/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
David Hacke dragkiste
Fra : svendgiversen
Vist : 1768 gange
100 point
Dato : 23-04-09 20:48

Min genbo har i Kirkens Korshær købt en fantastisk flot grønmalet drag kiste...
Foran står til venstre David Hacke og til højre 1792.

Er denne møbel fabrikant en kendt kunstner?

Hvis Ja, hvor levede og virkede han??

Og er hans værker efterspurgte, dyre???

Kommentar
Fra : Larsigne

Dato : 23-04-09 21:07

Du kan få en gratis vurdering hos: www.bruun-rasmussen.dk

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 23-04-09 21:12

Kors Svend

Den er svær, google kan ikke finde David Hacke, men David Hacker

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-04-09 21:18

Ikke Hacker men Hacke,

men nok tysk?
her i det Sønderjyske

Dragkiste hedder vist kun Kommode på tysk,
hvis I vil søge der...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-04-09 21:21

Hvorfor egentlig Drag kiste?

Kiste man drager på rejse med??

Eller hvad???

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 23-04-09 21:26

Er du sikker på at det er en dragkiste og ikke bare en kiste.

For som jeg læser det så er en dragkiste nærmest en gammel komode.

http://www.antikbrevkassen.dk/katindex.asp?kukat=134

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 23-04-09 21:31

En dragkiste er en kommode/skuffemøbel

Dragkiste, møbel med skuffer til at "drage ud". Dragkisten har sin oprindelse i renæssancens (låg)kiste. Betegnelsen bruges nu mest om almuens høje, enkle opbevaringsmøbel med 4-6 store skuffer, i Danmark fremstillet fra 1700-t. i hjemlige træsorter og ofte bemalet med træimitation eller polykromt almuemaleri.

http://www.denstoredanske.dk/Kunst_og_kultur/Kunsth%C3%A5ndv%C3%A6rk_og_design/M%C3%B8belkunst/Dragkiste

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-04-09 21:39

I har ret. Det er ikke en drag kiste, men en låg kiste...
Ingen skuffer man kan trække (drage) ud, men en kiste med låg på.

Grønmalet i almue farver med lidt blå kanter, minder lidt om sømands kister?
Som vi kender den eksempelvis fra Fanø??

Så måske ikke kun tysk? men af Frisisk/Hollandsk oprindelse??

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 23-04-09 21:47

Ja der findes mange skønne almuekister, både fra Fanø (jeg er iøvrigt selv oprindelig fannik ) og hele det øvrige Danmark. Men de er sjældent meget værd, fordi der er så mange velbevarede. Jeg har selv en, som jeg købte hos en marskandiser midt i 70´erne for under 100,-

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-04-09 21:53

Min nabo har heller ikke givet meget for den her, vist under 1000 kr?

Men man sætter vel ikke sit navn foran på kisten, hvis man er hvem som helst??

David kunne lyde Jødisk? og Hacke Germansk??

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 23-04-09 21:56

Man satte jo initialer på, hvis kisten skulle bruges som brudekiste ... men foran på kisten kender jeg ikke. Prøv at spørge på jeres lokale bymuseum

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 23-04-09 22:06

Nu har jeg fundet ham. Og jeg kan ikke kopiere teksten ind her, så jeg sendet det på en mail.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 23-04-09 22:16

Kode
Nu har jeg fundet ham. Og jeg kan ikke kopiere teksten ind her, så jeg sendet det på en mail.
Det normale ville være at sætte linket herind så andre kunne få glæde af det

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-04-09 22:17

Måske er det ham granner?

Men der står altså David Hacke på kisten, ikke David Hacker??

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 23-04-09 22:26

Jeg tror det er ham som fik værksted i Berlin som møbelsnedker.

Og jeg beklager, jeg kom til at lukke for siden efter jeg kopierede et lille udsnit og nu kan jeg ikke finde den igen.

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 100 point
Dato : 23-04-09 22:31
Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-04-09 09:01

Tak for svaret granner01.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-04-09 09:53

Selv tak