/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
MEDION® AKOYA® P6618
Fra : anyway
Vist : 1310 gange
200 point
Dato : 26-04-09 21:48

Jeg har fået den vanskelige opgave, at skulle købe en Bærbar PC til nogle venner. Hende der skal bruge den, er ikke så hurtig til at lære nyt. Derfor vil hun gerne fortsætte med at have Windows XP Home installeret på den nye.
Det burde vel ikke være noget problem. Jeg har indkøbt en OEM version til 649 kr.

Den hun har nu, er en halvgammel Compaq Presario 2508EU - lidt detaljer:
Operativ System    Microsoft Windows XP Home Edition
DirectX    4.09.00.0904 (DirectX 9.0c)
CPU Type    Intel Celeron, 2600 MHz (26 x 100)
Motherboard Navn    Hewlett-Packard Pavilion ze8500 (DP885E)
Motherboard Chipset    ATI Mobility Radeon 7000 IGP
System Hukommelse    448 MB (PC2700 DDR SDRAM)
BIOS Type    Phoenix (10/16/03)
Grafikkort    ATI Radeon IGP-340M (RS200M)
3D Acclerator    ATI Mobility Radeon 7000 IGP (RS250M)
Lydkort    ULi/ALi M5451 AC-Link Controller Audio Device

Hun vil bare gerne have en med mere fart i til surfing, billedbehandling, mails - altså sådan lidt all round.

Vil I anbefale denne fra ALDI til hende? Hun ville jo ellers gerne have en 17 eller 19" skærm i samme prisleje.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 26-04-09 22:08

Hva med at sætte et større grafikkort i + køb en ny skærm .

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-04-09 22:13

Ikke den fra Aldi hvis den skal nedgraderes til XP hvad med at købe en bærbar med XP, de kan stadig købes nye

Kommentar
Fra : kusk

Dato : 26-04-09 22:15

Hvis hun kan klare sig lidt endnu med det hun har, da surfing, skrivning af mails og lig. ikke er noget der kræver kræfter, m.h.t. billedbehandling, hvis det er er at fjerne røde øjne på tante oda's feriebilleder, så vil jeg vente ca. 1 år inden jeg køber en ny pc'er til hende, og så købe en med det nye windows system 7 på, så springer hun over Vista, i undgår at købe XP, selv om det er det bedste (windows) styresytem til dato, men det ændrer jo ikke på at det er på vej ud, hvis hun vil have en ny comp. nu, så er det et udemærket valg, har selv en medion (bærbar og stationær), og jeg er fuldt tilfreds.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-04-09 22:30

Det er heller ikke Medion som jeg ikke vil anbefale, jeg har en Medion bærbar selv og er glad for den, men i skal ikke regne med at i uden videre kan installere XP på den, det kan blive meget vanskelig, ja næsten umulig

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-04-09 23:16

Citat
Hun vil bare gerne have en med mere fart i til surfing, billedbehandling, mails - altså sådan lidt all round.
i kunne nøjes med at sætte lidt flere RAM i den veninden har nu, den er underforsynet efter nutidens standard

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 26-04-09 23:27

Altså flere ram, større grafikkort og ny skærm

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 26-04-09 23:39

XP home er nok lidt svær og få fat i nu og skal du downgrade bliver det til en XP pro, men det kan også være det samme, pro kan det samme plus lidt ekstra så hun går ikke glip af noget.

Jeg vil dog anbefale windows 7 beta i stedet.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-04-09 23:46

Citat
Det burde vel ikke være noget problem. Jeg har indkøbt en OEM version til 649 kr
spørger har en Windows XP men mangler en computer til den

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 27-04-09 07:51

Nu er det sådan, at hun har en spritny Windows XP Home CD (OEM) (649 kr.) og den vil hun har på den nye PC. Ny Pc vilhun ha' nu.

Fortæl mig en eller anden. Hvorfor kan man ikke købe en PC med Vista Præ-installeret og så formatere den med indkøbte XP Home. Det fatter jeg ikke lige problemet med.
Man kan jo dog også købe en bærbar uden OS, men jeg har ladet mig fortælle, at det faktisk er dyrere at købe uden, end med Vista.

Den fra ALDI for ellers ros og flot omtale i Alt om DATA:
http://www.altomdata.dk/index.php?module=Pagesetter&func=viewpub&tid=1&pid=9408

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 27-04-09 08:59

Denne fra Vision er i samme prisleje - uden OS ? Her er Windows XP Home også købt.
http://www.mm-vision.dk/produkter/vispcsystem.asp?action=vis&type=notevision&menu=notebook&varenr=99620&gruppe=PCnotevision

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 27-04-09 09:14

Jeg skal lige tilføje at den nye windows cd er med sp3

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-04-09 11:54

Den fra Aldi er alletiders bærbare computer - med Vista, hvis ikke computeren er købt med downgrade, så kan det være meget vanskelig at installere XP og få det til at virke, måske kan du, men sikkert ikke uden hjælp, nu er du advaret, Zrpto sælger også computere uden styresystem: http://www.zepto.dk/Shop/NotebookSelect.aspx

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-04-09 12:06

Kort sagt, så er det et spørgsmål om de rigtige drivere, køber du en computer uden styresystem, så følger der en cd med, med drivere til bundkortet, køber du computer hos Aldi, så får du en recovery cd med, der er alt indbygget, drivere - Vista og diverse programmer, men ingen cd med drivere til bundkortet, og det er langtfra sikker at du kan finde bundkort drivere på deres hjemmmeside: http://www.medion.dk/ hvis ikke du kan, så skal du have fundet ud af hved som har lavet bundkortet til Medion og hente drivere der, det er sikkert MSI men heller ikke det er sikkert, kan du se problemet ? Medion computeren er god, men Microsoft har sikkert betalt dem for at gøre det vanskelig at skifte styresystem og derfor kan de sælge så god en computer meget billig

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 27-04-09 12:30

o.v.n. Jeg har været rundt på google omkring problematikken og du har ret i, at det kan være besværligt - især er ALDI's computere ikke de aller nemmeste at finde komponenters ophav på. Så umiddelbart er det nok bedst at købe en uden OS.
Jeg ved ikke om det kan betale sig at forsøge at lave dual boot. Hende der skal bruge den er nem at "hyle" ud af den, så snart noget er bare lidt anderledes.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-04-09 12:39

Dual boot løser ikke problemet med drivere, når XP skal starte så skal den bruge sine egne drivere, måske i skulle overveje at købe en med indbygget downgrade? Jeg tror Dell og HP har nogle og måske også andre, men hvis jeg skulle købe og det skulle være XP, så ville jeg sikkert købe helt uden styresystem

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 27-04-09 13:04

Det tror jeg også er det sikreste o.v.n.
Jeg kigger lidt omkring

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 28-04-09 09:07

Jeg skrev jo til ALDI Support i går og fik dette svar: http://www.myupload.dk/showfile/2132313a624.doc Kan jeg mon finde ud af det?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-04-09 12:03

Ja det kan du sikkert godt og det var et fint og detaljeret svar, men lidt generelt, du får ikke svar på den helt aktuelle computer, og der er et MEN du mangler en floppy disk drev og jeg aner ikke om du kan hente SATA driverne ind gennem en usb memory stik
Har du været på Medion siden og klikket på Driver og opdateringer, under den gule bjælke Service og support ? Der skal du skrive den bærbare computers MD nummer, øh det er vist lidt vanskelig hvis du ikke har den i hånden det var for at se om der er drivere til bundkort - lydkort - netkort og alt det andet, hvis du kan finde det nummer som som computeren har, så søg efter drivere hos Medion, hvis der er XP drivere på siden, så kan du lave en slipstream cd af XP home + alle drivere, både dem fra nettet og dem der skal trækkes ud af Applications og support cd

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 28-04-09 23:15

Jeg har haft kontakt med Medion Support for mere detaljerede oplysninger. Det kunne/måtte han ikke give.
Så jeg har droppet ALDI computeren og forsøger at overtale hende til en stationær. Hendes nuværende står alligevel altid samme sted.
Som jeg ser det, er der "friere" valg med stationære med de fleste komponenter, windows, skærm, etc.

Vil hun ikke det, må jeg sende den indkøbte XP Home cd retur og lade hendes børn hjælpe hende, selv om de har "så travlt, så travl".
Vi bor 25 km fra hinanden og det meste support kan jeg klare pr. telefon. Det bliver ikke nemt, hvis hun har Vista og jeg har XP. Hun er ikke ligefrem nem at guide - langt fra

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-04-09 01:26

Det her drejer sig ikke om dit/hendes valg af computer, det drejer sig om fjern support, med TeamViewer kan du sidde og installere programmer, rette indstillinger sa faktisk lige som computeren stod ved siden af dig, jeg har selv prøvet på en anden Kandu brugers computer, der var 300 km mellem os, vi skrev sammen på Messenger for at forklare hvad og hvordan, den anden bruger sad med hændrene i skødet og så på, det er en mulighed som du kan udnytte og det er gratis, man kan også sidde og snakke sammen i telefonen mens du fjernstyrer brugerens computer, i kunne jo forsøge en gang hvor du er på besøg, så brugeren ved hvordan TeamViewer startes, TeamViewer fungerer ved at du henter programmet: http://www.teamviewer.com/da/index.aspx hent ved at klikke på knappen under den smukke dame, start programmet og kør den, du behøver ikke at installere den, faktisk er den sværere at bruge når den er installeret, så vidt jeg husker så tilbydes du at sende en invitiation med mail, den skal den anden bruger åbne og klikke på linket for at hente sin TeamViever modul, her er det også en fordel bare at køre programmet uden at installere det, brugeren skal så skrive et kodeord og oplyse kodeordet til dig (telefonen) du skriver så det samme kodeord i din TeamViever og så er der hul igennem, den kører uden om firewall og andet sikkerhed, så der er intet den anden bruger skal acceptere for at få dig igennem, sessionen slutter når programmet lukkes og når i vil bruge det igen, så kræves der et nyt kodeord, i kan genbruge selve programmet, lad den ligge på skrivebordet så den er nem at starte når du skal supporte.
Det var helt uden for emnet, men du skrev jo at du skal være supporter, og den her er nem, det er faktisk ret sjovt at sidde og lave ting og sager på en computer lang borte

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 29-04-09 08:16

Det er da noget jeg vil gemme og muligvis bruge. Jeg har en storebror, som faktisk har efterlyst Fjernsupport, når jeg skulle hjælpe ham.
Er TeamViewer nemmere at bruge, end XP's egen Fjernsupport?

Nå. nu må jeg se hvad Fruen siger i dag. Det er ikke nemt, når hun både vil have en hurtig pc, helst 19" skærm, Bærbar og XP i prisleje 6-7000. Her ser jeg ikke andre muligheder end en stationær.
Men tak for din input o.v.n.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 200 point
Dato : 29-04-09 12:22

Ikke for at reklamere, men Zepto (og måske andre) sælger bærbare uden styresystem, priser fra 3500 kr. og op. du skal klikke på Konfigurer sekl for at få en uden styresystem
Fjernsupport i XP og Vista kan vist ikke snakke sammen (har jeg hørt)

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 29-04-09 22:10

De har alle kun 15" skærm. Hydra A17 - Gaming har 17", men her starter prisen ved 13.999

Godkendelse af svar
Fra : anyway

Dato : 30-04-09 16:53

Tak for svaret o.v.n.. Gode input

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-05-09 00:46

Selv tak, måske er den bedste løsning en stationær, du siger den altid står samme sted