/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Strømkabel 2 pol han-3 pol hun
Fra : NobleK
Vist : 815 gange
100 point
Dato : 03-05-09 09:17

Hej

Jeg har en bærbar PC som kom men et 3-benet strømstik. Jeg har savet det tredje ben af da vi ikke har jord i nogen af stikkontakterne i vores lejlighed. Det fungerer fint, men det irriterer mig stadig at jeg skal bruge det store runde stik da der ikke altid er plads til det. På min gamle bærbare var der et lille fladt stik (ligesom til f.eks. TV) som var meget mere praktisk. Problemet er bare at stikket på selve omformeren er et 3-pols hanstik.
Jeg vil derfor gerne høre om nogen ved hvorvidt det er muligt at få et strømkabel med et 2 pol hanstik i den ene ende (http://www.av-cables.dk/popup_image.php?pID=527&language=da) og et 3 pols hunstik i den anden (http://www.av-cables.dk/popup_image.php?pID=2838&language=da).
Jeg ved godt at jeg selv kan klippe det runde stik af og sætte et andet på, men jeg vil helst have en løsning uden hjemmelavede forbindelser. Desuden er selve kablet ret tykt hvilket også er irriterende og unødvendigt.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 03-05-09 09:35

Klip hanstik af og køb et smalt i et byggemarked

mvh klaudi

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 110 point
Dato : 03-05-09 09:40

Når der er et jordben på kablet, er det lovgivningen der sætter denne standard, og er da også et led i sikkerheden mod fejlstrøm.
Det er da også rigtigt at mange hus installationer ikke har jord i stikkontakterne, og derfor heller ikke et blind-hul i kontakten så dette jordben kan bruges.
Men hend over tid, vil det blive sådan, at der vil blive stikkontakter med jord i alle nye installationer. Udendørs installationer er det i dag påkrævet, at der er jord. Hvis der ikke er det, er det noget ulovligt hjemmeklamp, som er selvgjort.

Jo du kan være heldig, at finde kabler uden jord. - Du kan også købe Y-kabler, hvor der er to haler med hver sit hunstik, som især er en fordel, hvor f.eks. en stationær og en skærm skal have strøm. Det sparer en plads i fordeleren.

Kommentar
Fra : ammatøren

Dato : 03-05-09 09:44

lav selv et lille forlænger kabel med 3 polet hun til to polet han efter dit ønske og når du nu er i gang så lav også et stik 3hun til 3benet computer stik så du også er parat hvis du kommer til et med computer strøm

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-05-09 10:11

Man har vel savet ben af de sidste 30-40 år.......og ikke alene på sygehusene

Det er også mere reglen end undtagelsen at løse hunstik og stikdåser i dag er runde, med eller uden jord, de gamle fla`e var sgu smartere og fyldte ikke så meget, men de er svære at finde.

Iøvrigt stillede jeg et "dumt" spørgsmål om jordede stik til en elektriker forleden da han satte grej op til nyt netværk på mit job.
Svaret: Computere i netværk SKAL være jordede.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 03-05-09 10:46

Hvor indviklet skal det være?

Tag en skævbider/knibtang og klip det runde stik af, og sæt et FLADT med kun 2 ben på

den 3. ledning gul/grøn klipper du af

Kommentar
Fra : severino

Dato : 03-05-09 16:38

Nu tror jeg ikke at "NobleK" er af den destruktive type, så han ville helst have en færdig ledning.
Citat
Svaret: Computere i netværk SKAL være jordede.

Ja så tror jeg at der findes rigtig mange netværker, som ikke følger oven. De fleste private er blot tilsluttet en stikkontakt FÆRDIG.
Men det er selvfølgelig et spørgsmål om sikkerhed, især når det er i en virksomhed.

For en hel del år siden, ved vintertid, havde jeg et problem med min PC. Hver gang jeg rørte ved den, flippede den ud.
Det viste sig at være statisk elektricitet, på grund at den meget lave luftfugtighed, som fik "putte" ned i knæ. En anbringelse af en ledning fra stel, til et jordforbunden rør, løste mit problem.
I dag hvor en PC er opbygget af komponenter, der er endnu mere følsom over for statiske påvirkninger, var det måske værd at overveje.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-05-09 16:50

Tjaeh, vi kalder det "serverrummet"
5-6 computere, router, switchbox, et par mega printere og kopimaskiner i samme rum kan nok få hårene til at rejse sig på en skaldet

Kommentar
Fra : NobleK

Dato : 04-05-09 12:32

Mange tak for alle jeres svar. De fleste af dem er på sin måde fornuftige, men ikke anvendelige for mig fordi jeg som skrevet ovenpå helst ville have en løsning uden hjemmelavede forbindelser. Mit mål er altså ikke bare at finde en løsning som virker (det har jeg allerede), men en løsning som vil gøre det mere praktisk for mig ved at jeg kunne få et tyndere kabel med mindre stik.
Desværre ser det ikke ud til at man umiddelbart kan finde det kabel som jeg håbede på, så jeg vil lukke spørgsmålet og give point til severino da han som den eneste prøvede at komme med bud på hvilke kabler der kunne anvendes.

Mange tak for alles deltagelse.

Godkendelse af svar
Fra : NobleK

Dato : 04-05-09 12:33

Tak for svaret severino.