/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
nyudlært smed
Fra : TanteAnne
Vist : 1113 gange
100 point
Dato : 16-04-09 11:46

Min søn er udlært klejnsmed her den 1 juni, der hvor han er lærling beholder de ikke deres lærlinge. Så den 1 juni er han arbejdsløs da jobbene ikke hænger på træerne i disse tider.
Han vil gerne til Kbh og arbejde og er såmænd parat til at tage hvad som helst, men intil da kan han så få understøttelse?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 16-04-09 11:58

Hej og tillykke med ham.
Joo det kan han hvis han er medlem af en fagforening , og har været det under sin læretid.
Han skal gå på arbejdsformidlingen og melde sig ledig.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 16-04-09 11:59

Og han skal være medlem af en A-kasse for at få understøttelse.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 16-04-09 12:04

Ja,.. hvis han er medl. af en fagforening
nej,... hvis han ikke er,..
da vi andre stod i samme situation (læretiden)
blev vi gjort opmærksom på at blive indmeldt i en fagforening,
senest ét år før læretidens udløb,.. (netop for at undgå dette)

men som frisk ung mand,.. er der masser af arb. hvis man virkelig vil.
(han kan søge om kontanthjælp)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-04-09 12:05

Hører smede under 3F, så kan du læse reglerne her

http://www.3f.dk/3F,-d-,dk/Akasseh%C3%A5ndbog/Medlemskab/Optagelse/L%C3%A6rlinge%20-%20dimittender.aspx

Nogle fagforeninger kræver kun et halvt års medlemskab for at give understøttelse

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 16-04-09 13:19

Du kan læse reglerne her og sørg så for at han bliver tilmeldt en A-kasse. Han behøver ikke være i fagforening for at være medlem af en A-kasse.

Citat
Optagelse af lærlinge/dimittender
Du kan også blive optaget i a-kassen, hvis du har gennemført en uddannelse inden for 3F´s faglige område. Det er dog en betingelse, at din uddannelse har varet i mindst 18 måneder, og at du har søgt om at blive optaget i a-kassen senest 14 dage efter uddannelsens afslutning. En måned efter uddannelsens afslutning har du ret til dagpenge.

Har du været medlem af forbundet i mindst 12 måneder, kan du få udbetalt en forbundsydelse svarende til dimittendsatsen i karensmåneden.

Det er en betingelse, at du er tilmeldt jobcentret. Tilmelding til jobcentret kan også ske i afdelingen eller på

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-04-09 13:28

Granner01........godt at se at vi er enige

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-04-09 14:31

Smede hører under DansK Metal.

http://www.danskmetal.dk/

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 100 point
Dato : 16-04-09 14:38

Eyvind.....selvfølgelig det er da logisk, når man tænker over det

Dette står der på metalts hjemmeside

Citat
Nyudlært

Som medlem af Dansk Metal kan du sikre dig at få penge, hvis du som nyudlært står uden job.

Metal betaler arbejdsløshedsunderstøttelse svarende til dagpengene op til en måned, hvor du som nyudlært ellers ville have haft karantæne.

Forudsætningen er, at du har været medlem af forbundet. Reglerne for hvor længe, du skal have været medlem, og hvor mange uger du kan modtage de såkaldte forbundsdagpenge afhænger af, hvornår du har meldt dig ind i Metal.

Du kan få nærmere oplysninger i din nærmeste Metal-afdeling.

Det, du har betalt i kontingent i læretiden, opvejes næsten alene af de penge, du modtager fra Metal i karantæneperioden.

Godkendelse af svar
Fra : TanteAnne

Dato : 18-04-09 17:56

Tak for svaret Nordsted1.