/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Adobe Photoshop
Fra : snusi
Vist : 438 gange
100 point
Dato : 05-04-03 21:27

Hej
Hjælp.... Når jeg indtaster de mål jeg vil printe et billede ud i fra Adobe, er det helt andre mål når billedet er færdigprintet, hvad gør jeg forkert?
Jeg taster målene ind i cm.

Kommentar
Fra : piakj

Dato : 05-04-03 22:15

Hvis du går ind i billed-billedstørrelse (image - image size), der kan du sætte dine mål enten i px eller cm og de skulle meget gerne passe når du printer ud.

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 05-04-03 23:00

Hejsa snusi ....

Jeg har Photo Shop 6.0 ( engelsk version ) - jeg plejer at gå ind i >>Filer -> Print with preview, og sætte målene der.

Håber det hjælper dig - fortsat god weekend.

Karina

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 06-04-03 10:28

Hej igen
Jeg har prøvet med image-image size, men størrelsen passer ikke når den bliver printet ud.
Jeg har også Photo Shop 6.0, engelsek version, men jeg kan ikke se noget der hedder Print with preview.
Snusi

Accepteret svar
Fra : lillemig

Modtaget 100 point
Dato : 06-04-03 13:20

Du må altså gøre noget galt!?
Under image size er der W og H som er pixel massen (opløsningen), så er der igen W og H som dokument size, det er document size sagen drejer sig om når man taler om udprint.

Der er lidt forvirring om ppi (pixel pr. inch) og dpi (dots pr. inch), hvis du vil ændre udskrift størrelse, så fjern hak i "resample" og pixel delen netones nu, således pixel masse ikke ændres hvis du lave udskrift mindre, men du vil se at feltet dpi ændres og værdien bliver større. Det betyder jo netop at printeren printer mange flere dots på samme område og udskriften bliver mindre og bedre.
Set på skærmen vil du ikke bemårke denne ændring, for der ser du jo ppi. Det er på denne måde et billede fra digital kamera på f. eks. 1600x1200 pixel udskrives som foto ved at sætte w (i dokument str.) til 13 cm bliver h ca. 9 og dpi noget over 300

Hvs ikke du fjener hak i "resampling" kan du gøre billedet mindre ved at nedskrive W i pixel massen, men nu fjernes der pixel og UDSKRIFTEN vil aldrig kunne blive så god, men nu ser du tydeligt en forskel i str. på skærmen, uden dog at se ret meget forskel i kvaliteten, hvis ikke billedet laves meget lille. Det er det man bruger når billeder skal anvendes til web eller sendes som mail til en ven... som ikke skal bruge foto kvl udprint, men bare se billedet på skærmen.
Du kan evt. fjerne hak i "konstant proprotion" og ændre både W og H, men - pas på med den slags, for ved ret eget forskydning af proprotionerne vil billedet forvrænges, så man nemt ser det. man bør i stedet klippe i billedet f. eks. 1600x1200 giver forholdet 1,33 som svarer til skæmen (800/600 osv.), klipper du det til 1600x1066 som er normale forhold for foto som er 1,5, så kan du jo som jeg startede med at skrive:
Fjerne hak i "resample" ændre W (under dokument size!!!) til 15 cm og vil nu få udskrevet et billede på 15x10 cm

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 06-04-03 13:38

Det snollerpige skriver er da bestemt en mulighed, men det hedde vist "print option", du må lære begge dele at kende og forstå forskellen:
Under print option kan du fjene hak i den øverste del og så vælge hvorledes du vil placere dit billede på siden! Altså f.eks. 1 cm fra venstre og 1 cm fra top. Normalt er at PS bare printer et billede lige i center af en side, det kan jo være ret træls!
I den næste del kan du jo netop vælge billedets W og H i cm eller evt. i procent, prøv at eksperimentere med dette. Yderligere er er der under "print option" noget der hedder "page setup" her kan du under avanceret vælge papir type (alm. eller foto kvl.) og indstille printeren til normal bedst osv.

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 06-04-03 16:50

Hej.
Ja, jeg må gøre et eller andet forkert . Nu sidder vi to ved min pc, og alligevel lykkes det ikke.
Jeg går ind i Image size, fjerner hakket i "resample", ændrer W i document size til 15 cm, og straks ændres H til 17.89 cm, men når jeg printer dette ud, er målene 12 x 11 cm Måske skulle jeg gå en tur ud i den friske luft i stedet

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 06-04-03 18:07

Umiddelbart kan jeg ikke se andet end der er noget galt med PHOTO SHOP!? Og at du muligvis må af og geninstallere, men - gider du skrive de data der er i de forskellige felter som på billedet her, når du starter, for jeg er bare blevet meget nysgerrig!
Her er et billed eks. med felterne:
http://home.gvdnet.dk/~pouls/Vis/pixel.jpg

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 06-04-03 18:09

Tak for svaret lillemig.
Det var godt jeg lige fik lidt frisk luft . Da jeg kom ind igen, og prøvede på ny, virkede det. Det var hakket ved "resample" jeg skulle fjerne.
Mange tak for svaret.
Mvh
Snusi

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 06-04-03 21:46

- det hedder altså : Filer--> Print with preview og det vil jeg æde min gamle hat på, men pyt nu med det - det havde været det nemmeste, men bare du fik dit problem løst - det er trods alt det Kandu handler om

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 06-04-03 22:15

Hej karina>
Jeg vil bestemt ikke skændes med dig, men kunne jeg få dig til at æde en hat ville det være skægt:
http://home.gvdnet.dk/~pouls/Vis/filer-print.jpg
Som du ser har jeg ikke nogen "Print with preview" på min ver.6

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 06-04-03 22:21

Ups.... min er jo osse 7.0 - ( hvem taler osse om at skændes )
Kan det så ikke tænkes det er derfor - sorry

http://bisserup.net/karina/print.htm

*øv det var flovt!!!!!*

Karina