/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Ny brænde kedel.
Fra : Ditlev71
Vist : 694 gange
20 point
Dato : 01-05-09 12:21

Hej
Jeg tænker på at få sat en brændekedel op følgene er påtænkt:

Atmos 25kw 1000l akkumuleringstank med intregeret solvarmespiral, 100l trykekspantion, solvarme anlæg med30 vaccumrør tilsluttes akkutank. Blande ventil på kedel og blandestyring efter akkutank.

Mit hus er ca 175 m2

Vil gerne vide om det er et ok anlæg og om der er nogle der ved hvormaget man sparer ved at have solvarme med ( kan det vetale sig ) på forhånd tak

Hilsen Ditlev71

Accepteret svar
Fra : Thomas.Haugaard

Modtaget 20 point
Dato : 01-05-09 16:18

Om det kan betale sig er det jo umuligt at svare på når man ikke kender dine udgifter til brændsel men det vil jo betyde at det er unødvendigt for dig at tænde op fra engang i april til langt hen i eftersommeren.

Jeg synes det lyder som en rigtig god ide.

Kommentar
Fra : Ditlev71

Dato : 01-05-09 16:47

tænkte nok at jeg glemte noget jeg bruger ca 8 - 10 tons træpiller om året har en gammel salemander med en 10 år gammel pillebrænder på, jeg har fået afvide at det er meget lidt effiktivt

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 01-05-09 17:02

Er der ikke noget om, du ikke må bruge trykekspantion på fastbrændselskedler, og det skal være åben ekspantion ??

Det mener Jeg, er sådanne.

Kommentar
Fra : Ditlev71

Dato : 01-05-09 17:03

nej der er godkendt til trykekspantion

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-05-09 17:22

Jeg ville starte med at efterisolere mit hus. At afbrænde 11 tons pille for at fyre 175 m² burde give et hint om at noget var bragende galt. Men eller lyt til Thomas, han har lært meeeget ved Transor!

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 01-05-09 20:14

Jeg har en atmos på et hus der er halv størrelse af dit. Jeg har til gengæld 1500l akk.. Når det er koldest fyrer jeg 2 gange i døgnet, dvs. at hvis dit hus tilsvarer mit i isolering og ønske varme, så skal du fyre ca. 5 gange i døgnet med kun 1000l akk. Jeg vil klart anbefale dig 3000l akk.

Godkendelse af svar
Fra : Ditlev71

Dato : 02-05-09 18:29

Tak for svaret Thomas.Haugaard.