/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Ekstern harddisk
Fra : Broderpivert
Vist : 1611 gange
200 point
Dato : 24-04-09 15:09

HEj, jeg har en ekstern harddisk western digital 320 gb, men efter jeg har formateret min computer virker den ikke mere. computeren finder den men den vises ikke i denne computer? Jeg vil helst ikke formatere den da der ligger en masse ting på som jeg skal bruge.
Håber virkelig på hjælp

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 24-04-09 15:10

Importer den i diskhåndtering som fremmed disk.

Kommentar
Fra : Broderpivert

Dato : 24-04-09 15:14

Hvor er det man finder diskhåndteringen??

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 24-04-09 15:15

Højreklik på denne computer/administrer/diskhåndtering.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 24-04-09 15:16

Du er sikker på, du har indstalleret chipsetdriver til bundkortet?

Kommentar
Fra : Broderpivert

Dato : 24-04-09 15:17

nej, men bør windows ikke selv gøre dette

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 24-04-09 15:17

Er den tændt når du starter din PC? Ellers start mens den er slukket og vent med at tænde den til din maskine er startet op.

Kommentar
Fra : Broderpivert

Dato : 24-04-09 15:18

har jeg prøvet. kan godt se den i diskhåndteringen men hvordan for jeg den ind som fremmed disk?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 24-04-09 15:18

Du skal indstallere den cd, der følger med til bundkortet.

Kommentar
Fra : Broderpivert

Dato : 24-04-09 15:19

Den har jeg desværre ikke mere. Min computer er godt 4 år gammel, og har fået smidt den ud

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 24-04-09 15:20

Marker disken, højreklik på den/importer.

Kommentar
Fra : Broderpivert

Dato : 24-04-09 15:22

Jeg kan ikke se den i rammen øveres men nedenunder står der disk 0 som er mit c drev og disk 1 som er min ekstern harddisk. og der er en sort streg ved den

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 24-04-09 15:25

Se efter i enhedshåndtering, om du har driverne indstalleret. Gå på windows opdate og opdater din PC (vælg brugerdefineret) prøv efterfølgende med disken igen.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 24-04-09 15:27

Når du er i diskhåndtering, højreklik og vælg skift drevbogstav og sti, klik rediger og find et ledigt drevbogstav

mvh klaudi

Kommentar
Fra : Broderpivert

Dato : 24-04-09 15:29

når jeg gør dette vises den også i rammen men kan ikke komme ind på den,. Den skriver om jeg vil formatere den nu. Og det skal jeg ikke.

Kommentar
Fra : Broderpivert

Dato : 24-04-09 15:36

Men det kan vel ikke passe man skal formatere den før man kan komme ind på den?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 24-04-09 15:36

Så mangler der jo nok nogle drivere til bundkort som der er blevet skrevet!

Virker HD på andre PC'er

Kommentar
Fra : Broderpivert

Dato : 24-04-09 15:36

nej

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 24-04-09 15:37

Nej du skal ikke formaterer, så sletter du disken

Kommentar
Fra : Broderpivert

Dato : 24-04-09 15:38

nemlig, men den gør det samme på den anden computer jeg har prøvet den på. Har også en usb som virker fint.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 24-04-09 15:40

Sæt disken med power på i en anden port.

Kommentar
Fra : Broderpivert

Dato : 24-04-09 15:42

hjælper heller ikke når jeg flytter den

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 24-04-09 15:44

Kunne tænkes enheden er defekt, kan du høre disken køre?

Kommentar
Fra : Broderpivert

Dato : 24-04-09 15:47

ja og kan også mærke det. Den virkede for 2 dage siden, men så skulle jeg have formateret min computer og siden har jeg ikke kunne finde den i denne computer. Men findes der en driver til den evt? Synes nemlig ik jeg kan finde nogle

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 24-04-09 15:59

Har du tjekket, at usbhost kører ok i enhedshåndtering??

Kommentar
Fra : Broderpivert

Dato : 24-04-09 16:00

ja, og det køre, men har prøvet dette problem før men mener jeg fandt en driver til min ekstern

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 24-04-09 16:03

Prøv en anden enhed i usb-porten.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-04-09 16:04

Din computer virker dårligt og langsomt i mflere henseender hvis du ikke installerer de rigtige chipsetdrivere. Det gør windows ikke for dig DMA virker ikkeuden, og så skal alle data, som flyttes en tur igennem processoren. Det tager tid, men virker.
USB virker heller rigtigt ikke uden de rifgtige drivere. Det har du nu opdaget.

Derimod kan du være heldig at lyd og Lan virker med det ,der hører til windows.

Kommentar
Fra : Broderpivert

Dato : 24-04-09 16:04

det fungere fint

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 24-04-09 16:06

Sæt HD fra den ekterne direkte til med idekabel, viker det ikke, er disken defekt.

Kommentar
Fra : Broderpivert

Dato : 24-04-09 16:08

og hvad kan jeg så gøre

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 24-04-09 16:10

Er interfaset på din boks defekt, kan det være problemet, skil boksen af, og sæt disken direkte til pcèn

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 24-04-09 16:11

Har du opdateret din nye indstallation på http://update.microsoft.com/microsoftupdate/v6/default.aspx?ln=da så vil du have mulighed for også at få evt. drivere du mangler.

Kommentar
Fra : Broderpivert

Dato : 24-04-09 16:11

nej, dette er heller ik problemet. findes der en driver til western digital

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 24-04-09 16:21

Har du da opdateret ?

Download SIW http://www.gtopala.com/ med det kan du finde ud af hvad dit bundkort hedder og måske hente drivere til det hos producenten. Du skal lige rulle lidt ned for at komme til download.

Kommentar
Fra : Broderpivert

Dato : 24-04-09 16:48

har været inde på gtopala.com og mit bundkort er asus a7v400 mx
men på asus hjemmeside kan jeg ikke downloade driver til den. Siden kan ikke vises.
I SIW kan jeg også se min eksterne harddisk

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 24-04-09 16:54

Gå i enhedshåndtering, slet alt under USB, genstart og lad systemet finde driver selv, lad den eksterne disk sidde i.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-04-09 16:55

Hvilket styresystem kører du med.

Du bliver nød til at installere drivere til dit bundkort.

Den vanskelige eksterne er vel ikke med NTFS og din nyinstallerede windows med FAT 32

FAT 32 kan ikke læse NTFS filsystemet.

Kommentar
Fra : Broderpivert

Dato : 24-04-09 17:10

nej. Det er NTFS.
Men når jeg ikke kan komme ind og hente driver via asus hjemmeside, hvor så?

Kommentar
Fra : Broderpivert

Dato : 24-04-09 17:16

Efter at have genstartet min com finder den et g drev som jeg kaldte min ekstern, men når jeg vil ind på drevet spørger den om jeg vil formatere, og siger jeg nej kan jeg ikke komme ind.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-04-09 17:53

Så sig JA

Et eller andet i din historie "halter".....

At din externe pludselig ikke virker fordi du har nyinstalleret Windows er muligt (drivermangel) - men at den SAMTIDIG heller ikke virker på ANDRE komputere er KUN muligt hvis den er defekt - og så hjælper drivere ikke alverdens...

Citat
men efter jeg har formateret min computer virker den ikke mere

Citat
nemlig, men den gør det samme på den anden computer jeg har prøvet den på

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 24-04-09 17:53

Er du sikker på at du har opdateret din windwsinstallation, nu har jeg spurgt flere gange, fordi problemet med dine usb kan skyldes det ?????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-04-09 17:55

Citat
nemlig, men den gør det samme på den anden computer jeg har prøvet den på

For det er vel ikke en gammel Win98

Kommentar
Fra : Broderpivert

Dato : 24-04-09 17:59

hehe, ja det lyder lidt underligt. Ja jeg har opdateret windows. Den gør det samme på begge mine computer. Men den virkede for 2 dage siden, så tror ikke den er defekt. Men jeg kan se den i denne com. men den skal formateres inden jeg kan komme ind på den, og det skulle jeg helst undgå.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-04-09 18:08

Citat
FAT 32 kan ikke læse NTFS filsystemet.

Kommentar
Fra : Broderpivert

Dato : 24-04-09 18:10

det er også NFTS

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-04-09 18:11

Prøv lige den disk på et par andre komputere....

Så vil det jo hurtigt vise sig, fremfor at installere en masse drivere der alligevel ikke vil hjælpe....

Kommentar
Fra : Broderpivert

Dato : 24-04-09 18:14

har prøvet på 2 andre og den siger også at min eksterne harddisk er installeret og klar til brug, men den vises ikke i denne computer

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 24-04-09 18:23

Hvis din externe hd var tilsluttet pc-en, da du formaterede og installerede , kan den externe "være slået ud af kurs"

Kommentar
Fra : Broderpivert

Dato : 24-04-09 18:25

i såfald hvad kan man gøre?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-04-09 18:26

Citat
har prøvet på 2 andre og den siger også at min eksterne harddisk er installeret og klar til brug

Det er den sikkert også - den vil jo gerne formateres

Du har på en eller anden måde fået "smadret" filtabellen...

Det er IKKE den externe der er defekt - det er INDHOLDET.....

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 24-04-09 18:28

Der er kun den hårde måde. Du må finde en expert, der kan "trække" de data ud, som du skal bruge. Og det er vist dyrt. Derefter skal den da bare formateres

Kommentar
Fra : Broderpivert

Dato : 24-04-09 18:29

hmm kan man rette op på det, uden at formatere

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-04-09 18:32

Du kan prøve om du kan redde filtabellen med denne...

http://www.helgec.dk/lost%20partition.html

Accepteret svar
Fra : heller22

Modtaget 100 point
Dato : 24-04-09 18:33

Nej. Kun de dyre drenge med de rigtige kvalifikationer og programmer kan hente data. Hvis du bor i nærheden af Odense, kan jeg anbefale dig såsan en - også selv om jeg ikke får procenter

Kommentar
Fra : Broderpivert

Dato : 24-04-09 18:35

gør jeg desværre ikke.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 24-04-09 18:42

Der var en, der foreslog, at du skulle prøve at sætte selve hd-en i din pc. Prøv det, og hvis din pc så kan finde den, kan du prøve at køre en chkdsk. Måske (altså kun måske) kan hd-en så blive "rettet op".

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 24-04-09 18:44

Og prøv dog først med det link refi har skrevet. For det lyder lovende

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-04-09 19:05

Partitionen kan være "låst" hidden og kan så ikke læses selvom den melder klar.
Denne live CD kan muligvis se status for partitionen.
http://www.kandu.dk/Tip16078.aspx

Det er muligt at den kan trækkes over som backup med Acronis som er på denne boot CD
http://www.blumaise.org/blog/archives/2007/10/download-telecharger-hiren-boot-cd-9-3.html
Lige under den røde djævel.
DOWNLOAD HIREN'S BOOT CD 9.3

Drive Image kan muligvis også trække den over, men den har det med at ville reparere som ikke altid går godt.
Findes på 2 disketter.

Endelig er der ubuntu Linux live CD som måske kan kigge på den USB HD.
http://www.kandu.dk/Tip16034.aspx

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 24-04-09 19:11

Din externe Western Digital får da vist strøm gennem usb-kablet, ik?

Kommentar
Fra : Broderpivert

Dato : 24-04-09 19:12

nej,

Kommentar
Fra : Broderpivert

Dato : 24-04-09 19:22

den gør ikke som beskrevet http://www.helgec.dk/lost%20partition.html
Man kan ikke vælge de ting som er vist på billedet

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-04-09 19:28

Du må prøve de forslag der er givet - virker de ikke er der kun nyformatering tilbage

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 24-04-09 19:31

Det vil sige, at den kan skille ad og puttes i din pc. Prøv det og kør så den chkdsk.

Hvad siger du refi?

Kommentar
Fra : Broderpivert

Dato : 24-04-09 19:32

Jeg må som sagt prøve de ting der er sagt, ellers må den formateres.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-04-09 19:38

Hvis du vil have hjælp til partitions eller klone programmerne - så sig til.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 24-04-09 20:09

Et stort arbejde du har at se frem til. Held og lykke med det. God weekend

Godkendelse af svar
Fra : Broderpivert

Dato : 25-04-09 07:22

Tak for svaret heller22.