/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
tinitus
Fra : sigfrid
Vist : 870 gange
100 point
Dato : 26-04-09 16:22

er der nogen der har nogen erfaring med tinitus,ved ikke om det er stavet rigtigt men ørelyd problem.Er der noget at gøre ved det eller skal man bare leve med det
på forhånd tak.
sigfrid

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 26-04-09 16:34

Citat
Kan tinnitus behandles?

Tinnitus skyldes langt oftest en defekt på sansecellerne i øresneglen og disse celler kan ikke repareres, når de først er ”gået i stykker”. En egentlig behandling er derfor ikke mulig. Man vil blive ved med at have sanseceller, der sender fejlsignal af sted til hjernen.

http://www.netdoktor.dk/sunderaad/fakta/tinnitus.htm

Citat
Kan tinnitus behandles?

Der forskes internationalt meget i behandling af tinnitus, men der er endnu ikke fundet en mirakelkur mod tinnitus. Nuværende behandling:

Høreapparatbehandling af samtidig hørenedsættelse vil ofte dæmpe tinnitus.

Nogle har gavn af 'tinnitusmasker', der maskerer tinnitus med en mindre ubehagelig støj.

Ved kraftig tinnitus kan beroligende medicin være nødvendig.

I en del tilfælde forsvinder tinnitus uden behandling

http://www2.netdoktor.dk/sunderaad/fakta/tinnitus.htm

Mange akupunktører og andre alternative behandlere påstår dog, at de kan kurere lidelsen, men det er der overhovedet ikke noget belæg for at påstå

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 26-04-09 16:35

Du skal leve med det, men der er mange teknikker der kan distrahede fra lyden du har, så det vil være en god ide for dig at bruge en af disse teknikker. Du kan f.eks. beslutte at dem lyd du hører det er bølgeskvulp. Der er mange muligheder.

Kan du ikke få en henvisning til en høreklinik?

Se netdoktors omtale af tinitus og evt. behandling.

http://www.netdoktor.dk/sunderaad/fakta/tinnitus.htm

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 26-04-09 16:54

Jeg lever bare med min, man vænner sig til det.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 26-04-09 18:11

jeg har haft tinnitus i ca. 5 år. Det kan ikke helbredes, men man kan lære sig at ignorere tinnitussen. Når tinnitussen generer så gå i gang med noget der kræver din opmærksomhed og koncentration eller høre musik eller TV. I dag lever jeg fint med min tinnitus, da jeg er blevet så god til at ignorere den, at jeg kun kører den når jeg er meget træt eller tænker på tinnitussen, som nu hvor jeg skriver om den. Så jo mindre du beskæftiger dig med tinnutus, jo mindre vil du høre den med tiden

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-04-09 18:14

Ditto. Lev med det.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 26-04-09 18:14

tinnitusforeningen er desværre kommet ind under høreforeningen, så det er blevet sværere at finde det man søger. Men her er noget: http://www.hoereforeningen.dk/viden-om/oret/oresygdomme/tinnitus-1

Kommentar
Fra : barslev

Dato : 26-04-09 18:37

hejsa
hvor bor du henne i landet.
jeg bor sammen med en der har det,og han har været med til at starte en gruppe i de frivligehus i viborg.hvor der er folk med forskellige høreproblemer

hilsen marianne

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 26-04-09 19:05

Jeg har svært ved at se hvordan en tinnitus gruppe kan være godt, da man ikke kan ignorere tinnitussen, når man beskæftiger sig med den hele tiden. Fx i dag hører jeg tinnitusen pga jeg her på kandu beskæftiger mig med den, selv om jeg ellers ikke har hørt lyden i meget lang tid

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 26-04-09 19:07

Det kommer lidt and på hvordan den genere dig...

Der er også forskel på hvilket frekvensområde den ligger i.

En jeg kender har en hovedpude, eller også er det et undlagtilhovedpuden, der kan lave hvidstøj, så man kan flytte fokus væk ørets lyd.

Min fokus på lyden kommer og går irriterende når jeg den genvinder fokus, bare det at læse ordet tinitus gør jeg at man bemærker sin egen...

Men som de andre siger, skal man finde ud hvordan man lever med den. Men det hjælper ikke at gå rundt og sige tinitus.... Men høre dæmpet musik er godt til at ændre ens fokus.

Kommentar
Fra : barslev

Dato : 26-04-09 19:18

til skytten
det har hjulpen ham jeg bor sammen med og dem der kommer der,at man kommer sammen med andre der har samme problem som en selv og det er ik kun tinitus de snakker om,det snakker om andre ting og støtter hinanden hvis der er problemer på den en eller anden måde

Godkendelse af svar
Fra : sigfrid

Dato : 27-04-09 05:25

Tak for svaret dova.
Da du er den første med et godt svar får du point,men tak til alle sammen for nogen gode svar.
Jeg tror jeg kan bruge nogen,af dem.
hilsen sigfrid.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 27-04-09 12:32

jeg vil lige til slut gøre opmærksom på, at noget medicin kan give tinnitus. jeg har fået tinitus af medicin, som jeg desværre ikke kan undvære. Men hvis du har fået ny medicin, så prøv at gå ind på www.medicin.dk og læs om bivirkninger