/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Lang hyletone
Fra : o.v.n.
Vist : 962 gange
50 point
Dato : 28-04-09 12:54

Hej jeg har engang set en liste over de forskellige bip lyde fra bundkortet, den kan jeg ikke finde og jeg kan ikke huske hvad det betyder, når computeren udsender en lang hyletone men altså starter den tilsyneladende korrekt, jeg kan bare ingenting se, er det fra grafik kortet den lange tone kommer ?

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 60 point
Dato : 28-04-09 13:05
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-04-09 13:10

Tak for listen Bentjuul desværre bliver jeg ikke meget klogere kan jeg høre fejl ? At der er en lang og flere korte ? Det er som om tonen ikke er så ren til sidst, vil der være tydelige forskelle mellem korte og lange toner ? Jeg har ingen erfaring desværre, indtil i dag plejer der bare at komme et lille kort bip

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-04-09 13:11

Citat
1 long    DMA controller 0 failure    The DMA controller IC for channel 0 has failed. If possible, replace the IC
hva´hulen er det ?

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 28-04-09 13:15
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-04-09 13:18

Tak det vil jeg forske mere i - i morgen, om en times tid kalder arbejdet med en meget lang og skinger hyletone hvis det er noget kostbart, så bliver den gamle (computer ikke mig) pensioneret

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 28-04-09 13:38

Her kan du se hvad DMA controller er. En DMA controller kontroller dataoverførsel til RAM. 0 og 1 taller.

http://www.altera.com/products/ip/iup/memory/m-eur-dma-cont.html

Og her på dansk

http://www.karbosguide.dk/pctutor/index.htm

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-04-09 15:12
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-04-09 23:13

Normalt betyder ét laaaaaaaangt bib (= hyletone) at der er opstået en fatal RAM fejl.

Som regel er det enten en RAM 'klods' der kortslutter; altså decideret blevet til sand ..eller også er RAM-klodsen blot rystet løs fra soklen.

I sidstnævnte tilfælde: Afmontér din RAM og sæt den i igen

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : noltus55

Dato : 29-04-09 08:15

Er du sikker på at du ikke bare kører kattens hale over med kontorstolen.

Spøg til side,prøv at tage dine ram klodser ud,prøv dem så hver for sig,får du fejl på en ramklods så prøv den i et andet slot,er det samme resultat så er den ramklods nok afgået til de evige chipsmarker

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-04-09 11:41

Tak for svaret bentjuul. Du fandt den liste jeg efterlyste, tak for hjælp fra jer andre også det ser ud som om det kan være et RAM problem, jeg prøver hvad jeg kan finde ud af, måske spørger jeg igen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-04-09 18:30

o.v.n. -> Dét gør du bare

..men 'svaret' ..bli'r nok det samme !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-04-09 00:43

Det gør det måske Molokyle, men så kan du jo også score lidt point, hvis du er hurtig

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-04-09 12:01

Det var så en nem operaton, jeg pillede den ældste RAM blok ud og nu kører den gamle computer som en drøm igen det var en Apache på 64 MB, den eneste blok som sad i, da jeg købte computeren, den er siden udvidet 2 gange og kører nu med 2 Kingston på hver 256 MB

Kommentar
Fra : molokyle