....men jeg tror at den står ok, den ryger ikke og tager gas villigt

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 06-05-09 17:56

Hejsa!
Du må under ingen omstændigheder stille på pumpefyldningen, det er gjort på værkstedet.
For mig at se er der 2 muligheder:
Kan det tænkes at du ikke har fået pumpen monteret rigtigt? en forskydelse på bare een tand kan være årsagen-check lige mærkerne en ekstra gang.
En anden mulighed er fejl på centrifugalregulatoren.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : Chabo

Dato : 17-05-09 08:22

Når pumper er ny justeret fra Boch må den være iorden, du må endelig ikke justerer på deres indstillinger.
Du siger at den i tomgang går ca 2000 RPM og dør hvis du stiller på justerskruen på gaskaplet nå den ernede på 1200 RPM.

Chek at dit gaskabel og dit gashåndtag i cockpitet går let og ubesværet, uden slør, skal løbe let som smurt i ny fedt.
Har selv haft et tilsvarendende problem, som blev løst da jeg skiftede gas arm og kabel.
Finjuster derefter på justerskruen til gas giveren.

Kommentar
Fra : Sunwind27

Dato : 17-05-09 22:58

Jeg har endelig fundet fejlen : Fjederen som trykker regulatorarmen mod Guvoneren
var ikke hård nok til at holde regulatorarmen trykket mod guvoneren, fjederen er skiftet ud med en lidt kraftigere model, så motoren går nu korrekt i tomgang

Tak for interessen....

Go' sejl sommer

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 18-05-09 08:34

Så var mit gæt ikke helt ved siden af.
God vind.
Stikker selv i skærgården i denne uge.