/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
hvorfor får han sådan tilbage
Fra : louisez
Vist : 974 gange
200 point
Dato : 18-04-09 09:29

Jeg har en sund og rask dreng som fylder 4 år til september han har været ble fri i næsten i år og ble fri om natten i 9 mdr.... Det er bare gået så godt og med få uheld... Det var ham selv som en dag kom og ikke ville have ble på og siden dengang har han ikke brugt ble..... Han virkede meget klar og som beskrevet var der kun få uheld.....

Men nu ved jeg ikke hvd dt er som sker og ved ikke hvad jeg skal stille op mod det..... Han begyndte for små 14 dage siden og at lave lort i bukserne de første par gange tænkte jeg nå det var nok bare et uheld forde han var ude at lege osv men det forsætter bare og de sidste par dage har det været to gange om dagen hvor han gør det...... Har prøvet at spøger ham hvorfor han ikke går på wcet men han siger bare det ved jeg ikke.....

Snakkede så med min mand om at vi måtte prøve engang i time ca og spøger ham om han ikke lige skal en tur på wcet.... I går havde jeg ham så på hvor han godt nok kun tissede men efter en halv time var den så gal igen....... har til morgen satte jeg ham igen på da han stod op men nu har jeg lige måtte have ham i bad da han igen have et stort uheld.....

Er der nogle som har prøvet det samme med deres børn at de et år efter de har lagt bleen får sådan tilbage fald....?

Ved ikke helt hvad jeg skal gøre ved det? har tænkt på at må begynde på ble igen, men synes bare heller ikke det er den bedste løsning at skulle starte forfra....

Håber der er nogle som har prøvet det samme og evt kan hjælpe mig til hvad jeg evt kan stille op...

Louise )

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 210 point
Dato : 18-04-09 09:32

Jeg har selv tre børn og har været dagplejer i flere år. Jeg har aldrig oplevet tilbagefald efter så lang tid

Er han meget optaget af noget, så han glemmer at han skal afsted på det lille hus??

Er afføringen normal??

Har han oplevet noget grim på toilettet, så han ikke tør gå derud?

Måske du skulle tale med din læge, for at udelukke at der ikke er noget galt?

Kommentar
Fra : louisez

Dato : 18-04-09 09:44

Nej vel? tilbage fald kommer som regl ikke efter 1 år uden ble....... Det er også derfor jeg skriver her for synes selv det er meget mærkeligt kan bare ikke finde grunden til hvorfor det sker.....

Ja han er optaget af at lege, men det var han jo også for 4 mdr siden hvor det stadig lykkes ham at nå på wcet....

Tror ikke han har oplevet noget som gør han ikke tør gå der ud.... og synes hans afføring er som den plejer nu bare i bukserne og ikke på toilettet........

Som sagt har jeg prøvet at spøger ham, men han siger bare det ved jeg ikke......

Det eneste der er sket i hans hverdag er at vi er flyttede i hus for 2 mdr siden, men det er jo først begyndt for 14 dage siden og det sker mindst en gang om dagen........ de første uger vi boet i huset gik han jo fint på toilettet og det ligger lige ved siden af hans værsel så det er ikke forde han ikke når der ud for han prøver ikke på at komme der ud......

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-04-09 10:24

Det er helt normalt at han ikke kan besvarer spørgsmålet om hvorfor

Har du ikke også oplevet, når du henter ham i børnehaven og spørger ham om, hvad han har lavet, så er det eneste han fortæller, - jeg har spist madpakke - men så efter et stykke tid, måske flere dage, så kommer der brudstykker af hvad han har lavet

Det skulle ikke undre mig, at han er for optaget af sin leg, i starten var han mere opmærksom, da det var nyt og spændende at gå uden ble og nu hvor det er blevet en vane, så glemmer han det

Han kan også have haft hård afføring bare en gang, og er blevet lidt tilbageholdnede med at opsøge toilettet og oplevelsen igen???

Tag den med ro et stykke tid endnu, og se om det ikke hjælper, sæt evt. en potte ud i haven, nu hvor vejret er blevet så dejligt, så kan han hurtigere komme afsted

Men hjælper det ikke så snak med lægen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-04-09 11:00

I flyttede i hus for 2 mdr. siden.

Så er der jo sket en stor omvæltning i hans tilværelse. Han er flyttet til et nyt sted, som han skal vænne sig til.

Har han fået nye legekammerater ?

Har han skiftet børnehave (hvis han går i en) ?

Der er sket meget for ham. Jeg tror, at du lige skal se tiden an.

Kommentar
Fra : hyldeborg

Dato : 18-04-09 12:25

Der er stor sandsynlighed for, at det er flytningen eller en anden vigtig begivenhed i hans liv der gør at han laver i bukserne.
Spørg ham evt. om han gerne vil have ble på igen. Det kan meget vel være at det kun er en kort periode. Under alle omstændigheder vil det være letteret for ham at smide den igen.
Lad endelig være med at tale for meget med ham om det. Han må ikke få fornemmelsen af, at det er et problem. Anerkend at sådan er det lige nu, og tænk på at det sandsynligvis kun er for en kort periode det er sådan.

vh
hyldeborg

Kommentar
Fra : louisez

Dato : 18-04-09 12:45

at vi er flyttede har heldigvis ikke betydet et børnehaveskift........ det er heldig ikke længer væk end at han har kunne beholde sin børnehave...... men derfor kan flytningen selvfølgelig godt være grunden....... Har forslået ham ble men det vil han ikke.....

Prøver også ikke at lade ham mærke min frustation over hans mange uheld....

Håber bare det snart stopper igen for det er ikke så let når man som i går er ude at handle og han så står og gør det i bukserne, så vi har lært at have masser af skiftetøj med os.......

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-04-09 13:22

Citat
Håber bare det snart stopper igen for det er ikke så let når man som i går er ude at handle og han så står og gør det i bukserne, så vi har lært at have masser af skiftetøj med os.......

ehm.... ved byture ville jeg altså give ham en ble på, du kan jo ikke altid regne med at kunne komme til at vaske ham... det er han gammel nok til at forstå

Hvad gør de i børnehaven når de er på ture??

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-04-09 14:12

Citat
Prøver også ikke at lade ham mærke min frustation over hans mange uheld....

Den frustration kan han jo godt mærke. Du tilbyder, at han kan få ble på. Tager skiftetøj med, når du tager ham med på indkøb.

Er det ikke muligt for dig at foretage indkøb, når han ikke er med. De fleste børn "hader" at være med, når mor skal købe ind.

Savner han sine tidligere legekammerater, der hvor han boede før ??

Kan du ikke tage nogle af de "gamle" legekammerater med hjem en dag ??

Der er sket meget for ham. Nyt hus ... nyt sted ... mor og far har travlt med at gøre det i stand ... evt. manglende opmærksomhed.

Han savner de gamle vaner ... på denne måde gør han opmærksom på sig selv ... bliver pyldret om.

Men hvis du vil tage ham med på indkøb, så må du finde dig i, at der sker et uheld i bukserne.

Du må finde dig i at dit barn lugter ... sønnen må gå rundt med en klat i bleen ... når i kommer hjem, så kan du give ham rent tøj på.

Ja jeg ved ikke hvem, det bliver værst for

Men hvis han slipper for indkøb, så vil han måske tænke .... så kan du lære det mor

Men tænk lige over om flytningen gør at der for din søns side er sket væsentlige forandringer.

God weekend (håber du har fået købt ind til weekenden ... uden uheld)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-04-09 14:30

Citat
Det eneste der er sket i hans hverdag er at vi er flyttede i hus for 2 mdr siden, men det er jo først begyndt for 14 dage siden og det sker mindst en gang om dagen

Jeg tror ikke det har noget med flytningen at gøre, når det "kun" er små to uger siden han begyndte på sine held

Kommentar
Fra : louisez

Dato : 18-04-09 14:56

Det som er det mærkelige ved det hele er at de fleste uheld sker hjemme og ikke i den tid han er i børnehave!!!!!!!

Kan da godt udgå at tage ham med på indkøb, men der er jo også gange hvor vi skal andet end indkøb hvor han skal med ud af døren og væk fra et bad og rene klude...... Så helt undgå at det sker når vi er ude kan vi jo nok ikke.....

Der hvor vi boet før havde han ikke legekammerater for det boet ikke nogle med børn og der var ikke en gård hvor han kunne leje nede i, så det med legekammerater og et sted hvor man kan løbe ude og lege er helt nyt for ham..... , men det sker jo også når han er inde sammen med os og disse uheld sker også lige ved siden af wcet også selv om han næsten lige har været på........

Håber bare det er en kort periode han skal gennem også er vi tilbage til det gamle........

Men som mange skriver så giver jeg det lige en tid og ser om det ikke vender igen......

For synes bare det med ble når han nu om lidt bliver 4 år er noget møj at skulle til at begynde på....

havde nok bare håbede der var en som hvde prøvet det samme og som kunne sige det er helt normalt det går over igen....

tak for jeres svar
Louise

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-04-09 15:08

Citat
Det som er det mærkelige ved det hele er at de fleste uheld sker hjemme og ikke i den tid han er i børnehave!!!!!!!

Næææ det syntes jeg nu ikke er så mærkeligt

I børnehaven er der hele tiden et barn der skal på toilettet, så han bliver mindet om det, og de hyggepjatter måske også der ude, så det er mere sjovt at huske at gå der ud

Giv ham ble på i byen, så kan i gøre indkøb mm i fred og ro uden uheld, han skal jo heller ikke begynde at blive ked af det - eller få rød rumpe -

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 18-04-09 17:39

Du kan jo godt tale med lægen om det uden at tage sønnen med i den snak. Du kan jo også tale med en pædagog i børnehaven.

Det er da vigtigt at undersøge om der er andre ting der har ændret sig inden for de sidste 14 dage, ikke nødvendigvis fordi der behøver at være en sammenhæng, men det kan være der er.

Rosalil

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 18-04-09 18:48

prøv at sig til ham at han kun må gå på hænder og stå på hovedet hele dagen - så vil tyngdekraften afhjælpe problemet.

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 18-04-09 19:50

bare han ikke synes om det og aldrig vil gå på benene igen.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 19-04-09 16:38

Det skal man ikke være bange for - så kan han altid få job i et cirkus eller som gøgler eller lignende senere i sit liv - så det er intet problem.

Godkendelse af svar
Fra : louisez

Dato : 20-04-09 14:05

Tak for svaret Nordsted1.