/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Plantenavn
Fra : achton
Vist : 1324 gange
100 point
Dato : 02-05-09 10:26

Hvad hedder denne plante, bladene bliver
senere rødbrune. Almindelig i læhegn.

http://peecee.dk/upload/view/168029

Den står i blomst lige nu.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-05-09 10:47
Kommentar
Fra : achton

Dato : 02-05-09 11:59

En nabo siger det er en hæg, men hvilken ?
Glatbladet hæg kan vi udelukke, den har jeg
og ligner ikke.

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 02-05-09 12:15

Hæg er et godt bud, især fordi den har meget stærke høstfarver. Hvis vi skal være helt sikre er det bedst med et billede af blomsterne og bladene tæt på.
Lige nu blomstre Kirsebær også (kunne måske være unge eksemplarer af den)

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-05-09 12:19

Hæg blomstrer først når bladene er kommet, det gør slåen ikke. Den blomstre inden bladene springer ud.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-05-09 12:23

Prøv at tage et nærbillede af busken og send det hertil, de er meget søde og behjælpelige

http://www.kolding.dk/geografisk_have/0028299.asp

Der er et billede af en hæg her

http://da.wikipedia.org/wiki/Almindelig_H%C3%A6g

ser din busk sådan ud??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-05-09 12:27

Du kan også prøve at gennemgå disse sider, og se om du kan genkende din busk

http://www.plantertilhaven.dk/shop/?p=productsList&iCategory=83&iPage=1

Kommentar
Fra : achton

Dato : 02-05-09 12:27

Kommer med to nærbilleder.
Øjeblik

Kommentar
Fra : achton

Dato : 02-05-09 12:29
Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-05-09 13:04

Når de blomstrer med blade så er det hæg og iflg. min plantebog så er det glansbladet hæg.

Bladene er smalle og skinnende blanke og blomsterne er små og ikke hængende.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-05-09 13:06

Glemte at skrive at den hedder Prunus serotina

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-05-09 13:13

Fugle kirsebær: http://www.vestrehus.dk/svampeplantesider/kirsebaer.htm jeg har en i haven og den ligner den på dit billede

Kommentar
Fra : achton

Dato : 02-05-09 13:40

Citat
Bladene er smalle og skinnende blanke

Som jeg tidligere sagde, det er ikke glansbladet hæg.
Jeg har en glansbladet hæg.

Bladene på billederne er IKKE blanke.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-05-09 14:21
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-05-09 14:36

Opgiv nu det med hæg, se billedet her: http://peecee.dk/upload/view/168055 det er da tydelig at det er en slags kirsebær, og jeg gætter på fugle kirsebær

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-05-09 14:43

Mon ikke Achton ville nævne at der kom frugt på ????

Men det ka' da godt være du har ret o.v.n,,, jeg syntes bare ikke helt bladende ligner et kirsebærtræ

Achton.... du må da inviterer os til et nærstudie at busken

Kommentar
Fra : achton

Dato : 02-05-09 15:20
Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-05-09 15:40

Kirsebær har det aldrig nogensinde været, så meget er helt sikkert

Det er en Bærmispel af en slags

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-05-09 15:44

Ikke nødvendigvis ligge denne art, men der finder fndes mange i familien Amelanchier , og de ligner mere eller mindre hinanden

http://www.floridata.com/wallpaper/jpg/Amelanchier_canadensis_flwr800.jpg

Kommentar
Fra : achton

Dato : 02-05-09 16:42

Jeg tror dova er på sporet.

Blomsten ligner ikke nogen fra hæg, kirsebær er udelukket.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 02-05-09 17:00

Citat
Jeg tror dova er på sporet.

ja, sæ'føli

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-05-09 19:00

Bærmispel kender jeg ikke personlig noget til, så måske har Dova ret, jeg hylder talemåden: Hun får ret og jeg får ro

Godkendelse af svar
Fra : achton

Dato : 02-05-09 19:06

Tak for svaret dova.

En lokal "ekspert" giver dova ret.
Når o.v.n. også indstemmer så er dommerne enige.