/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Kat løbet hjemmefra
Fra : Palmen
Vist : 2181 gange
100 point
Dato : 23-04-09 14:37

Vores 3 år gamle hunkat er løbet hjemmefra.

Hun er steriliseret.

Det er primært en indekat.

Dvs om foråret, efteråret, sommeren har den været lidt ude i vores have og lidt rundt på vores grund. Men den har sjældent bevæget sig ret lagt hjemmefra - vi har sat et hegn ind i vores hæk så det ikke er så nemt for den at komme ud, men den kan selvfølgelig komme det, hvis den vil. De er jo smidige. Om vinteren har den sådan set uden at kny acceptereret at være inde.

Der har været nogle perioder hvor den har været væk i et par timer men så er den kommet pilende hjem ½ min efter man har kaldt.

Men nu er den altså væk og det skete formentlig natten til onsdag eller torsdag morgen. Det kan havde sneget sig ud af et vindue som vi desværre ikke havde lukket nok til. I givet fald har den taget et spring på et par meter ned på græsset.

Problemet er at den er som sunket i jorden. Vi har iværksat en større eftersøgning også hvor vi har medbragt velduftende kattemad.

Vores lille datter er ked af det, og det er vi jo også selv - så vi gør en indsats for at finde den.

Er der nogen der har nogen erfaringer med lign situationer ?

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 23-04-09 14:40

Rettelse - den løb hjemmefra natten til onsdag eller onsdag morgen.

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 23-04-09 15:13

find et billede af katten, og sæt op efterlysninger overalt. Kan den være inde i et af dine skabe?
Håber I finder den

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-04-09 15:17

Hvis den fra lille havde lært at færdes i det fri, havde den været hjemme nu

Den kan være væk for altid, sikker kørt over eller taget af ræven.

Nogle børn kan have lukket den ind,

Den jan have fundet et bedre madsted.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 23-04-09 15:18

Hej med dig/jer.
Ja vi har haft katte der er løbet hjemmefra også.
Det er heldigvis selvstændige dyr og jeg kan trøste dig/jer med at vores kom hjem efter 14 dage.første gang den løb.
Anden gang var den væk i 2 md. Men hjem kom den selv om vi havde opgivet.
Den kan naturligvis være kommet ud for en ulykke men så håber man da på den bliver fundet for den er vel øremærket ??
Held og lykke med det

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 23-04-09 15:55

Citat
Vores 3 år gamle hunkat er løbet hjemmefra.

- gid vores naboer's også gjorde dét... Og det er jo egentlig noget vrøvl, for det gør de sgu - IND TIL OS!!! Hvor de skider og pisser i alle bede når de ikke sidder på lur efter fuglene...

Kommentar
Fra : nanna-sr

Dato : 23-04-09 16:12

vis jeg var jer ville jeg spøger naboerne om de ikke kunne kigge i deres skure for har før hørt om katte der er inde i naboernes skure, og sener hen har naboerne fundet dem.

Accepteret svar
Fra : mulberry

Modtaget 100 point
Dato : 23-04-09 17:24

Sæt masser af efterlysningssedler op her er en model:
http://www.katteregister.dk/dok/efterlysning.pdf
Skriv evt på sedlen at den kan være blevet smækket inde i en kælder eller skur el lign og spørg om de ikke gider kikke efter.
Mange venter et par dage før de går i gang, men jeg synes det er bedst, at starte med det samme man synes det ikke er som det plejer.
Gå også ud om natten og kald og led, hvis den er blevet skræmt af noget og ikke tør komme frem er der større chance for at den tør når der er stille, og den kan også bedre høre jer. Den kan muligvis have bevæget sig længere væk da det var stille da den gik ud og da det så blev dag og der kom postyr kan den måske være skræmt af det og mistet orienteringen. Og måske kan den ikke finde hjem.
Prøv at bevare roen, dybe vejrtrækninger og send den positive tanker (Rolig hjælpen er på vej)

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 23-04-09 17:27

Hvis der kommer til at gå længere tid kan du holde øje med steder, hvor katte bliver fremlyste fx Dyrenes Beskyttelse, Kattens Værn, Inges Kattehjem etc. Giv ikke op!!

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 23-04-09 17:40

Hunkatte bevæger sig normalt ikke særlig langt væk, medmindre der er sket noget.
Jeg fandt engang en akt uden for min gadedør i KBH, på grænsentil frederiksberg. Tog den ind og via øremærke fandt jeg frem til ejeren der boede ca 1 1/2 km væk af nogenlunde stille veje over Frederiksberg. Den havde været væk i over en uge og kunne tydeligvis ikke have fundet hjem selv, sandsynlig vis mistet orienteringen. Den var meget træt og udmattet.

Da det er en uvant situation så har I måske lidt svært ved at blive ved med at fokusere og bruge tid på eftersøgning, men giv ikke op let, så er der størrer chance og I vil vide bageter at I virkelig har gjort så meget som I kunne, men indtil da : På med vanten!! Lav evt skifteholdsarbejde.

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 23-04-09 21:12

Tak for alle de positive svar og jeres søde og venlige deltagelse i emnet.

Men tak til jer andre - jeg lader lige debatten stå åben lidt endnu hvis der skulle komme flere gode bud og råd. Vi har skrevet mange af dem bag øret og vil benytte os af dem.

(Stouenberg - du har måske ikke selv børn siden du kan svare sådan men jeg synes ærlig talt at et sådan udfald virker usympatisk når du sender sådan et svar til en du ved har en datter der er dybt ked af det. Dine problemer med dine nabors katte er altså denne debatstreng uvedkommende.)

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 24-04-09 08:44

Der vil altid være nogle lede menensker imellem.

Da min kat forsvandt (nu boede jeg et sted uden ret mange huse) lavede vi en løbeseddel og smed i folks postkasser - og vi fandt også ud af hvad der var sket med ham. Han viste sig desvære at være blevet kørt ned og en rar sjæl havde samlet ham op og begravet ham fordi han syntes det var synd han lå der ud til vejen.
Men bare det man fik opklaret hvor han var henne af.

Men god ide det med at lede om natten, for den kan nemt være blevet skræmt af noget og være løbet lidt længere væk end den plejer og så kan den pludselig ikke finde hjem.

Håber virkelig i finder den.

Godkendelse af svar
Fra : Palmen

Dato : 24-04-09 11:43

Tak for svaret mulberry og tak til alle jer andre også for jeres positive svar også. Hun er desværre ikke kommet hjem endnu men vi forsætter med at lede.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 24-04-09 11:54

giv os lige et praj hvis hun dukker op - og krydser fingre for jer...

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 24-04-09 12:50

Hvis der er nogen hundeejere i området I møder kunne I evt spørge dem om de har set den på deres luftetur, da hunde er gode til at lægge mærke til dem og en hund har måske set den og gøet så den er blevet forskrækket. Den kan måske lige frem være oppe i et træ og ikke finde ud af at komme ned.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 24-04-09 12:55

Hvis det er tilfældet og i heller ikke kan komme op til den kan I ringe til Dyrenes Beskyttelse, der har en aftale med Falck om at hjælpe syge og nødstete dyr.
Krydser for det lille pus x

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 24-04-09 20:52

Der skete det vidunderlige og overraskende at vores lille kat selv kom pilende hjem i dag mens min kone og jeg gik ude i haven og snakkede - ja om katten. ;) Dejligt.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 25-04-09 09:31

Hip Hip Hurraaaa!!
Skiiide godt!! Jubbiii!!
Spurgte I den ikke vor den ikke hvor i alverden hun havde været henne??

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 26-04-09 09:16

ej hvor er det dog skønt - se det var da en rigtig solskinshistorie :) så var hun vel også bare super sulten :)