/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
MÆLKEBØTTER
Fra : hawaii7
Vist : 2913 gange
50 point
Dato : 27-04-09 09:28

Er der nogle KANDU'ER der kender dette redskab

http://snegleforum.dk/shop/maelkeboette-udrydderen-358p.html

eller har gode erfaringer med salt udrydning?

hawaii7

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-04-09 09:35

Jeg ville ikke bruge penge på sådan en stav,

Du kan bare blande salt i en vandkande, og vande mælkebøtte.. det med den afmålte dosis, er rent salgslir

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-04-09 09:36

Jeg bruger bare en morakniv,

så får man motion den dag.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-04-09 09:51

Og jeg bruger et tidselspyd.

Stikkes ned, drejes rundt og mælkebøtten hives op.

Hvis du ikke ved hvordan et tidselspyd ser ud hjælper jeg gerne...

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 27-04-09 09:57

Citat
Og jeg bruger et tidselspyd.

og hvad er det?

Kan det ses på nettet?

hawaii7

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 35 point
Dato : 27-04-09 10:17

Du ser et her:

http://www.byggecenter.dk/?page=18&category_id=251&item_id=2427979

men det er ikke den rigtige.

Mit har en modhager krog der griber fat i mælkebøtten, når spyddet drejes,
og hele plantem kan trækkes op...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 27-04-09 10:56

Og jeg syntes de er ret pæne, mælkebøtterne, men kører dog ikke græsslåmaskinen udenom dem, som jeg gør med påskeliljer og tulipaner i græsplænen.

Derudover er jeg enig i det er det rene salgsgas, redskabet er formentlig ovenikøbet ulovligt!!!!! da salt ikke er godkendt af Miljøstyrelsen til ukrudstbekæmpelse, er jeg ret sikker på. Salt virker nu alligevel, men ikke kun på mælkebøtter, også på græsset

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 27-04-09 12:14

Jeg er blevet overbevist om at mælkebøtter er flotte blomster. Der er ca 1 million i haven. Men for at få dem væk, stikker jeg en skutrækker så tæt ind ved roden som muligt, og fylder det hul med salt. Kunne ikke finde på at ofre penge på den stav.

Lykke til

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 27-04-09 12:26

jamen Mælkebøtter ( Løvetand ) de er da både flotte og smukke - sådan en hel gul mark .......

http://praeriehunde.dk/Pluk_m%C3%A6lkeb%C3%B8tter_om_vinteren!_files/shapeimage_1.jpg

salt er som allerede nævnt ikke godkendt til udkrudsbekæmpelse her i landet, tænk hvis alle haveejere begyndte at bruge salt som de brugte RoundUp for nogle år siden, så ville der ikke gå mange år før der var saltvand i vore vandhaner ..........

Ned på knæ min ven - som Teil skriver, så er det jo dejlig motion og både en Morakniv og en stor skruetrækker er udmærkede værktøjer til arbejdet, desuden er det til at se hvor langt du når.

God fornøjelse - (tag bare naboens græsplæne også - så du slipper for frøene)

god mandag

Bennymanden

Kommentar
Fra : JRST

Dato : 27-04-09 16:16

Citat
--------------------------------------------------------------------------------
Jeg er blevet overbevist om at mælkebøtter er flotte blomster. Der er ca 1 million i haven. Men for at få dem væk, stikker jeg en skutrækker så tæt ind ved roden som muligt, og fylder det hul med salt. Kunne ikke finde på at ofre penge på den stav.

Hvis du alligevel vil prikke ned lige ved siden af. Hvad er grunden så til at du ikke tager den op ?? Du forgifter jo hele din have med salt. Hvis du tager roden op kommer den jo ikke igen næste år.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 27-04-09 21:52

Citat
Hvis du alligevel vil prikke ned lige ved siden af. Hvad er grunden så til at du ikke tager den op ?? Du forgifter jo hele din have med salt. Hvis du tager roden op kommer den jo ikke igen næste år.

FULDSTÆNDIG ENIG

Kommentar
Fra : momomo

Dato : 28-04-09 14:57
Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 29-04-09 09:49

Hej momomo

Jeg har i går købt en ligende model. Det er en Fiskars, se dette link

http://www.lve.dk/produkter.php?varegruppe=56&produkt=2319

Den virker utrolig godt. Jeg fik hele plænen og blomsterbed renset i går for de kønne gule blomster. Man kan stå oprejst og når man er kommet i gang, går det hurtig.

hawaii7

Godkendelse af svar
Fra : hawaii7

Dato : 29-04-09 09:50

Tak for svaret svendgiversen.
Jeg var ikke klar ovder at der fandtes sådanne mælkebøttejern. Jeg købte en lidt anden model, med 4 klør som griver rundt om roden og trækker det hele op med lidt jord.

http://www.lve.dk/produkter.php?varegruppe=56&produkt=2319

Tak for hjælpen.

Til I andre jeg er sku for doven til at kravle rundt på græsplænen. Det er svært for en gammel "stivbuk".

hawaii7

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-04-09 09:53

Selv tak,

mit har kun 2 klør, men virker...