/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fede design kopier
Fra : jabuace
Vist : 1118 gange
40 point
Dato : 30-04-09 11:16

Hej

Hvad synes I om kopimøbler (Debat).
Jeg har netop købt ”ægget” som kopi fra England og er mega tilfreds med det.

Lille tip: Der hvor jeg købte er 30 – 50% billigere end andre forhandlere og så kan de dansk. Man skal bare skrive en mail til info@replica-design.com og spørge efter et katalog. De har rigtigt mange klassikere.

Sofie

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-04-09 11:49

Jamen vi sender lige adressen til politiet

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 30-04-09 11:51

Jeg synes kopimøbler er noget skrammel og burde forbydes.

Citat
Hvad synes I om kopimøbler (Debat).

enhver form for kopiering af etablerede varer og varernavne er i mine øjne svindel og bedrag -
det er kun en let måde at tjene penge på at folk skal kunne "prale" af at være indehaver af dyre fine sager, som i virkeligheden kun er plagiater.

Desuden synes jeg dit såkaldte "spørgsmål" i høj grad bærer præg af reklame - hvad får du for at reklamere for efterligningsprodukter ???
Ud over at du nu er ejer af et uægte æg ...........

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 30-04-09 11:52

Jeg vidste ikke at det var ulovligt at kopiere møbler, det er vel først ulovligt hvis man påstår at det er fra en bestemt arkitekt. Hvis de kalder det en kopi, så er det vel i orden.

Kommentar
Fra : jabuace

Dato : 30-04-09 11:52

Politiet.. haha.
Det er altså lovligt

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-04-09 12:11

Citat
Kopi-møbler
06. september 2007 kl. 19:30 på DR1

Den nemmeste måde at købe kopierne på er via hjemmesider med base i England. Siderne fungerer som online-utikker, hvor du betaler med dit kreditkort og får varerne sendt hjem til dig i Danmark. Teksten er på engelsk, valutaen Euro eller Pund.

Vær opmærksom på, at billederne af møblerne ikke nødvendigvis afspejler dem, du får tilsendt. Mange butikker bruger billeder, som de har fået af fabrikanten. Hvor de har fået billederne fra, er ikke altid godt at vide.

Lovligt
Kopier af designklassikere som Arne Jacobsens Ægget og Svanen bliver ofte forbundet med svindel og noget ulovligt. Men det er ikke forbudt at købe dem. Det forbudte i forbindelse med designmøblerne består i at sælge og kopiere dem i Danmark.
Men det må de til gengæld godt i England. Når de må sælge og du må købe, så er alle regler overholdt - også selv om du køber møblerne på en engelsk hjemmeside.

Ingen told
Når du handler i en forretning, som har hjemme i et EU-land, så skal du ikke betale told. Momsen skal udgangspunkt betales i firmaets hjemland, medmindre firmaet handler meget med kunder i Danmark. Under alle omstændigheder, så bliver momsen aldrig forbrugerens problem.

Kvaliteten
Kvaliteten af design-kopierne svinger ligeså meget som kvaliteten af dansk mad. Nogle af møblerne er lavet på italienske fabrikker og af meget høj kvalitet. Andre er skrammel - for det meste fra Kina.

Men at stolen er en kopi fra Kina, har i sig selv ikke noget med dårlig kvalitet at gøre. Du kan f.eks. få Ægge-stolen med Kvadrat-stof - det selv samme, som møbelfabrikanten Fritz Hansen betrækker den ægte vare med.

Det svinger også meget, hvor tæt kopiens design er på den originale. Vær derfor opmærksom på, om billederne i online-butikkerne er af de faktiske møbler.

Go Modern
Ny butik i den dyre del af London, hvor Aston Martin'er og andet eksklusivt er et naturligt syn i kvarteret. Hjemmesiden er flot, men udvalget beskedent.
Billederne er leveret af fabrikanterne og nogle af dem er misvisende.

Den røde Ægge-stol i udsendelsen stammer fra Go Modern.
http://www.gomodern.co.uk/

Pas på disse butikker
Der er flere brådne kar i branchen. Nogle har meget lange leveringstider og er svære at komme i kontakt med - andre er decideret ude på at snyde folk. Her er en stribe butikker, hvor folk venter urimeligt længe på deres køb.

Modern Classics Direct
JTM Furniture
Italian Classics Direct
Bauhaus Modern
Egamma

Sakset fra DR

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 30-04-09 13:16

Hvis du er glad og tilfreds er det vel OK, em står du en dag og mangler penge får du et æg = 0 points elelr sagt på en aden måde, det du sparer nu taber du sikkert den dag du skal sælge.

Men hva', jeg har jo heller ikke en ægte van Gogh på væggene, ville gerne, men mangler nogle hundrede millioner

Kommentar
Fra : jabuace

Dato : 30-04-09 13:27

Nææ. Man må jo købe det man har råd til. Altenativet er nogle grimme møbler fra Biva (Til samme pris) og det er jo heller ikke en invistering..
Sådan ser jeg på det. Så hellere noget smukt at kigge på.