/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
lettere hvidt vand
Fra : bublebee
Vist : 700 gange
50 point
Dato : 30-04-09 13:18

Nu har mit akvarie kørt i over ½ år uden problemer. Nu er det så pludselig begyndt at blive lidt hvidligt i vandet. Hvorfor nu det?
Det kører normalt uden problemer og vi behøver ikke skifte vand for det fungerer som et super lille økosystem normalt. Men ikke nu.....
Har overvejet om jeg skal rense bunden (vi har ombygget en gammel pumpe så den igennm et rør, som man kan stikke ned mellem stenene, suger skidtet op, gennem et filter og vandet ryger så tilbage i akvariet og skidtet bliver i flitret)
Herefter ville jeg så rense den alm pumpe og måske skifte lidt vand. Vil dette kunne løse promlemet ?
Ville det være godt at have flere planter i også - mener at det også hjælper med at holde vandet rent ???

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 30-04-09 13:19

Kan ikke bare gøre det samme som jeg gjorde sidst med at tømme akvariet, rense alt osv, for det er det en del større - så en anden løsning ville være super...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-04-09 20:36

Du skifter vel 1/4--1/3 vand jævnligt ??

Hvis Du renser totalt op vil det ikke blive "øko" igen før efter en tid.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 30-04-09 21:21

jo jeg skifter vand - ca 25 % måske en gang om måneden, men ellers kører det perfekt - indtil nu.

Accepteret svar
Fra : dennis81

Modtaget 50 point
Dato : 04-05-09 09:18

Der er en mulighed for at dit vand er blevet basisk, altså PH værdi over 7. Det gør vandet hvidligt. Det sker f.eks når vandet får sollys, og det er jo næsten sommer hvis der er det.

1. Mål din ph
- Hvis den er for høj, kan du.

Reguler den med Ph minus(syre) eller forsøge med regnvand(Men det er nok ikke nok)

Men du skal selvfølgelig, passe på du ikke ødelægger økosystemet og der med sænke den for meget.

Held og lykke.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 04-06-09 15:15

Har prøvet at skifte 25 % vand et par gange nu de sidste uger, har renset bund osv. Men det bliver stadig hvidligt....
Hvad skal jeg gøre ved det....ingen døde fisk eller noget, men det er jo ikke pænt. Og det kørte så fint før.

Skal jeg have flere planter i eller hvordan ?

Godkendelse af svar
Fra : bublebee

Dato : 16-06-09 20:53

Tak for svaret dennis81.
Har nu målt min ph til 7,4
Skiftede 50 % vand ud med filtreret regnvand, rensede pumpen og akvarievand, satte 4 gode planter i til at optage en del nitrit osv.
Og nu er det næsten helt klart igen, så når jeg skifter 25 % vand næste gang burde det være helt flot igen.

Gik også af med ca 40 molly unger og købte et par enkelte nye fisk så der nu ikke er så mange mere...

Så håber problemet er løst