/ Forside/ Karriere / Offentlige / Selvangivelse / Spørgsmål
10  Busken 360
Selvstændig hobby virksomhed
Fra : diet
Vist : 1772 gange
50 point
Dato : 30-04-09 10:14

Hej

Jeg er grænsegænger dvs at jeg bor i sverige men har selvstændig hobby virksomhed i Sverige.

Jeg skal snart til at aflevere selvangivelse for 2008 og i den forbindelse vil jeg høre om der er nogen her som ved hvad jeg skal opgive til skat og hvorledes skal det stilles op?

Udgifter:
1)   Kørsel i forb. Med virksomheden
2)   Udgifter til materiale
3)   Udgifter til udstyr
4)   Hvad mere er der som man skal/burde kunne trække fra????????
Jeg er lidt på barbund!

Indtægter:
1)   De penge jeg har tjent
2)   Moms vedr. det indtjente
3)   Er der andet jeg skal opgive her?????

HJÆLPPPPP

TAK

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 30-04-09 10:23

Prøv at spørge det svenske skattevæsen. De har sikkert ikke samme regler som her i Danmark.

Umiddelbart lyder det rimeligt det du skriver.
Telefonudgifter, lokale m.m.

hawaii7

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 30-04-09 11:08

Du har mig bekendt ikke fradrag for udgifter hvis der er tale om hobby-virksomhed - ihvertfald ikke efter danske regler, men de svenske regler er måske anderledes.

Mvh. ampere

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 30-04-09 12:03

Du skal finde dig en revisor i Sverige, han er inde i deres regler, og jeg er sikker på at han kan tjene sine egne penge, - for dig.

Kommentar
Fra : diet

Dato : 30-04-09 12:27

Bare til info.....

Jeg har mit eget cvr nr og er regi. som firma i Danmark så det er ikke Sverige jeg skal gi min selvangivelse.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 30-04-09 12:44

Du skal holde momsen ud fra både dine indtægter og udgifter, det har du jo afregnet med skat.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 30-04-09 13:53

Din hobby virksomhed i sverige kommer ikke din danske selvangivelse ved.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-04-09 15:35

Citat
Jeg har mit eget cvr nr og er regi. som firma i Danmark

Sgu da ikke hvis det ligger i Sverige...

Er det et multinationalt firma du har....

Vi har 3 afdelinger i udlandet - de har INTET med vores danske selvangivelser at gøre....

ALLE de fradrag du nævner bliver ordnet i firmaregnskabet for den pågældende afd.

PS..

Hvordan kan du have et firma i Sverige uden at være firmaregistreret i Sverige ???????

Kommentar
Fra : diet

Dato : 30-04-09 21:04

Nu skal jeg lige specificerer :

Jeg bor i Sverige men er selvstændig i DK. Alle kunder jeg er konsulent for er i DK. Der er ingen af mine kunder som bor i Sverige og jeg har ikke intjening fra firmaer i Sverige.

Jeg betaler skat i DK og har fuldtidsjob i DK samtidig med jeg er selvstændig konsulent i DK.

Accepteret svar
Fra : ampere

Modtaget 50 point
Dato : 01-05-09 09:41

Hej!

Du må endelig ikke kalde det en hobby-virksomhed overfor SKAT, da du så ikke har fradrag for udgifterne. Hvis der er tale om reel virksomhed ved siden af det fuldtidsarbejde, kan du fratrække alle de omkostninger du har haft i den forbindelse.

Udgifter:
1) Kørsel i forb. Med virksomheden - JA, men husk dokumentation i form af kørselsregnskab, hvis du bruger din private bil.
2) Udgifter til materiale - JA
3) Udgifter til udstyr - JA
4) Hvad mere er der som man skal/burde kunne trække fra???????? - Hvad med telefonudgifter, evt. ebd-udgifter, kontorartikler og andet du bruger i dit arbejde. Husk eventuelle afskrivninger

Indtægter:
1) De penge jeg har tjent
2) Moms vedr. det indtjente - NEJ, der er ikke tale om en indtægt, men en opkrævning som du laver for staten. Det vil sige din indtjening/omsætning skal være uden moms.
3) Er der andet jeg skal opgive her????? - Evt. renteindtægter henholdsvis udgifter, kursreguleringer hvis du fakturerer i SEK.

I selvangivelsen skal du korrigere for de omkostninger og indtægter som ikke er skattepligtige eller fuld fradragsberettiget - det er typisk 75% repræsentation, bøder, forskellen mellem regnskabsmæssige og skattemæssige afskrivninger, rente og gebyr fra SKAT osv.

Mvh. ampere

Godkendelse af svar
Fra : diet

Dato : 03-05-09 13:40

Tak for svaret ampere.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 26-02-10 23:56

Ampere skrev:
Citat
Du må endelig ikke kalde det en hobby-virksomhed overfor SKAT, da du så ikke har fradrag for udgifterne. Hvis der er tale om reel virksomhed ved siden af det fuldtidsarbejde, kan du fratrække alle de omkostninger du har haft i den forbindelse.

Skat (danske skattevæsen) forstår ved begrebet 'hobbyvirksomhed' en virksomhed der ikke drives erhvervsmæssigt med henblik på at give overskud. Alligevel kan den godt give overskud, eller den kan give underskud.

I en 'hobbyvirksomhed' er evt. overskud skattepligtigt, men et evt underskud ikke fradragsberettiget i anden indkomst. Har du 12 kr i indtægt og 10 kr i udgift, så trækker du de 10 kr fra og betaler skat af de to. Har du 10 kr i indtægt og 12 kr i udgift, så trækker du de 12 kr fra i virksomhedens regnskab, men skriver st rundt nul i rubrik 112 'Underskud af egen virksomhed' og et rundt nul i rubrik 111 'overskud i egen virksomhed'. De spørger jo netop om overskud - ikke indtægt.