/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Fastgørelse af bjælke i beton
Fra : larsbjoern
Vist : 2336 gange
200 point
Dato : 14-04-09 18:18

Ifm. udbygning af en hængende terrasse/altan skal jeg have fastgjort en 2" x 6" bræt/bjælke på kanten af altanen. Udbygningen skal yders understøttes af 4" x 4" stolper.
Jeg søger forslag til forsvarlig fastgørelse af denne.
Havde forestillet mig betonankre med skive og bolt, men kan ikke finde nogle egnede. Havde forestillet mig et borehul på max. 10 cm, men der skal samtidig være min. 6 cm fri gevind til bjælketykkelsen.
Man kan også købe en injektionspatron med noget meget hurtigt hybridmørtel hvormed man fastgør et gevindstykke i borehullet!
Er der nogen der har erfaringer og/eller forslag til ovennævnte ?
PS. Bjælken skal bruges til at bære nogle tilsvarende 2" x 6" som skal fastgøres næsten vinkelret herpå, og, med en afstand af ca. 60 cm, danne terrassens bund.
(hummm, mon det er forståeligt ??- jeg satser!)

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 14-04-09 18:32

- stil dine udmærkede spørgsmål i SILVAN el. lign., der står de på nakken af hinanden for at hjælpe dig...

God sommer

Kommentar
Fra : larsbjoern

Dato : 14-04-09 18:51

Og jeg som netop troede at dette forum bla. var beregnet til at stille "udmærkede spørgsmål", for én ting har du, Hr. Stouenberg, i hver fald misforstået, hvis du tror at man i Silvan kan få kvalificerede svar. Silvan er en "hobbyforretning" for de som er ved at tabe både næse og mund når de ser Flemming Leth i fjernsynet. Personalet består stor set kun af pensionister som måske på et tidspunkt har haft et periferd forhold til proffesionelt håndværk !

At de skulle stå på nakken af hinanden for at hjælpe, har jeg aldrig oplevet - tværtimod.
Næ, Silvan er stedet hvor man pakker små blå søm i poser at 10 stk. og sælger dem til helt urimelige skyhøje priser !

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 210 point
Dato : 14-04-09 19:06

ideen med gevindtænger og hybridmørtel er ganske udmærket. husk at hullet skal bores større end gevindstangens diameter og at gevindstangen skal "skrues" ind i hybridmørtelen. der findes specielle gevindstænger til formålet. de er ca 15 cm lange og er sekskantede i den ene ende så man kan skrue dem i med en batterimaskine. de må først spændes efter en dags tid, da det skal hærde ordentligt.
tømreren

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-04-09 19:12

Desværre er det ret svært at forstå hvad du mener . du skriver om en hængende altan ( i hvad ?) og yderst skal den understøttes af stoplper , formentsig som søjler. Så er den ikke hængende.

Men dit hovedspørgsmål går på hvordan du fastgør tømmer . Til hvad ??? Beton ???? armering ????

Er altanen i virkelihheden udkraget , og du vil forlænge den med en konstruktion på søjler i den ene side , Husk du så øger bekastningen ( momentet på udkragningen)

Tror du skal have en konstruktionsingeniør til at se på det, inden det går galt.

Kommentar
Fra : larsbjoern

Dato : 14-04-09 19:39

Ja Transor, jeg forstår såmen godt dine sup. spørgsmål, men det kan være lidt svært at forklare uden brug af tegning/billeder, men altså:
Jeg bor i et rækkehus hvor terrassen (6 x ca. 1,5 m) "hænger" mellem de 2 mure som udgør adskildelsen mellem huse. Disse "adskildelsesmure" går de 1,5 m ud i haven - altså terrassen er støbt fast på 3 sider!
Den er støbt i beton, formentlig med en 6 m lang jerndrager indstøbt ?

Ideen er at udbygge ca. halvdelen af terrassen ca. 2 meter "ud i haven" lavet i en trækontruktion - yderst understøttet af stolper!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-04-09 20:02

Hvis du vil stikke disse "limbolte" vandret ind, kunne der komme et "bræk" i betonpladen ude forenden. Så hvis fastgørelsen kunne være lidt fjedrende når trækonstruktionen arbejder.

Jeg ville lave det med galvaniserede lasker, forankret under betonpladen.

De der epoxy limbolte er gode nok, når du sikrer dig at rummet er fyldt ud.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 14-04-09 21:51

http://hilti.dk/

Her kan du finde forskellige fastgørelses muligheder.

Ekspantionsbolte har tidliger fint klaret opgaver som din.

Men først skal du jo finde ud træk og bærevne, hvormeget skal dine bolte kunne holde til.

vh Ben

Godkendelse af svar
Fra : larsbjoern

Dato : 16-04-09 15:30

Tak for svaret trimare46.

Kommentar
Fra : larsbjoern

Dato : 17-04-09 11:14

Til trimara46 (og evt. andre!)

Jeg har nu købt hybridmørkel i patron og 12 mm gevindstænger. Som du skriver, og som angivet på patronen skal hullerne bores større end gevindstykkernes diameter - i dette tilfælde min. 15 mm.
Da gevindstykkerne jo skal sidde vandret , er jeg bekymret for, om gevinstykkerne vil komme til at "synke og hænge" i de noget større huller - og dermed ikke, efter størkning, sidde vandret.
Er mørtelen fra start af "stiv nok" eller skal gevindstykkerne fikseres til mørtlen stivner.
Det skal jo gå forholdvis stærk, da mørtelen jo stivner ret hurtigt i blanderøret !