/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
hvorfor er månen kold
Fra : lham
Vist : 1055 gange
100 point
Dato : 05-05-09 17:40

Mangler svar til min datter på hvorfor månen er kold -altså kold indeni ( altså ikke i de få molekyler der udgør dens kortvarrige atmosfære ) har det noget at gøre med mineralsammensætningen-alder dannelsesmåde- manglende vulkanisme eller helt andre forhold ( ikke noget med OST tak )

Kommentar
Fra : sp4nker

Dato : 05-05-09 18:10
Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 05-05-09 18:10

Måske kan I bruge noget fra denne side bl.a.
Citat
Solen oplyser den ene halvdel og opvarmer overfladen til 110°C., men i løbet af den to uger lange månenat synker temperaturen til -170°C

http://www.rundetaarn.dk/dansk/observatorium/maanen.htm

Citat
Der er ingen atmosfære på Månen. Det er derfor, der er så stor forskel på dag- og natoverfladetemperaturerne. Men nattemperaturerne er bestemt ikke tæt på det absolutte nulpunkt. Langtfra. Nattemperaturen kan komme ned på –180°C, hvilket er 90°C over der absolutte nulpunkt. Det er ikke desto mindre meget koldt! Dagtemperaturen kan komme op på +110°C. Men nu skal man lige huske på, at når vi siger, at "Det bliver op til tyve grader i morgen!" eller "Det bliver ned til minus ti i nat!" så mener vi, at luften (atmosfæren) nær overfladen vil antage denne temperatur. På Månen er der ingen luft, så midt på dagen kan man sagtens have det behageligt, hvis bare man tager lyst tøj på, som kan reflektere sollyset.

http://www.rumfart.dk/vis.asp?id=257

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 05-05-09 19:12

Månen er kold fordi den ikke har en kerne. Den er ikke opvarmet indefra, derfor er den afhængig af opvarmning fra solen.

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 100 point
Dato : 05-05-09 19:18

Fordi Månen dannedes af Jordens skorpe har den ingen (eller kun en meget lille) jernkerne og dens massefylde er derfor kun 3,3 i forhold til Jordens 5,5; da den ydermere afkøledes hurtigere er den ikke opdelt i så tydelige lag som Jorden. Man opdeler den i et overfladelag ca. 65 km tyk, en kappe ca. 1000 km tyk og en kerne med en radius på ca. 500 km, meget lidt om noget er flydende og derfor er Månen i dag en geologisk død klode. De måneskælv der er blevet målt deroppe skyldes meteornedslag og at den giver sig lidt pga. tidevandspåvirkning fra Jorden, en speciel ting ved måneskælv er at de uddør meget langsomt, månen er som en klokke at slå på.

sakset fra mit tidligere link http://www.rundetaarn.dk/dansk/observatorium/maanen.htm

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 05-05-09 20:58

og så er der ikke meget radioaktivt henfald i månens indre, hvorfor den ikke selv producerer så meget varme.

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 06-05-09 07:27

Tak for svaret HelleBirgitte. og alle i andres seriøse indlæg-måske datteren foretrækker forklaringen om det her fordi ost ligger i køleskabet !

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 06-05-09 07:46

Selv tak go´ dag til dig og datteren