/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Hvorfor ikke gratis skolemad?
Fra : PeterTheisen
Vist : 623 gange
20 point
Dato : 01-05-09 20:35

Når de københavnske skoleelever fra næste skoleår kan sætte tænderne i den nye lækre skolemad, så må de fattigste børn formentlig se sultent til. De 20 kr. om dagen, det kommer til at koste pr. barn, kan afskære en del af de fattigste fra at være med i ordningen. Derfor er der brug for politiske initiativer, der kan sikre, at der også bliver mad til dem.

Skoleeleverne skal have noget ordentligt mad. Engagerede kokke, ernæringseksperter og andre dygtige og kloge madfolk har sammen udviklet den nye madordning, så det både skulle blive en fornøjelse for børnene at spise, samtidig med at de får det, de har brug for. Formentlig vil de fyldte og veltilfredse maver gavne både indlæringsevnen, sundhedstilstanden og konfliktniveauet i positiv retning. Så alt i alt er det et rigtig godt initiativ. Det eneste problem er, at madordningen kommer til at koste 20 kr. om dagen pr. barn, hvilket ikke er noget problem for de fleste, men til gengæld helt urealistisk for de fattigste.

I foråret lavede København en stor fattigdomsundersøgelse, der bl.a. viste, at 6.000 børn i byen lever under fattigdomsgrænsen. Undersøgelsen viste også, at ordentlig mad var et af de afsavn, som de fattige københavnere led. Vi ved også, at der er en social slagside, når vi ser på sundhed. En del af de fattige børn kommer desuden fra familier, der også på andre områder mangler ressourcer, og hvor det f.eks. kan knibe med at finde overskud til at få smurt en ordentlig madpakke. Det er disse børn, der har allermest brug for skolemaden.

Jeg ved, at det i en tid, hvor den kommunale økonomi presses hårdt fra regeringens side, kan være svært at finde penge til nye tiltage. At finde pengene til at gøre skolemaden gratis for alle er nok urealistisk, men jeg synes simpelthen, vi bliver nødt til at se på, om der kan findes løsninger for de fattigste.

Hvis vi vil sikre skolemad til de fattige børn, så er der dog en række spørgsmål, vi bliver nødt til at få afklaret: Hvordan undgår vi social stigmatisering, hvis nogle får gratis skolemad og andre betaler? Hvordan udpeger vi bedst de børn, der trænger til skolemad? Skal det f.eks. være en indtægtsgrænse, der skal afgøre det, eller kunne vi f.eks. bruge sundhedsplejerskerne eller socialrådgivere til at udvælge børnene? Hvad ville effekten være af en målrettet indsats for de yngste elever? Kunne der også være andre metoder end gratis skolemad? Jeg synes derfor, at det ville være rigtig godt, hvis vi fik sat en række pilotprojekter i gang, der tilsammen kunne give os de erfaringer, vi har brug for.

Samtidig er jeg ret overbevist om, at det vil have en positiv effekt på både indlæringen og konfliktniveauet. Hvis vi brugte pilotprojekterne til også at få det undersøgt nærmere, så kunne det blive et stærkt argument, der ville give genlyd på landspolitisk plan. Jeg håber derfor, at der kan samles politisk opbakning til at afsætte pengene ved de kommende budgetforhandlinger.

Vi har for tiden en regering, der systematisk har gjort de fattige fattigere med love som starthjælp og kontanthjælpsloft, der også i høj grad rammer familier med børn. Vi ved fra fattigdomsundersøgelsen, at det har store konsekvenser, også for børnene. Det forpligter os efter min mening til i endnu højere grad at være opmærksomme på, hvordan vi kan sikre, at de fattige børn får de samme muligheder, som vi vil give alle byens andre børn.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 01-05-09 20:37

Selvfølgelig skal skolebørn have gratis og sund mad i skolen, det kan betaler over skatten.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-05-09 20:42

Jeg gider ikke læse den smøre, og vil heller ikke
betale snottede ungers mad.

Kommentar
Fra : JørnRudolph

Dato : 01-05-09 20:53

Mener nøjagtig det samme som granner1 !!!!!!!!!!!!!!!!!

Jeg vil gerne betale - også selv om vores døtre er voksne.

Om ikke andet så til børnebørnenes mad.

Men også i det hele taget.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-05-09 20:53

Gider heller ikke læse den smører

Ikke om jeg vil være med til at betale for skolebørns mad...... det er forældrenes børn, ikke mine

Hvorfor kan forældre ikke tage ansvar for de børn de selv - frivilligt - har sat i verden

Sikke en gang ballade det også kan give... alle de kræsne børn, og mange må ikke spise grisekød, nogle har mælkeallergi, andre glutenallergi, nogle vil kun have økologisk og jeg ved ikke hvad.......der må være en grænse, og den går her

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-05-09 20:56

Citat
der også på andre områder mangler ressourcer, og hvor det f.eks. kan knibe med at finde overskud til at få smurt en ordentlig madpakke. Det er disse børn, der har allermest brug for skolemaden.

Hvis forældre ikke engang har overskud til at smører børnene en ordenligt madpakke, så bude de børn tvangsfjernes--- grove ord, ja jeg ved det, men jeg har set rigeligt som dagplejer

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-05-09 21:00

Typisk kommunist-pis. Andre skal betale, gider ikke selv. Vi ønsker at dele, men ikke selv at yde!

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-05-09 21:04

Det er utrolig hvordan os fra den stråtækte,trods alt har oplevet at nå frem til år 2009.
Opfostret i fyrrene og halvtredserne.Ofte en søskende flok på 12-14 stykker.
Hvilken hjælp var der at få dengang.Det ku`jeg li`at vide.(Ved det godt,men ved i det).
Når jeg tænker på min barndom,er det til at brække sig over at høre om "fattigdom".
Nej,den største problem i dag er nok forkælelse og misundelse.
Jeg er godt klar over at mange børn i dagens danmark,lever en dårlig tilværelse,i forhold til andre.
Men det er tit for at de har nogle forældre,der aldrig burde ha`været forældre.Ikke er i stand til at prioritere.(Og forresten er det hele jo regeringens skyld).

Mosebaek.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 01-05-09 21:07

Der er forskel på i "gamle" dage og nu, den gang var der hjemmegående mødre og bedstaforældre. Nu er der vuggestuer, børnehaver og fritidshjem. Og det er ikke til det bedre at tingene har udviklet sig sådan.

Der er mere overskud til sund levevis når mor går hjemme.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-05-09 21:07

Citat
Ubesvarede 1
- Besvarede 51
- Annullerede 15
- Slettede 0
Ialt 67

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-05-09 21:11

Citat
Der er mere overskud til sund levevis når mor går hjemme

Vrøvl, det er et spørgsmål om planlægning

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-05-09 21:11

Citat
det er forældrenes børn, ikke mine Hvorfor kan forældre ikke tage ansvar for de børn de selv - frivilligt - har sat i verden

Nejnej,det må staten skam sørge for.Vi er ved at opfinde sovjetunionen igen.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : JørnRudolph

Dato : 01-05-09 21:13

Vi betaler til motorveje nogle af os aldrig kommer på.
Til et militær, som nogle af os ikke syntes om.
Til et Kongehus.
(Jeg har ikke noget personligt imod personerne)

+ andre ting fornuftige som ufornuftige over skatterne.

Hvorfor er det så så forfærdelig en tanke, at betale for sund mad til børnene?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-05-09 21:13

Citat
Vi er ved at opfinde sovjetunionen igen

Det har ikke en skid med sovjet at gøre.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-05-09 21:18

Citat
Hvorfor er det så så forfærdelig en tanke, at betale for sund mad til børnene?

Det gør vi jo i forvejen, de får da børnecheck

Kommentar
Fra : JørnRudolph

Dato : 01-05-09 21:25

Citat
Det gør vi jo i forvejen, de får da børnecheck

Ja, det er naturligvis rigtigt nok ...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-05-09 21:35

Citat
skolebørn have gratis og sund mad
vel skal de da ej 20 kroner om dagen er et rimelig beløb, ungerne skal vel have noget at spise hvis ikke skolemaden er der, en madpakke til 20 kroner er ikke særlig spændende, så mon ikke ungerne vil vælge skolemaden

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-05-09 21:43

Citat
Det har ikke en skid med sovjet at gøre.

Jeg mener jo at det er en god gammel socialistisk tankegang,at alle får deres fornødenheder af staten.Mere eller mindre.Nu nævnte jeg sovjet.Det var et eksempel.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-05-09 21:45

Jamen så er vi jo enige Mosebaek

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 20 point
Dato : 02-05-09 04:32

Det PeterTheisen foreslår, er IKKE at alle skal have betalt skolemaden, men at de svageste skal have en eller anden støtte til at betale skolemaden.

Udgangspunktet for det danske skolevæsen er at det er gratis, når man laver madordninger der koster penge fraviger man gratisprincippet, så der bliver et stort flertal der ikke har noget problem med at betale (og er glade for at slippe for bøvlet hjemme) og en lille gruppe af ofte i forvejen svage børn, der måske føler sig udenfor.

Ser man nu på daginstitutioner er der indtægtsafhængige fripladser, man kunne jo forestille sig noget tilsvarende på skoleområdet, kunne også dække udgifter til lejrskole mv., som forældrene også betaler for.

En sådan ordning kunne også i et eller andet omfang forhindre den stigmatisering, PT er inde på.

At give alle børn de bedste muligheder for at klare sig i skolen, uanset forældrenes indkomst, er for nogle måske den rene socialisme, for andre humanisme, men for de fleste (tror og håber jeg) sund fornuft.

En gratis madpakke til de trods alt få fattige er nogle hundrede gange billigere end at tvangsfjerne børnene!

Lektielæsning på skolen koster vel også lidt penge, men retter, håber jeg, lidt op på sociale skævheder, begge dele giver forhåbentlig overskud i sidste ende.

Da jeg gik i skole i halvtredserne havde vi gratis skolemad til alle, mælk (sød-, selvfølgelig, mælk var sundt dengang) og vitaminpille, de eneste i klassen der ikke fik de fire halve med leverpostej oversmurt med rødbede og masser af saft, gummiost osv., var, de børn der kom fra de fattigste hjem med en enlig mor. Sjovt nok var det de samme børn, der altid havde seddel med hjemmefra om fritagelse fra skolebadning, selv om det netop var dem der trængte

Da mine unger gik i skole i 80'erne, meget rigere samfund end da jeg gik i skole, nogle af børnene kunne se på deres skolebog, at den havde netop deres far eller mor haft for 25 år siden, og der var ingen skolemad, gratis eller på anden måde, underligt.

Nå, vi lærte meget hurtigt vores unger, fra 1. klasse af, selv at smøre madpakker, så fik de noget de kunne lide og maden blev spist. Men det krævede en rimelig indsats før ungerne kunne selv.

Kommentar
Fra : JørnRudolph

Dato : 02-05-09 06:25

Enig med vagnr, som er enig med Peter Thiesen.

JR

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-05-09 06:46

Citat
en lille gruppe af ofte i forvejen svage børn, der måske føler sig udenfor.

Der vil altid være nogle der føler sig udenfor,

Citat
Ser man nu på daginstitutioner er der indtægtsafhængige fripladser

Børnechecken bliver forhøjet for de svageste i forvejen

Citat
kunne også dække udgifter til lejrskole mv., som forældrene også betaler for.

Også der kan der ydes eksta hjælp i forvejen, forøvrigt er der også den mulighed, at børnene lærer at der er forskel, mine egne har heller ikke altid været med på lejerskole pga økonomien,

Citat
At give alle børn de bedste muligheder for at klare sig i skolen, uanset forældrenes indkomst

Det har ikke noget med maden at gøre

Citat
En gratis madpakke til de trods alt få fattige er nogle hundrede gange billigere end at tvangsfjerne børnene!

Hvis forældrene ikke engang kan sørge for ordentlig mad til børnene, så er det nok ikke det eneste der halter

Citat
de eneste i klassen der ikke fik de fire halve med leverpostej oversmurt med rødbede og masser af saft, gummiost osv., var, de børn der kom fra de fattigste hjem med en enlig mor.

Mon børnene døde af sult, eller har de lært at klare sig... Dengang fandtes der ikke børnecheck, dengang accepterede man mere at der var forskelle, men idag er vi så møjhamrende forkælede at vi hyler hvis vi ikke alle har det sidste nye. Jeg blev virkelig forarget da jeg ved juletid så en forældre hyle op om hvor fattige de var, de havde ikke råd til at give deres barn en playstation. Hvor er stoltheden ved at sætte tæring efter næring. Og hvad er der forøvrigt i vejen med en leverpostejsmad... nå det skal være paté

Citat
Nå, vi lærte meget hurtigt vores unger, fra 1. klasse af, selv at smøre madpakker, så fik de noget de kunne lide og maden blev spist. Men det krævede en rimelig indsats før ungerne kunne selv.

sådan gjorde vi også, og sådan kan alle forældre gøre, hvis de orker det, børn har ingen skade af at lave bare lidt

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 02-05-09 07:22

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-05-09 07:46

>Nordsted1

Lidt kommentarer til dine

Børnechecken er ens for alle indkomster, se fx http://www.stevns.dk/page1286.aspx

Når du skriver "Det har ikke noget med maden at gøre" i forbindelse med at klare sig godt i skolen så er der masser af undersøgelser der viser, at børn der enten slet ikke får mad eller får underlødig mad i dagens løb bliver ukoncentrerede og urolige og derfor klarer sig dårligere.

"Hvis forældrene ikke engang kan sørge for ordentlig mad til børnene, så er det nok ikke det eneste der halter" har du givetvis ret i, men det er vel bedre at støtte forældrene til at blive bedre end at lade være, børn bliver, når det sker, typisk tvangsfjernet alt for sent.

De drenge jeg gik i klasse med, som ikke fik mad eller bad på skolen, har ikke klaret sig godt, et par af dem ser jeg engang imellem sidde på bænken med nogle øl, en er død i 50-års alderen, en ved jeg ikke hvordan det gik. Pigerne har klaret sig (lidt) bedre, men fik børn meget tidligt (2 gik ud af 7-klasse som gravide), men er ikke gået helt i hundene.

Jeg spiser stadig med stor fornøjelse leverpostej med rødbede, men har aldrig smurt en madpakke med rødbede ovenpå leverpostejen, rødbeden skal pakkes meget grundigt ind for sig så saften ikke opløser den halve madpakke. Og paté laver jeg tit selv, dejligt, men det er ikke så madpakkeegnet, hvert ting til sin tid.

Generelt kan man sige, at fattigdom er et relativt begreb, det handler (i vores del af verden) ikke så meget om at blive mæt, nærmest tværtimod, som om at have mulighed for at følge med i forhold til andre, fx er at have en telefon, internetadgang, fjernsyn osv. noget som er svært at undvære hvis man skal være en del af samfundet, og give sine børn mulighed for at følge med i det.

Det sidste om madpakker er vi enige om, men muligheden for at orke er nok lidt større hos en velfungerende kernefamilie end i de familier vi taler om her.

Det er jo langtfra alle enlige mødre eller fattige familier der ikke kan finde ud af det, heldigvis, men der er nogle der har brug for mere hjælp end andre, problemerne har det med at gå i arv gennem flere generationer

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-05-09 07:48

Selv Tak, PT

Kommentar
Fra : JørnRudolph

Dato : 02-05-09 07:52

Tillykke
til "vinderen" og god Lørdag til alle !

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-05-09 08:29

Vagnr... undskyld du havde ret vedr. børnechecken, det jeg tænkte på, er at pensionister får forhøjet beløbet

Citat
Når du skriver "Det har ikke noget med maden at gøre" i forbindelse med at klare sig godt i skolen så er der masser af undersøgelser der viser, at børn der enten slet ikke får mad eller får underlødig mad i dagens løb bliver ukoncentrerede og urolige og derfor klarer sig dårligere.

Det jeg henviser til, er at evt. mobberi ikke stopper ved at børnene får sund kost

Citat
"Hvis forældrene ikke engang kan sørge for ordentlig mad til børnene, så er det nok ikke det eneste der halter" har du givetvis ret i, men det er vel bedre at støtte forældrene til at blive bedre end at lade være, børn bliver, når det sker, typisk tvangsfjernet alt for sent.

De forældre er typisk blevet hjulpet fra barnet blev født, det er ikke et svigt der starter i skolen.. kan godt give dig ret i, at de bliver fjernet for sent

Citat
De drenge jeg gik i klasse med, som ikke fik mad eller bad på skolen, har ikke klaret sig godt, et par af dem ser jeg engang imellem sidde på bænken med nogle øl, en er død i 50-års alderen, en ved jeg ikke hvordan det gik. Pigerne har klaret sig (lidt) bedre, men fik børn meget tidligt (2 gik ud af 7-klasse som gravide), men er ikke gået helt i hundene.

Arv og miljø kan brydes, men det er svært.... men hvor stort er deres ønske om at bryde det?? De får mange tilbud barndommen/ungdommen igennem, men når de kan få pengene fra kommunen, er der jo heller ingen grund til ændre ved det?

Citat
Jeg spiser stadig med stor fornøjelse leverpostej med rødbede, men har aldrig smurt en madpakke med rødbede ovenpå leverpostejen, rødbeden skal pakkes meget grundigt ind for sig så saften ikke opløser den halve madpakke. Og paté laver jeg tit selv, dejligt, men det er ikke så madpakkeegnet, hvert ting til sin tid.

Selv en dårlig stillet, kan vel finde ud af at pakke rødbeden ind for sig selv

Citat
Generelt kan man sige, at fattigdom er et relativt begreb, det handler (i vores del af verden) ikke så meget om at blive mæt, nærmest tværtimod, som om at have mulighed for at følge med i forhold til andre, fx er at have en telefon, internetadgang, fjernsyn osv. noget som er svært at undvære hvis man skal være en del af samfundet, og give sine børn mulighed for at følge med i det.

Vi er møjhamrende forkældede.......internetadgang, kan børnene få på både skole og bibliotek

Citat
og give sine børn mulighed for at følge med i det.

Uh da, hvordan har vi dog kunne undvære de der luksusting..........ser børn overhovedet en tv-avis??
eller en avis??

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-05-09 08:46

Jeg tror ikke vi er så uenige at det gør noget, vi er vist enige om at forældre har pligt til at gøre hvad de kan for deres børn, og at ikke alle kan så meget.

At vi er møgforkælede kan vi heller ikke blive uenige om, men grænsen for hvad der er "nødvendigt" flytter sig hele tiden.

I slutningen af 50'erne var jeg den eneste i klassen, der havde fjernsyn (altså et i stuen hos mine forældre, ikke et på værelset), så var der en god udsendelse om eftermiddagen kunne vi være 12-14 stykker, der lå på gulvet i stuen og kiggede på. Det var også dengang folk stillede sig op uden for radioforretningerne for at se landskamp eller andre vigtige ting.

Mine unger har altid læst avis, tegnede abonnemt da de flyttede hjemmefra, vanens magt. De er dog (desværre) gået over til gratisaviser, desværre fordi gratisaviserne minder mig mest om nyheder i TV på tryk.

Men, som JørnRudolph skrev, god lørdag, jeg skal ud og arbejde i haven mens vejret er godt!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-05-09 08:53

Citat
god lørdag, jeg skal ud og arbejde i haven mens vejret er godt!

Også god lørdag til dig..... jeg er på vej i skoven, den skal nydes imens den er så smuk lysegrøn

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-05-09 08:56

Husk at samle ramsløg, hvis du finder nogle, det er lige tid for dem, meget lækre

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 02-05-09 09:20

Må jeg lige bemærke,at jeg er så knaldhamrende enig i Nordsted1`s indlæg.
Var der bare nogle flere i dagens DK,med samme indstilling,var meget opnået.

Mosebaek.