/ Forside/ Interesser / Helbred / Førstehjælp / Spørgsmål
10  granner01 150
Bencin / disel
Fra : Højris
Vist : 2629 gange
50 point
Dato : 25-04-09 13:53

Hvis vi forestiller os to næsten identiske senarier.
En garage hvor en person har ladet motoren køre (benzin)
Den samme garage men med en diesel motor.
Hvor er der størst chancer for overlevelse, eller rettere hvor er den største risiko?
Er kulilten søgende ned af eller op ad til?
Det er blot en diskution vi har lige nu.
Højris

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-04-09 14:26

Kulilten søger opad, redningspersonel kravler ind og redder. Og motoren er ligegyldig.

Det var det vi lærte da jeg blev førstehjælpsinstruktør.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-04-09 14:26

En benzinmotor (uden katalysator) udskiller ca 16-32 gange mere kulilte end en dieselmotor en med katalysator ca 4 gange mere, og en dieselmotor med katalysator udskiller ikke kulilte, for det omdannes i katalysatoren til kultveilte

Kulilte går hverken op eller ned, men blander sig med luften, for ,luft og kulilte har samme vægt

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-04-09 14:54

Du lærte forkert til førstehjælp.

Kulilte har næsten den samme vægtfylde som luft.

Men den kommer jo ud blandet med de andre gasser og kondensat i udstødningen.

Luftarter, der engang er blandet forbliver i denne blanding, de skiller sig ikke efter vægtfylde. Ellers vilde atmosfæren jo ikke heller ikke have samme iltindhold i alle højder. Godt for os.

Tilbage til udstødningen. Hovedparten er kvældtof ; lidt lettere end luft.

så er der vanddamp : meget lettere , og endelig CO2 som er meget tungere.

Kig på udstødningen fra en bil med kondensat, når den er kold går den nærmest nedad. Hvis den er varm har den en svag tendens opad.

Men hovedtendensen er bare opblanding efter ret kort tid. Motoren og motorvarmen vil danne cirkulation i en kold garage.

Mængden af CO i udstødningen uden katalysator er stærkt afhængig af motorens indstilling .

Både diesel og benzinmotorer kan stilles til lidt og meget.
I gamle dage , og med gammeldags benzinmotorer, stillede man dem ofte , som de gik pænest og jævnr i tiomgang. Så kunne CO indholdet blive meget stort.

Selv uden katalysator kan man få en moderne benzinmotor langt ned i CO. Med kat er CO praktisk tage nul , når katalysatoren er kørt varm.

Men der er andre giftige ting i biludstødning. Nox er værre i dieselmotorer.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 25-04-09 16:23

Nu vel, vi tager udgangs punkt i en gammel maskine uden de moderne bekvemmeligheder.
Dvs. en benzin børge og en diesel hagger uden katalysator.
Når jeg kommer til et ulykkes sted går jeg jo ikke op i om der er tale om et maskineri med eller uden en kat. Det kunne jeg jo selvfølgelig godt bruge et par timer på men nu drejer det sig jo lidt om førstehjælp.
Så spørgsmålet er måske lidt teoretisk hvad er værst? benzin bilen eller diesel haggeren.
Højris.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-04-09 16:52

Benzin, uden tvivl, netop fordi en benzinmotor udleder mange gange flere kulilte end en dieselmotor, og det er kulilten der slår folk ihjel

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 25-04-09 20:30

Transor>>>>
Citat
Luftarter, der engang er blandet forbliver i denne blanding, de skiller sig ikke efter vægtfylde. Ellers vilde atmosfæren jo ikke heller ikke have samme iltindhold i alle højder. Godt for os.

Hmm mener du selv den holder i retten??? Så vidt jeg ved falder ilt indholdet da jo højere man kommer op af, bare spørg dem der kravler i himalaya...

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 50 point
Dato : 25-04-09 22:11

transor

Det er ikke så tosset som det lyder, det jeg lærte, hvis man kravler så slår man sig ikke hvis man falder om. Og da en udenforstående ikke aner hvad der er i det rum, så kravler man.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 25-04-09 22:14

Citat
Kulilte har næsten den samme vægtfylde som luft.

Husk at placere alarmen i næheden af gasfyret/brændeovnen. CO er lettere end ilt og stiger til vejrs, derfor anbefales det at placere alarmen højt oppe.

http://hjemmesikring.dk/product.asp?product=5

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-04-09 23:03

Citat
Kulilte er en farveløs, lugtfri gas, der vejer det samme som luft

http://www.naturgasfakta.dk/sikkerhed/co

Godkendelse af svar
Fra : Højris

Dato : 26-04-09 11:21

Tak for svaret granner01.
Citat
hvis man kravler så slår man sig ikke hvis man falder om.

Den sætning kan jeg godt lide, den er på en eller anden måde sådan lidt ? fnis
Men et entydigt svar på om det er disel eller benzin der er det værste kom der ikke noget svar på.
Det må jo så være derfor at man kravler hjem fra et værtshus besøg,
nettop for ikke at slå sig.
Højris

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 26-04-09 19:03

Næææhh du, man kravler efter en våd aften fordi man ikke kan gå.