/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Aircondition
Fra : Smukke_Ole
Vist : 983 gange
300 point
Dato : 19-04-09 11:41

Jeg er den lykkelige ejer af en Toyota Yaris Verso 2002 i Luna versionen.
Som klimaforandringerne skrider frem, bliver der om sommeren varmere og varmere i bilen,
og det hjælper ikke ret meget at sætte blæseren på high. At køre med vinduerne åbne duer
heller ikke.
Derfor overvejer jeg at efterinstallere aircondition, men mit autoriserede værksted vil have
ca. 13-14.000 for det.
Derfor er spørgsmålet:
Er der nogle, der har fået lavet en sådan operation billigere andetsteds ?

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : BarkeBillen

Dato : 19-04-09 11:55

det er forældet med aircon,i dag skal det være klimaanlæg fuldautomatisk,det er meget bedre og mere behagligt,og prisen lyder ikke urimilig jeg har hørt priser omkring de 20,000.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 19-04-09 11:59

Hej Smukke -

Du skal prøve få et tilbud fra et air condition special værksted.
Prøv at google efter det.
Dit autoriserede værksted er normalt den dyreste løsning.

Bortset fra det, skal du nok regne med at prisen nemt kravler over de 10K.
Det er dyrt at eftermontere, da installationen er kompliceret og tidskrævende.

Der skal monteres :
Holdebeslag til kompressor (muligvis ny sump på motoren)
Nye strammehjul til drivremmen.
Kompressor.
Køler (hvor anlægget afleverervarmen den har flyttet)
Fordamper (hvor du får den nedkølede luft fra)
Slanger og rør.
Følere, Elektronik og ledninger.
Styrepanel til indstilling af køle effekt.
Der skal fyldes kølemiddel på og udføres læktest og funktions prøve.

Som du ser tikker uret der ud af, for ting tager tid ...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-04-09 12:14

Prisen er rimelig nok, vi har selv givet det samme

Selv om du så finder en der kan hjælpe dig med det, så er du nød til at få bilen på værksted når vædsken skal fyldes på

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-04-09 12:54

Det er på mange bilmodeller meget dyrt at eftermontere aircon.
Det er fordi der ikke er plads til bare at sætte delene i. Flere af bilens originale dele skal udskiftes med andre i særudgav , som giver pladstil aircon.

derfor skal man hellere købe en bil, som er født med aircon.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 19-04-09 21:58

Eller være heldig at finde en skadet tilsvarende model, hvor delene passer plug and play fra.
Selvsagt vil der være meget arbejde forbundet med det, og læk test samt fyldning er vist kun for de indviede, men resten kan man nok klare med lidt omhu og teknisk snilde.

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 300 point
Dato : 19-04-09 23:16
Godkendelse af svar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 20-04-09 08:43

Tak for svaret EA_HS.