/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Hvilken HD til HP NX7010?
Fra : Lincoln1242
Vist : 1146 gange
100 point
Dato : 28-04-09 17:35

Hjææælp... min harddisk i min HP notebook NX7010 er kaput og jeg er på jagt efter en anden. Jeg havde bestilt en som jeg var sikker på passede men stikbenene passer ikke...

Min pc har følgende specs:
Født med 60 GB (nu afdød) harddisk
4200 rpm
Vist nok 1,7 Ghz
512 mb ram
- og der ophører mit kendskab til computere!

På harddisken er der et HAV af numre og specifikationer, og jeg aner ikke hvilken harddisk, der passer til min pc. For et er jo om stikbenene passer, noget andet er om elektronikken fungerer sammen med min gamle maskine...

Mine krav til en ny harddisk er ikke så store - vil blot gerne have lidt mere plads, min. 80 GB...

Kan nogen slynge svaret ud? Ellers kommer jeg gerne med flere oplysninger!

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 28-04-09 18:09

Forventer du svar, med den statistik du har:

Citat
Spørgsmål
- Ubesvarede 1
- Besvarede 0
- Annullerede 2
- Slettede 0
Ialt 3

Det er normalt at acceptere et svar.

Bortset fra det, er du sikker på dine specifikationer?
Iflg. denne side http://asp.flc.dk/doc/hp_old/mobile/business_notebook_nx7010.pdf er din HD i følgende størrelse: 40 GB @ 4200 o/m eller 60 GB @ 5400 o/m

Iflg. denne leverandør http://www.harddiskx.dk/HP-Business-NX7010-harddisk/moduler.aspx
skulle der være mange muligheder.

Kontroller på billedet, om dine stik passer?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-04-09 18:26

Jeg vil vove det svar at det er på tide at skifte notebook....

Specifikationerne taler IKKE for at ofre det en ny harddisk koster

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-04-09 18:49

Selvfølgelig kan det betale sig at skifte harddisk.

Jeg gætter på at den gamle er en IDE (PATA) harddisk .
En ide har 43 stik ben for enden og der kan stå noget med ATA/IDE

Er du sikker på at den gamle HD er helt i "udu"

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 28-04-09 19:39

Tror sgu også jeg have ofret 3000 på en ny PC i stedet for... Har du selv tænkt dig at montere den eller skal du have proffesionelle til det? Hvis du ikke selv kan gøre det kan det SLET ikke betale sig!

Kommentar
Fra : Lincoln1242

Dato : 28-04-09 20:29

Det er en 60GB @ 5400 rpm (de 4200 rpm står på den gamle harddisk).

Jeg kan ikke afstemme billederne med min gamle HD - det er vist modelfotos, for ingen af dem matcher. På min sidder stikket for enden, på alle billederne sidder stikket på den lange side.

Jeg har læst mig til på nettet at min pc - med de 4 år gamle specifikationer - maksimalt kan håndtere 80 GB. Hvis jeg vælger en større , så vil den muligvis ikke fungere korrekt. (Noget med en BIOS? Jeg er som sagt ikke stiv i computere...)

På harddisken står bl.a: ATA/IDE. Den har 43 stikben (når man har fjernet et lille adapter stik, der sidder udover). Jeg er ret sikker på at den er helt færdig. Når jeg tænder for pcen skriver den blot "non-system disc or disk error" (noget i den retning). Jeg har så prøvet at reinstallere styresystemet; det går godt - indtil den siger "Der blev ikke fundet nogen harddisk". Den 'tikker' i ca. 10 sekunder, når jeg har tændt for den - det har den aldrig gjort før...

Jeg skulle mene at jeg selv kan montere/installere den nye HD. Har haft den gamle ude 8-10 gange og har prøvet at reinstallere en pc før...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-04-09 20:39

Det gav lidt forvirring.

Har den gamle 43 stik for enden

Har den nye 43 sik for enden.

Ps. Ok - Klik klik fra harddisken tyder på defekt HD.

Kommentar
Fra : Lincoln1242

Dato : 28-04-09 20:57

Den gamle har 43 stikben.

Den nye har nogle underlige brede flade stik med kontakflader som absolut ikke passer ind i min pc.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 28-04-09 21:38

Ok så er den nye en SATA disk, og kan ikke bruges til din comp.

Du skal bruge en ATA/IDE

Her er en mulighed:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=418903&searchArea=products&Soegeord=2%2C5%22+pata

Jeg kender ikke Komplet dk - men har heller ikke hørt noget dårligt om dem.

Godkendelse af svar
Fra : Lincoln1242

Dato : 28-04-09 23:56

Tak for svaret, Eyvind.

Desværre er den pgl. hd ikke på lager i nogen butikker - men det er jo ikke din skyld!