/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
brandbar
Fra : svendgiversen
Vist : 3934 gange
93 point
Dato : 14-04-09 20:00

Sådan står der på en have container jeg lige har modtaget til have affald...

Jeg mener det hedder brændbar? med æ,

findes begge? med hver sin betydning??
hvis ikke, hvilken er så den rigtige???

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-04-09 20:04

Brændbar materiale kan brænde.

Brandbar er en bar til folk med halsbrand.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-04-09 20:10

Når jeg søger på Nudansk Leksikon

Brandbar bliver jeg henvist til brændbar

Brændbar

brændbar el. brandbar adj. -t, -e
1. som kan brænde, el. som let kan antændes.
som let vækker strid.

afl. af verb. brænde efter tysk brennbar

Så det kan godt staves på begge måder.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-04-09 20:27

Igen et af de tilfælde hvor en fejlstavning åbenbart er blevet "korrekt" dansk, fordi folk ikke kan finde ud af sproget.

Det hedder brændbart/brændbar alt efter hvilket ord det knytter sig til, fordi det er noget der kan brænde og sættes i brand.

Affaldet er brændbart, en avis er brændbar

det er jo heller ikke korrekt at sige, at "huset brander", men huset kan "være i brand"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-04-09 20:36

Enig, bortset fra halsbranden, men,
2.230 danske resultater på brandbar i MNS search...

Mon ikke der alligevel er en nuance forskel på brændbar og brandbar?

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 103 point
Dato : 14-04-09 20:51

Citat
Mon ikke der alligevel er en nuance forskel på brændbar og brandbar?

Nej det tror jeg ikke.

Når Nudansk Leksikon henviser fra "brandbar" til "brændbar" er det fordi så mange bruger den første stavemåde.

Enten fordi de ikke har lært at stave eller også glemt den rigtige stavemåde.

Der er i dag så mange ord, der ikke staves, som da vi lærte at stave (er det lærerne, der ikke har hørt efter )

Jeg har lige fundet min "folder" fra kommunen frem .... den der omhandler storskrald.

Der staves det brændbart .... stort eller småt.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-04-09 20:54

Tak for svaret ans.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-04-09 20:56

Det hedder jo også brand og ikke brænd.

(Derfor hedder det også halsbrand ... ildebrand)

Men til gengæld hedder detat det brænder ... i halsen eller ....

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-04-09 20:59

Selv tak

Jeg håber, at du får fyldt din container med noget, der kan brænde

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-04-09 21:15

Tja - det er nok snart forkert, at stave rigtigt.