/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
stråling fra atombombe
Fra : pkforever888
Vist : 4609 gange
65 point
Dato : 30-04-09 21:47

Hvordan bliver disse stråler dannet og hvad består de af?

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 30-04-09 21:52

Stråling fra atombomber er alpha, beta og gamma stråling, begynd læsning her:
http://da.wikipedia.org/wiki/Alfastr%C3%A5ling

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 30-04-09 23:18

I første omgang er det ikke strålingen der er den første dræber, det er lufttrykket.

Accepteret svar
Fra : SimonGjer

Modtaget 65 point
Dato : 30-04-09 23:25

Hej

Hvis vi ser på en atombombe baseret på enten uran-235 eller plutonium-239.
Dannes der hovedsageligt:
- neutronstråling
- gammastråling
- neutrinoer (ikke farlige)
- beta-stråling (dannes sekundært - fra fissionsprodukterne)
og meget lidt alfa-stråling.

Ved fissionen spaltes atomkernerne i to nogenlunde lige store dele samt der dannes flere neutroner. Udover dette dannes der gammaståling samt neutrinoer. De dannede kerner fra spaltningen er typisk ikke er stabile, men indeholder generelt for mange netoner. Et opslag i et kernekort afsløre at disse kerner typisk (=altid) vil henfalde ved et eller flere beta-henfald og meget få kerne i dette område kan henfalde ved et alfa-henfald.

Uran-235 og nogle datterkerner for plutonim-239 kan henfalde ved et alfa-henfald, men dette sker i princippet kun før detonationen af atombomben.

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 02-05-09 09:58

Hej phforever,

Den farligste stråling er initialstrålingen, der leveres af neutroner, der stammer fra spaltningen.
Du kan finde en opgørelse over energiregnskabet for spaltning af fissile atomer her:

http://www.akraft.dk/bomber.htm

Godkendelse af svar
Fra : pkforever888

Dato : 04-05-09 07:15

Tak for svaret SimonGjer.