/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Toppakning?
Fra : hawaii7
Vist : 7743 gange
100 point
Dato : 24-04-09 06:23

Konene bil taber vand og har 2 gange fået en ny termostat i sat inden for 14 dage, men vandet forsvi nder stdig. Der ligger ikke vand på vejen, hvor bilen holder, så det forsvinder vel når hun kører. Værkstedet ville sætte den under tryk i går og så se resultatet her til morgen om kølersystemet er utæt.
Jeg mener at have hørt noget om en toppakning når en bil bruger vand?
Hvis det er tilfældet, er der nogen der ved hvad det vil koste?
Det er en ældre Opel Astra ca. 10 år gammel.

hawaii7

Kommentar
Fra : myg

Dato : 24-04-09 06:58

Er der hvid "røg" fra udstødningen, så er det sikkert toppakningen. Prisen afhænger af om topstykket skal planslibes eller ej. Det behøver ikke være dyrt.

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 110 point
Dato : 24-04-09 07:14

Hvis værkstedet skifter termostat - endda to gange, fordi kølesystemet bruger vand, så skal du først og fremmest skifte værksted! Da en termostat "ikke bruger vand" hvorfor i alverden skifter værkstedet så termostaten?

Tryk på systemet og en utæthed findes. Med motoren i tomgang, tag så kølerdækslet af (skold ikke fingrene hvis motoren er varm) kik ned i vandet i køleren, giv lidt gas slip og giv lid gas igen. Hvis vandet bobler (der kommer luftbobler i kølervandet) så er toppakningen gået et sted ved topstykket, mellem en cylinder og vandkammer, hvorfor stemplet pumper luft i vandsystemet, og som myg skriver, kan der komme hvis røg ud af udstødningen - specielt hvis motoren har driftstemp.

Hvis du kikke på oliepinden eller på dækslet til oliepåfyldning, så kan du se der, om der er vand i olien, er det tilfældet, så er toppakningen gået mellem en smørrekanal og vandkanal.

Kan du ikke konstatere vand/bobler, så er slangesystemet utæt, som fx en kølerslange revnet. tryk slangerne flade forskellige steder, hvis de viser tegn på revner, kan det være der, vandet render ud. Ved kold motor, hvor der ikke er tryk i systemet, kommer der ikke vand ud sådan et sted, men med driftvarm motor og systemer nu er under tryk, kan der komme vand ud.

Ved samling/spændbånd, kan der også være typiske utætheder pga. revner - og så slanger til varmeapparat. eer utætheden fx kommet efter det er belvet varmere i vejret, og du har slukket for varmecirkulationen, kan det måske indikere, at det er i forbindelse med dette.

Sluttelig kan det også være slange til ekspensionsbeholder eller selve køleren, men når du ikke finder vand på gulvet, kunne det tyde på, at vandet først presses ud, når systemet er under tryk, hvorfor jeg ikke tror så meget på en toppakning, men mere på slange/rørsystemet.

Men det har INTET med termostaten at gøre!!!

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 24-04-09 07:27

Værkstedet fortalte at hvis termostaten ikke virker kan vandet koge og dermed fordamper det.
Jeg troede ikke rigtig på det.

Det er nok nærmere toppakningen. Konen lagde mærke til i går at der kom hvid røg ud af udstødningen og det har hun aldrig det før.

Ved I hvad man skal regne med for sådan en rep?

hawaii7

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-04-09 08:02

Citat
Værkstedet fortalte at hvis termostaten ikke virker kan vandet koge og dermed fordamper det.
Jeg troede ikke rigtig på det.

Jo, det er skam rigtig nok, at hvis termostaten ikke åbner, så koger bilen...men så vil man kunne se på temperaturmåleren, at motoren er for varm, og at vandet koges ud så det damper (damp ud under motorhjelmen), og man vil kunne høre det syder og bobler når motoren standses.

M.h.t toppakning, så er, udover forbrug af vand, hvid røg et af symptomerne.
Røgen kan lugte sødligt grundet kølervæske i udstødningen
Andre er også at bilen måske bliver for varm
At der måske kommer kold luft ud af varmeapparatet.
At der måske ses en sort oliefilm i kølervæskebeholderen
At der måske er vand i olien (ses som et skummende grønlighvidt lag i oliepåfyldningsdækslet)

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-04-09 10:14

Kølersysteme kan være utæt mange steder,

Ofte er det køleren eller en slang.
Det kan også være toppakning , vandpumpe eller i varmeapparatet, inde i kabinen.

Den med termestaten vil man nemt opdage. Det er et dårligt værksted du har.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 24-04-09 12:30

Hvis en termostat går itu i lukket stilling, skal man blot tage kølerdækslet af, og køre uden, så kommer der ikke tryk på, hvorfor der heller ikke bliver trykket vand ud af kølesystemet!

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 24-04-09 13:37

Ja en pris kom der jo ikke, men har nu fået besked fra værkstedet.
Der kommer vand ind i den ene cylinder, ny toppakning, afslibning, ny tandrem m.m. 5000-6000 kr.
Bare ærgelig for konen.

Men tak for den meget tekniske beskrivelse Alka.

hawaii7

Godkendelse af svar
Fra : hawaii7

Dato : 24-04-09 13:37

Tak for svaret alka.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 25-04-09 11:44

En ny toppakning til Opel Astra koster ca. 41.000 + moms

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 25-04-09 20:43

Citat
En ny toppakning til Opel Astra koster ca. 41.000 + moms

Så skifter jeg gerne et par stykker for dig til den pris, uden moms

Kommentar
Fra : alka

Dato : 26-04-09 15:55

Selv tak hawaii7.

Kommentar
Fra : grokraft

Dato : 18-08-09 09:25

Har fået det lavet for kr. 5000 i 2006 ved ny mekaniker. Den gamle gamle mekaniker mente ikke der var noget
galt med termostaten.........

hilsen Gr.

Kommentar
Fra : tgpoler

Dato : 04-05-14 21:31

Hejsa alle jeg har en Mercedes 190 2,0 bensin....der er olie i vandbeholderen, men den oser ikke , og bruger heller ikke olie, men den bruger 1 liter vand pr. 100 km,, er det toppakningen??