/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Køb af lejlighed
Fra : TanteAnne
Vist : 694 gange
100 point
Dato : 18-04-09 17:55

Vi overvejer at købe en bolig mere, som vores søn skal leje af os...
Ved ejendomsmægleren står der man selv kan give et bud i forhold til prisen lejligheden er sat til...men hvor meget kan man tillade sig at gå under den udbudte pris så det stadig er rimeligt.
Lejligheden står til 645.000 med 35.000 i udbetalinng.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-04-09 17:57

Huspriserne er faldet med ca 27% og mange er sultne for at komme af med deres bolig... så bare gi' den gas, de skal nok sige fra, hvis de ikke vil sælge

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 18-04-09 18:14

Diú kan prøve at kigge på den nye nesto.dk der viser de faktikse salgspriser for lejligheder i området du kigger på. Du skal lige oprette dig som bruger først, men det går nemt, og så her du enmeget bedre fornemmelse af, havd mægleren vil anbefale sin kunde at sige ja til.

Og så byder du selvfølgelig 10-15% under det du kan se noget tilsvarende er solgt for på det seneste, så du virker seriøs, men ikke for ivrig.

God fornøjelse med projektet.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 18-04-09 18:58

Du skal starte med at byde 500.000 kr. - det er et godt udgangspunkt!

Kommentar
Fra : TanteAnne

Dato : 18-04-09 19:06

Til Flash77
Er det ikke alt for lavt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-04-09 21:00

Priserne er raslet ned, desværre for dem som troede på en hurtig gevinst.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-04-09 21:10

Du kan også se priser på lejligheder her

www.boliga.dk

Der kan du også se hvor meget priserne er faldet, hvor længe lejlighederne har være til salg, og så de helt alm. oplysninger vedr. boligen

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 18-04-09 21:32

Hvis dit bud er for lavt, kan sælger jo bare lade være med at slå til

Som regel kommer du med et bud, og så har sælger mulighed for at komme med et modbud, og så tager i den derfra, det du skal gøre op med dig selv er: Hvor meget er du villig til at betale?

Kommentar
Fra : wacher

Dato : 18-04-09 22:28

Tag en tingbogsoplysning på ejerligheden. Det er et offentligt tilgængeligt register. Her kan du se hvor meget den er købt for og hvornår. Du kan endvidere se hvad der er tinglyst af restgæld på ejendommen. Jeg tror disse oplysninger evt. kan hjælpe dig. Der fleste mennesker vil helst ikke sælge med tab så hvis du har oplysningerne om tinglyst restgæld kan du muligvis få en ide om
hvad prisen skal være for at man ikke taber. Husk at ejendomsmægleren ikke sælger lejligheden - han formidler kun et salg. Ejendomsmægleren skal foreligge alle tilbud for sælgeren og sælgeren skal tage stilling til tilbuddet, Du kan i dagens marked presse prisen rigtig meget da der er meget få købere der ude og rigtig mange sælgere.

Kommentar
Fra : wacher

Dato : 18-04-09 22:35
Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 19-04-09 11:27

Du / I må "smage på prisen" - set i forhold til, hvad I mener, at I vil risikere at hænge på af gæld, hvis det skulle gå galt, og set i forhold til den værdi, som lejligheden har for jer, og ikke for sælger og/eller ejendomsmægler.

Gælden i lejligheden kan I jo se i salgsopstillingen, så kunne I jo evt. vurdere ud fra det, hvis jeres samvittighed spænder ben for fornuften.

Priserne ER jo gået ned, men de har også i meget lang tid været skruet alt, alt for højt op...! Og hvis I ikke ligefrem kender sælger personligt, så kan det jo ikke blive jeres problem, at vedkommende ikke tjener helt så meget som forventet, vel?

"Tab og vind med samme sind"...

Held & lykke.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 19-04-09 16:36

Bare giv dem et latterligt bud til at starte med - så er der mere at handle med.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-04-09 19:47

Og pas lige på i ikke køber katten i sækken.......................................
Der er mange bolighajer på spil lige nu.

Accepteret svar
Fra : ampere

Modtaget 100 point
Dato : 25-04-09 19:46

Det der er afgørende for hvilken pris du skal byde på lejligheden, er hvor meget det betyder for jer at det netop skal være denne lejlighed og ikke en hvilken som helst anden...

Hvis I har flere lejligheder at vælge mellem/er interesseret i - ja så giv et bud derefter - I kan højest få et Nej tak! Endvidere vil I sandsynligvis også købe en lejlighed som fortsætter med at falde i værdi, så se på hvad I har råd til/lyst til at miste i prisfald når I engang skal sælge igen.

På boliga.dk kan du se historiken for lejligheden - hvor længe den har været til salg og evt. prisreguleringer - det kan give en indikation om, prisen er fair eller til at forhandle.

Meld evt tilbage om flere data på lejligheden vedr liggetid, prisreguleringer mv så kan vi måske komme med nogle konkrete bud på et prisleje - men i sidste ende er det sælgers valg

Mvh. ampere

Godkendelse af svar
Fra : TanteAnne

Dato : 25-04-09 20:39

Tak for svaret ampere.