/ Forside/ Karriere / Offentlige / Selvangivelse / Spørgsmål
10  Busken 360
Særlig indkomst
Fra : hyldeborg
Vist : 1777 gange
100 point
Dato : 21-04-09 18:34

Hej...

Er der nogen i dette forum der ved hvordan særlig indkomst beskattes?

Vh
hyldeborg

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 21-04-09 18:38

Hvad mener du med særlig indkomst?

Kommentar
Fra : karus

Dato : 21-04-09 18:38

Ja

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 21-04-09 18:44

er det hvis man har en særlig stilling?

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 21-04-09 18:57

Særlig indkomst
Fra 1996 er begrebet særlig indkomstskat udgået, idet beskatningen fremover sker efter andre regler i skattelovgivningen.

Den nye beskatningsform omfatter blandt andet hædersgaver fra offentlige midler, legater og fonde samt fratrædelsesgodtgørelser og jubilæumsgratialer.

De nye regler betyder, at der skal betales arbejdsmarkedsbidrag af det fulde beløb. Herefter sker beskatning som personlig indkomst af 85% af den del af beløbet, der overstiger 11.600 kr. (2001).

Hædersgaver er dog undtaget fra betaling af arbejdsmarkedsbidrag og særligt pensionsbidrag.

http://www.ugeskriftet.dk/portal/page/portal/LAEGERDK/LAEGER_DK/ARBEJDSLIV/ARBEJDSFORHOLD/SKAT_OG_SELVANGIVELSE/SKATTEN_2001

Kommentar
Fra : pve

Dato : 21-04-09 18:57

Hvis du tænker på det jeg tror du gør så skal du betale arbejdsmarkedesbidrag af det fulde beløb og beskattes som almindelig lønindkomst med den undtagelse at du har et bundfradrag på 8.000 kr (mener jeg) ved fratrædelse eller jubilæum samt et bundfradrag på ca 14.000 kr. (tror jeg igen !) i forbindelse med legater

Hvis du tænker på noget andet må du nok være lidt mere specifik.

Annuller spørgsmålet
Fra : hyldeborg

Dato : 21-04-09 19:07

.