/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / OS/2 / Spørgsmål
10  thomas2610 100
Xp til Ubuntu
Fra : sp4nker
Vist : 1112 gange
100 point
Dato : 05-05-09 09:32

Jeg har et gammelt bærbar liggende med Xp på...Nu hvor jeg har hørt så meget godt om Ubuntu, vil jeg prøve at lægge det ned istedet! Hvor og hvordan gøres dette nemmest`? skal bærbaren formateres eller kan jeg lægge det ovenpå?

på forhånd tak

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 05-05-09 09:43

Du kan have begge systemer på den samtidig. Bare installer Ubuntu.

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 05-05-09 09:46

Brug denne side/guide, og du er godt på vej - http://kimludvigsen.dk/linux/index.php - på et forståeligt dansk så også Ubuntu begyndere kan være med!

Kommentar
Fra : sp4nker

Dato : 05-05-09 09:52

Overvejer at formatere hele skiidtet så jeg kan få et ren maskine at arbejde på...

Kommentar
Fra : kj

Dato : 05-05-09 09:53

Hvis du formaterer, så sørg for at du har drivere til bundkort, lydkort m.m.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 05-05-09 11:16

Når du formaterer så lav 2 partitioner. På den ene har du XP og på den anden Ubuntu. Så laver maskinen selv en opstartsliste så du kan vælge om du vil starte op i XP eller i Ubuntu.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-05-09 11:48

Du kan sagtens bare have Ubuntu på din computer, du skal så vælge den mulighed som hedder Automatisk installation, bruger hele harddisken, når du har startet fra din live cd og vil installere.
Glem forslagene med drivere til bundkoer og andet, dem har Ubuntu indbygget
Hent din live cd her: http://www.ubuntu.com/getubuntu/download vælg et sted at hente fra og klik på Begin download, brænd ISO filen som du henter, som en image fil.
Hvis du er helt ny og usikker på det med at brænde ISO med mere, så kan du for 20 kroner købe en live cd hos Linuxpusher: http://www.linuxpusher.com/product_info.php?manufacturers_id=&products_id=1137&osCsid=78c27519885d817554a2e397ee1de9ad

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-05-09 11:53

Ubuntu formaterer selv når du installerer, du kan også som granner01 foreslår, oprette 2 partioner og så installere bagefter, det kan du gøre med Partions editor som er på live cd, den sidste (den til højre) kan du så mounte som /home, så er alle dine dokumenter og filer, på en selvstændig partion, og de er helt upåvirket af om du skifter til en anden Linux den nye Linux vil så selv finde /home og bruge den til at gemme ting og sager på

Kommentar
Fra : sp4nker

Dato : 05-05-09 12:26

Citat
Ubuntu formaterer selv når du installerer

Der skal ikke andet til?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-05-09 12:47

Nej bare kør den automatiske installation, du skal svare på 7 nemme spørgsmål først i installationen, om sprog, tidszone, navn , kode ord med mere, Ubuntu har sikkert allerede valgt for dig og du klikker så på Fremad, her er de spørgsmål du bliver stillet
Citat
1. Dobbelt klik på Install som ligger på skrivebordet, Dansk sprog er allerede valgt og klik på Fremad
2. Copenhagen er valgt som tidszone klik på Fremad
3. I tastaturlayout kan du afprøve om du kan skrive æ - ø - å og @ bagefter klikker du på Fremad
4. Så starter partions editoren og undersøger harddisken, en farvet bjælke viser hvad der er på
harddisken, du bør lade prikken stå i Installer dem side om side, og vælg mellem dem ved hver
opstart
5. Nu skal du skrive navn og brugernavn, brugernavn bliver foreslået automatisk, der skal også
skrives en adgangskode, den skal bruges til at logge ind og når du vil opdatere eller installere
tilføjelser eller programmer i Ubuntu, computeren får også automatisk et navn, behold prikken i
Kræv en adgangskode for at logge ind, du kan vælge at logge ind automatisk, men det anbefales
ikke, klik på Fremad
6. Der får du mulighed for at hente indstillinger fra den Windows som ligger på computeren, for
eksempel Foretrukne fra Internet Explorer vil være Bogmærker i Firefox på din nye Ubuntu og det
samme billede er som baggrund på skrivebordet, der hentes vist også indstillinger fra Outlook
Express, men jeg er ikke sikker, jeg bruger Thunderbird, klik på Fremad
7. Nu er der lige en gennemgang af de valg du har truffet, de er sikkert korrekte, ellers har du
mulighed for at gå tilbage, ellers klikker du på Installer
Så starter installationen, den del af harddisken som Ubuntu har fundet til sig selv, bliver formateret
og systemet installeret, det tager cirka 15-25 minutter fra nu af, de sidste 5-10 minutter hentes
sprogpakker sådan at Ubuntu er helt dansk når du genstarter, til slut beder Ubuntu om at du
genstarter computeren, cd skuffen bliver skubbet ud og du skal fjerne cd og trykke på Enter.
Nu bliver du mødt med Grub loaderen, der er 4 linjer at vælge imellem Ubuntu øverst og Windows
nederst, du vælger med piltaster og Enter hvilken af systemerne som skal starte
Det anbefales, ja det er næsten nødvendig at du har en kabelforbindelse til internettet mens du
installerer.
hvis du vil oprette en /home partion så dine dokumenter er beskyttet mod en eventuel nedbrud at Ubuntu, så spørg lige først

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-05-09 12:49

Husk at vælge muligheden: Automatisk installation, bruger hele harddisken, hvis du kun vil have Ubuntu og ikke vil have 2 partioner

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 05-05-09 12:53

Indlægget i citat boksen, er til en som ville beholde XP på computeren, der er flere ting som ikke er nøjagtig som du vil opleve dem, blandt andet Grub loader, den ser du ikke meget til hvis Ubuntu er alene, indstillinger fra XP installationen har du heller ikke mulighed for, Ubuntu har slettet XP når du vælger Brug hele harddisken.
Men der er flere muligheder, så spørg for at få vejledning til dit valg

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-05-09 19:22

Vil du have en ren ubuntu på en ren harddisk, så læg den hentede og brændte ubuntu CD i skuffen.
Start comp. og vælge Dansk. (jeg går ud fra at comp. kan boote fra CD)
Vælg så den øverste markerede live kørsel.
Lad den rulle ind og se om ubuntu har fundet det meste. (det plejer den)
Dobbeltklik på det lille installations icon
Følg anvisningerne
Når den er nået til partitionsprogrammet så vælg hel disk og du ser en lang blå stribe.
Vupti...........det var det.

Godkendelse af svar
Fra : sp4nker

Dato : 06-05-09 08:59

Tak for svaret o.v.n..

det var lige det jeg havde brug for...går straks igang med at blive medlem af Linux familien

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-05-09 10:18

Selv tak - og velkommen i i Linux familien spørg hvis der er noget du ikke helt forstår eller mangler

Kommentar
Fra : dino21

Dato : 07-03-13 14:43

har glemt adgangskode til windows xp der er oprettet en administrator kode og den kan jeg ikke huske. jeg vil gerne nulstille den
hilse dino21

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-03-13 14:58

Hvis du er heldig så er der måske ikke nogen kode til administratoren.

Fra XP > log af > skriv admin i brugerfeltet og ingenting i det andet felt > enter.
Kommer du ind så er du administrator og kan lave det om i brugerkonti via kontrolpanel.