/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Solstorme
Fra : the_fox
Vist : 632 gange
100 point
Dato : 29-04-09 17:53

hmmm ved ikke helt om det er den rigtige kategori det ligger i

jeg har lige læst lidt om solstorme har kurs mod jorden
og nu ville jeg høre om de er farlige om de kan gøre noget ved jorden
jeg har søgt på nettet med uden resultat
håber i kan hjælpe

og KUN seriøse svar

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-04-09 17:55

Ja de er farlige

Kommentar
Fra : the_fox

Dato : 29-04-09 17:58

okay hvad kan da ske udover at strømen kan bryde sammen?

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 110 point
Dato : 29-04-09 17:59

Hvis du er ude i rummet og ikke beskyttet af tyk atmosfære, kan du få mere stråling end sundt er, og en del satellitter må give op over for partikelbombardementet, som i uheldige tilfælde smadrer mere af elektronikken end den indbyggede redundans (overflod, tredobbelt sikring af nøglefunktioner) kan hamle op med.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : the_fox

Dato : 29-04-09 18:02

okay men lad os dog håber de ikke er så slemme som de siger de måske er

Godkendelse af svar
Fra : the_fox

Dato : 29-04-09 18:03

Tak for svaret pbp_et.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 29-04-09 18:06

Det gode er at de laver det flotte nordlys, det dårlige, bl.a. som du er inde på, at de kan afbryde strømforsyning mv. hvad der i vore dage er en større krise, så ryger telekommunikation, computere osv.

Du kan læse mere her http://solar.physics.montana.edu/press/WashPost/Horizon/196l-031099-idx.html