/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Brugt bil
Fra : qfha
Vist : 840 gange
300 point
Dato : 26-04-09 19:49

Det er tid til en anden bil. Jeg forventer en årgang 2008, men skal den være på guleplader(privat), hvad må den have kørt, hvor får man den billigste finansiering, hvad er en billig finansiering af bil i dag, har km/l betydning for brændstofafgiften, hvilke brugtbilhandlere skal man gå en stor bue uden om. De som kender mig ved, at der også skal være plads til en lille håndfuld hunde. Forvirringen er stor og spørgsmålene er mange. Hvad bør jeg tage udgangspunkt i ved et valg af bil.
Mvh
qfha

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-04-09 20:04

Jeg vil foreslå du giver en "sagkyndig" person 1000.- kr for at tage med ud at købe bil....

Hvis du har behov for at spørge om alle disse ting ville jeg ikke turde sende dig i byen med "tegnebogen"

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 26-04-09 21:02

Hvor mange penge har du tænkt at lægge i den bil?
alimak

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 26-04-09 23:21

Du skal købe en Fiat 127 - de går aldrig i stykker, og derfor er der ingen risiko ved at købe sådan en. Bare køb den billigste du kan finde - de er alle sammen i tip-top stand, så ingen grund til at købe en af de dyre.

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 300 point
Dato : 27-04-09 04:08

Dit spørgsmål,.. (brugt vs. ny bil) har været fremme flere gange her på ’kandu’
ifølge din spørgemåde,.. tyder det ikke på du er den store ’hjemmemekaniker’
dvs. du skal til mekaniker / værksted,.. hver gang der er problemer,
det er dyrt,.. meget dyrt,

du forventer en årg. 2008,.. dvs. ca. 1 år gl.
de forholdsvis ’få’ kr. du sparer på en brugt bil, tjener du hurtigt ind ved at købe en ny,
afhængig af bilmærke,.. er en ny bil langt billigere i forsikring,
andre giver kæmpe rabatter / tilskud til benzinkøb
samtidig er den meget lettere og billigere at finansiere,.. (op ti – tolv år.)

en brugt bil (2008),.er langt dyrere, både forsikring og finansiering,

dertil kommer at prisen på en ny bil,. let kan presses 10.000 – 30.000 kr.
endnu mere,.. hvis du finder en ”overgemt” ny 2008 model.

herefter kommer at ’garantien’ på en brugt bil ikke er meget værd,
i langt de fleste tilfælde er den årsag til uge- mdr.- ja år lange håbløse skænderier og diskussioner,
som oftest resulterer i at fejl og mangler ikke bliver rep. / udbedret,
det har været vist i TV, utallige gange.
http://www.dr.dk/DR1/kontant/2009/02/17160455.htm

http://www.dr.dk/DR1/kontant/2008/05/15120056.htm

http://www.bedragerisag.dk/2008/06/kring-af-danmarks-vrste.html

om bilen skal være på hvide, eller ’gule plader’ (i dag papegøjeplader)
og hvor stor / lille bil du kan / vil nøjes med, er der kun dig der ved,
tag hundene,.. og hvad du ellers skal ha’ ’ombord’ med på bilindkøb,

læs hvad fagfolk mener. :

http://www.fiat.dk/cgi-bin/pbrand.dll/FIAT_DENMARK/section/section.jsp?contentOID=1074128133

http://www.penge.dk/cm/1.1575

http://www.penge.dk/cm/1.1585

http://www.bilpriser.dk/news.do?newsid=2363

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 27-04-09 07:09

I stedet for at se på hvilke valg/muligheder der er generelt, så lav en liste med hvad du VED bilen skal opfylde - altså hvad er dit behov og hvor mange penge er der at gøre godt med.

Du vil gerne have dine hundemed - altså ville jeg afgrænse mig til en stationscar, gulepladebil eller en anden med et ordentligt begagerum.

Hvis du skal have passagerer med og det er mere end 1, så skal det ikke være en gulpladebil. osv. osv.

Lav en liste over hvad den SKAL kunne, herunder også om den skal være komfortabel til langture, bare til små ture, campingvognstrækker mv. Så kan vi bedre hjælpe dig

Mvh. ampere

Kommentar
Fra : alka

Dato : 27-04-09 08:35

Flash77, hvor finde man en årgang 2008 af en Fiat 127?

qfha, om din bil skal på gule eller hvide plader, er for så vit underordnet, i forhold til hvad du ska/vil ha'.

Forskellen ligger alene i afgifter og evt. forsikring.

Fx en varevogn på gule plader, har ikke mere plads en en tilsvarende stationscar - med mindre du vælger en "kassevogn".

Diesel kører længere på ltr. end benzin og er ca. 1 kr. billigere pr. ltr end benzin. Grøn afgift på en dieselbil er ca. dobbelt så dyr som benzin.

Hvis du kører under 15.000-20.000 km om året, eller mange små ture, skal du nok vælge en benzinbil, kører du mere, og lange ture, så vælg en dieselbil.

Hvilket mærke du vil købe, er egentligt underordnet. Alle mærker har værksteder, fordi de rep. og servicere biler. Nogen vil ha' Opel eller Ford, eller Toyota, Suzuki, Mercedes osv.

Du kunne også ringe til FDM og spørge der! Held og lykke med valg af bil!

Godkendelse af svar
Fra : qfha

Dato : 27-04-09 21:46

Tak for svaret EA_HS.

Et af dine link førte mig videre til andre link, således jeg faktisk fandt svar på en stor del af det jeg søgte.

Men jeg kan af diverse svar se, at jeg ikke er alene om ikke at vide meget om emnet.

mvh
qfha