/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Fucking lorte Harddisk!! :(
Fra : Lars4001
Vist : 264 gange
100 point
Dato : 06-04-03 11:21

Hej!
Jeg har haft en del problemer med at få min computer, til at få styr på mine harddiske.
Først havde jeg en 40gb Maxtor harddisk til at køre master, og en IBM 15gb til at køre slave. Men det ville fandme ikke virke, så byttede jeg dem rundt så IBM disken kom til at køre Master. Men nu er det virkeligt fucked up, den siger at der kun er 1,96 gb på IBM`en, og den kan slet ikke finde Maxtor`en.

Mvh. Lars

Ps. Jeg er (næsten) sikker på at de er tilsluttet rigtigt, og jeg har, formateret, om partioneret osv.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 06-04-03 11:29

Hej Lars

Har du prøvet at sætte dem som "primær", på hvert sit kabel ?

Dit motherboard understøtter garanteret 2 ATA-bus, så du har mulighed for at tilslutte 2 kabler.

Jeg foreslår Bus 1 :
Master disk primær
CD-rom drev sekundær

Bus 2:

Slave harddisk primær
Evt CD-brænder primær.

Hvis du ikke ønsker at prøve denne løsning skal du være opmærksom på at der bag på harddiskene sidder en jumper som afgør om harddisken skal køre master eller slave. Ønsker du at køre dem på samme kabel skal du derfor sætte disse jumpere

mvh srhansen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-04-03 12:09

Der er stor mulighed for at du ikke sagde ja til stor HD da du brugte FDISK.
så vil den nemlig ikke gå ud over 2gb. på første partition.
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-04-03 16:26

Her er lige en check-metode.
På første ide-kabel (0 ell. 1) prøv Maxtor alene - sæt jumper til master/single
Kan bios se den - kør fdisk og vælg "4" vis partitions oplysninger
Er den aktiv ellers sæt den til aktiv og se om den kan boote hvis der altså stadig er et styresystem på den.
Prøv og lad høre, så "kører" vi videre derfra.
Emesen.

Kommentar
Fra : Lars4001

Dato : 06-04-03 17:36

Jeg har haft Maxtor disken til master, men der ligger ingen partitioner på, og når man prøver at ændre dem, siger den at der ikke er adgang til disken. Bios kan også sagtens identificere den, men når jeg starter min com. skriver den noget med ``Failed loading primari slave disk´´, eller noget lignede... Men som sgat, bios kan sagtens identivicere den.

Lars

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 06-04-03 17:39

prøv at gå ind i bios og sæt din harddisk op, hvis den står til at være den ene hd. er det jo ikke meget ved at sætte den anden på, evt. sæt den til at være auto.

Hvis der i bios er sat op til en 15 gb. hd vil den have nogle instillinger. sætter du så en anden hd på, vil den fortælle dig noget helt forkert f.eks. at din 15gb hd kun er 1.96 gb.

....siger min kloge mand!!! Christina

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-04-03 17:41

Hvis den skriver slave disk og den kører alene så sidder din jumper forkert.
Emesen.

Kommentar
Fra : Lars4001

Dato : 06-04-03 17:42

Jeg har sagt ja til understøttelse af stor disk i fdisk, har også fået IBM`en, til at opføre sig normalt...
Nu er det bare Maxtor disken, der driller!!

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 06-04-03 17:45

Prøv bios, som sagt. Så får du det hele til at funge!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-04-03 17:45

ok så står Maxtor til slave (ingen jumper). men hvis den har et aktivt styresystem på partitionen kan det lave ballade.
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-04-03 17:49

Nå ja i bios står HD til auto ikke. Men det kan være den "husker" hvad der sad før du byttede.
Emesen.

Kommentar
Fra : Lars4001

Dato : 06-04-03 20:09

Ok, det lader til at jeg ikke har forklaret mig ordenligt, men det er også meget svært at forklare. Min IBM disk står til Master, med jumpere, i bios og hele svineriet.
Min Maxtor står til slave, med jumpere, i bios og alt det dyre.
Når jeg tænder computeren kører den et IDE tjek, og den identificere begge diske rigtigt. MEN, så skriver den at den ikke kan loade primær slave disk, og at man skal trygge F1 for at forsætte. Så trykker jeg F1, og Windows (XP) starter op, uden problemer, bortset fra at min Maxtor disk ikke eksistere.

Ps. Min IBM disk er delt op i 2, en på 1.96 og en på13.04, begge med FAT-32 partition.
Nogen der ved hvordan man ``samler´´ dem, til 1 altså??

PPs. Tak for alle svarene, og undskyld min dårlige beskrivelse af problemet :)

Lars

Kommentar
Fra : BYLDER

Dato : 07-04-03 00:31

et godt forslag er at bruge partionsmagic, det kan ændre på partionerne samt fjerne dem eller for den sags skyld lave nye. på den måde mister du ikke noget af det på hd.

en anden måde er at bruge en opstartsdisk til win 98 eller me, sæt den i start comp. op, du kommer nu ud i dos. skriv nu fdisk, gå ind og fjern de partioner der ligger på den disk, gå tilbage og opret en ny partion på hele harddisken. BEMÆRK alt bliver slettet, en god måde at undgå fejl ved at vælge en forkert hd. er at tage strømmen fra den der skal vær intakt.

nu skal comp. genstartes fortsæt på disketten, skriv så format:"det gældende drev", endnu engang, dette sletter hd, så vælger du en forkert, ja så er det sket med de ting du gerne ville gemme.

Så skulle problemmet være løst, sluk comp. sæt strømstikket i den anden hd "hvis du tog det ud" tag disketten ud genstart comp.

jesper

Kommentar
Fra : Lars4001

Dato : 07-04-03 11:07

Jo, men problemet ligger jo i at den ikke kan få adgang til disken. Altså kan jeg hverken ændre eller slette partitionerne.
Lars

Kommentar
Fra : BYLDER

Dato : 08-04-03 02:27

godt nu:
der er et problem med den opsætning, jeg ville hvis jeg stod i dit sted vende rundt på et par ting.

1: sæt begge harddiske til at være master
2: sæt dit/dine cd drev til at være slave
3: forbind nu sådan at der er en hd + cd (eller intet) på hver ide kabel

Dette vil altid være den bedste opsætning, det er ikke meget men det går en lille anelse hurtiger når de to hd. sidder på hver sit ide kabel, desuden vil du kunne se om det er en hd. fejl eller om det er en kabel fejl. hvis du har cd og cdrombrænder vil der også være mindre chancer for at der komme hop på din kopi af et stykke musik (dette er dog ikke det store problem nu om dage).

jeg vil nu ønske dig held og lykke med det hele
jesper

Kommentar
Fra : pcservice

Dato : 29-04-03 23:11

prøv denne side http://maxtor.com/en/support/downloads/powermax.htm

Du skal hente powermax ned på din maskine dobbelklikke på den ,sætte en tom diskette i dit drev, programmet laver en boot disk med diskmanager på.
lad disketten sidde i drevet og genstart.

Hilsen Erik