/ Forside/ Interesser / Dyr / Gnavere / Spørgsmål
10  sofus.dk 275
Ørkenrotter uønsket unger??
Fra : MoestrupK
Vist : 1105 gange
100 point
Dato : 01-05-09 17:06

Hej Derude (:

Jeg har et lille spørgsmål, jeg har to dejlige ørkenrotter som har fået 2 søde unger,(godt nok ved en fejl da min dyrehandler mente det var to hunner jeg fik, og ikke 1 af hver.(
Problemet er bare at de to unger, er to hunner.
Derfor kan jeg ikke skille dem ad (altså hunner i et bur, hanner i et andet bur) så jeg har simpelhen tænkt mig at lade de 2 voksne gå sammen,(hvilket nok er bedst når de er monogame). Også have ungerne i det andet bur.
Spørgsmålet er nu om jeg kan tillade mig, hvis / når de voksne får unger igen, at fjerne dem når de er nyfødte? Da jeg ved der ikke er det store afsætningsmarked for ørkenrotteunger lige i øjeblikket, og jeg ikke ønsker at have flere ørkenrotter.
Jeg har haft ørkenrotter længe, men er dog aldrig løbet ind i dette problem før.
Tak på forhånd.

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 01-05-09 17:14

Hvorfor ikke bare fjerne hannen nu og så have de resterende 3 hunner gående sammen i ét bur?

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 01-05-09 17:16

Det ville være den løsning jeg selv ville bruge, hvis jeg var i din situation.

Kommentar
Fra : MoestrupK

Dato : 01-05-09 17:25

Ja men eftersom ørkenrotter er sociale dyr, er det en dårlig idé at have en gående selv. Derfor gør jeg det ikke.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-05-09 17:33

Hvis du gør som jtlaursen forslår, kan du måske have burene stående klods op ad hinanden, så de stadig kan snakke sammen

Kan man få en ørkenrotte kastereret, for så ville det da være det nemmeste

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 01-05-09 17:34

Jamen hvor vil du fjerne evt. nye unger hen? Der hentyder du vel til et salg eller hur?

Kommentar
Fra : MoestrupK

Dato : 01-05-09 18:28

jtlaursen vil du være venlig at læse hele mit spørgsmål da det jeg rent faktisk spørg om, som du vil finde ud af hvis du læser det hele, er om eventuelle nyfødte unger må blive aflivet uden forældrene vil savne dem.

Kommentar
Fra : MoestrupK

Dato : 01-05-09 18:29

Nordsted1, tror ikke man kan få ørkenrotter kastereret.

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 01-05-09 19:38

Citat
fjerne dem når de er nyfødte
Ja jeg kunne selvfølgelig have sagt mig selv at du mente aflivet, men der var jeg nok for hurtig ved havelågen. Desuden da jeg skrev "fjerne hannen" i mit første indlæg, mente jeg "fjerne" i samme forstand som du mente. Derfor spurgte jeg ind til hvad det dækkede over.

Men lad os nu se fremad:
Jeg mener ikke at du kan forsvare kontinuerligt at aflive uønskede unger. Som jeg ser det har du kun to alternativer: kasteration(hvis man kan) eller aflivning/salg/bortgivning af hannen. Dyrevelfærdsmæssigt er det den bedste af de to muligheder.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 100 point
Dato : 01-05-09 19:38

Citat
tror ikke man kan få ørkenrotter kastereret

Jeg ville få det undersøgt, det ville da løse alle problemerne

Jeg har ikke meget forstand på ørkenrotter, men en del på kaniner, da min tøzekanin fik unger, var hun fløjtende ligeglad med dem, selv da de blev lidt størrer, og hoppede efter hende for at die, skubbede hun dem hårdt og kontant tilbage i reden, indtil spisetid... hun fik også på et tidspunkt en dødfødt, men vi så hende da aldrig sidde og hænge med "næbbet"... så hvis det er det samme med ørkenrotter, ville jeg ikke have skrubler over at fjerne dem ---- siger jeg nok så kækt, virkeligheden er sikkert en anden, hvis jeg stod i situationen

Kommentar
Fra : MoestrupK

Dato : 01-05-09 19:43

jtlaursen fik også lige set den ikke havde postet hele mit spørgsmål, er dog ikke meget for at aflive ham da han er sund og rask, og da de er monogame vil jeg ikke sælge ham da han ikke vil kunne finde en eventuel ny mage hos en anden ejer, og derfor vil blive isoleret.

til begge. Men vil få undersøgt om man kan få ham kasteret.

Nordfjeld1 har ikke selv noget problem med at fjerne ungerne og aflive dem, har haft mus
men vil finde ud af det med kasterationen.

tak for hjælpen begge to.

Kommentar
Fra : MoestrupK

Dato : 01-05-09 19:44

¨Fandt så lige ud af man ikke kan give point twice, sorry *d'oh*

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 01-05-09 19:50

Citat
er dog ikke meget for at aflive ham da han er sund og rask

Det vil de sikkert mange unger de vil få også være. Hvor mange nyfødte unger går der på en voksen han?

Kommentar
Fra : MoestrupK

Dato : 01-05-09 20:18

Uha utrolig mange, de kan få unger 1-2 måneder efter de har fået et kuld, og et kuld består af 2-11 unger.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 02-05-09 10:22

En løsning måske kune være at tale med dyrehandleren igen, og så bytte hannen til en hun, det er jo egentlig hans fejl, så kan han jo lære det !! Og han vil måske kikke grundigt på hannen og notere sig visse forskelle så han undgår at tage for tit fejl fremover.

K A T

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 02-05-09 11:39

Det jeg helt præcis mente var at hvor mange nyfødte unger går der på en voksen han, forstået på den måde at du ikke vil slå en sund og rask han ihjel men gerne en masse sunde og raske unger, så hvor mange nyfødte unger mener du en han er værd.

Dine tal:
Worst case senario: Et kuld af 11 hver måned = 132 unger/år.
Gennemsnit: Et kuld af 6,5 hver halvanden måned = 59 unger/år.

Stil dig selv følgende spørgsmål:
"Hvilken værdi har nyfødte unger i forhold til min han"?
"Hvor mange unger kan jeg forvente at få i hannens levetid"?
"Hvilket antal unger er jeg klar til at slå ihjel, bare fordi jeg ikke vil slå min han ihjel"?

Mulberry har det helt rigtige svar.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-05-09 13:32

Desværre er der den fejl ved kandu, at spørgeren ikke ser der er flere besvarelser i spørgsmålet, efter det er blevet lukket

Så måske der skulle skrives en pm, så spørgeren kunne jeg hvad i har skrevet

Kommentar
Fra : MoestrupK

Dato : 16-12-09 10:03

Man burde ha' sat flueben vedabonner på spørsmålet.
Men igen mange tak for hjælpen
Hvis i er intresseret i hvad der skete, kan jeg fortælle at de nået at få 2 kuld unger, første var på 2 hunner der nu går sammen, andet kuld var på 6 unger, hvor af moren slog 1 ihjel og de 3 døde af noget jeg ikke kan huske hvad hedder, men som dyrlægen fortalte mig at ørkenrotteunger tit blev født med. de 2 overlevende unger, en han og en hun, er nu delt op så faren går medpigen, og omvendt.
Og der har ikke været flere unger siden